Skip to content

Proč vynálezce James Watt neměl rád parní dopravu?

Tváří v tvář svým obrovským strojům nevěří, že by se jeho vynálezy někdy mohly pohybovat. „Jsou moc velké a těžké,“ tvrdí James Watt. Jeho následovníci to ale vidí jinak. Přimontují na ně kola a vyrazí pokořit silnice a železnice.

Vždyť je to tak jednoduché…

V 21 letech se na Jamese Watta (1736–1819) usměje štěstí. Získá místo mechanika na univerzitě v Glasgow. O vysokoškolské vzdělání tak nepřijde, školí se diskusemi se zdejšími fyziky a matematiky a profesně roste s každým novým úkolem, který od nich dostává.

Hned v prvním roce jeho působení mu svěří opravu Newcomenova parního stroje. Zařízení se mu podaří uvést do provozu, uvědomuje si ale jeho nehospodárnost. „Jenom toho uhlí, co spotřebuje,“ kroutí hlavou a chce stroj vylepšit.

Vytvořit nákres podle nápadů, které se mu honí hlavou, je snadné. Těžší, a hlavně finančně mnohem náročnější, je ale převést náčrty do reality. „Investujte do mých pokusů,“ přichází proto s prosíkem za výrobcem železa Johnem Roebuckem (1718–1794), který má pronajatý důl, a proto chápe prospěšnost Wattova stroje.

James Watt získává zkušenosti přímo praxí.

Raději kanón než jednání

Díky Roebuckovi se Jamesovi podaří dotáhnout inovace do konce a v roce 1769 si dává patentovat upravenou podobu stroje. Úspornějšího provozu dosáhne tím, že se pára nesráží přímo ve válci, ale v odděleném kondenzátoru.

Jenže od prototypu ke stroji, který by obstál v náročné provozní praxi, je dlouhá cesta. Roebuckovi docházejí peníze. Naštěstí se objevuje další otevřená hlava ochotná poskytnout finanční prostředky, anglický podnikatel Matthew Boulton (1728–1809), který koupí Roebuckův podíl.

S vynálezcem zakládají firmu Watt & Boulton a už v roce 1776 pod společnou značkou dodají první parní stroj. Byznys se rozbíhá. Důlní podnikatelé si všimnou, že proti Newcomenovým čerpadlům mají ta Wattova sotva čtvrtinovou spotřebu.

Objednávky díky tomu přibývají a Watt je pasován na vynálezce. Naprosto ale postrádá obchodního ducha. Tvrdé vyjednávání o penězích se mu příčí. „Raději bych čelil nabitému kanónu, než bych vyjednával obchodní podmínky pro svoji firmu,“ svěřuje se v dopise jednomu ze svých přátel.

Proto je rád, že tato jednání obstará Boulton.

blank
Michael Boulton se nadšeně vrhne do společného projektu.

Dopis nemá šanci

Parní stroje pronikají do dalších odvětví průmyslu, v jedné oblasti ale zůstává Watt velkým škarohlídem, a to v dopravě. Přitom právě tam se použití parního stroje doslova nabízí. „Ačkoli byl James Watt přesvědčený o tom že se parní stroj nikdy nebude vlastní silou pohybovat z místa na místo, spousta jiných lidí to chtěla vyzkoušet,“ potvrzuje tento trend současný britský autor Mike Goldsmith. V roce 1784 dostane Watt obálku s dopisem od Thomase Wilsona (1748–1820), agenta, který prodává zařízení firmy Watt & Boulton. Netrpělivě ji roztrhne a čte. Wilson mu ve svém listě podrobně popisuje nápad skotského inženýra Williama Murdocha (1754–1839), který nakreslil plánek kočáru poháněného parním motorem.

blank
Monstrum aneb parní stroj postavený podle Wattova nákresu.

Nevěří vlastním výrobkům

„Dívá se na parní pohon úplně jinak než vy. Je to něco jiného než věci, o kterých jste dosud uvažoval,“ snaží se Wilson přesvědčit Watta, aby se zkusil zamyslet nad parním strojem také jako pohonnou jednotkou v dopravě a uskutečnil v této oblasti nějaké praktické pokusy.

Vždyť cestování kočárem taženým koňmi je náročné a strašně zdlouhavé. „Sám dobře vím, jaké nedokonalosti mé stroje mají. Jsou velké a těžké. Sotva by se samy daly do pohybu. Takové uvažování by všechny jenom odradilo od dalších pokusů,“ odmítá ale Watt podobné návrhy.

Nad vším mává rukou. „Jistě to jenom sežere spoustu peněz a k ničemu to nebude,“ prohlašuje upřímně na otázky, zda se přece jenom nebude věnovat výzkumu v tomto oboru Páru v dopravě si zkrátka neumí představit.

blank
William Murdoch chce kočár poháněný parním strojem.

Hrůza z kouřící obludy

Murdoch se ale navzdory jeho skeptickým názorům odradit nenechá. V roce 1786 jeden kočár s parním pohonem opravdu vyrobí. Velkého ocenění své snahy se ale při první jízdě nedočká… Duchovní vyděšeně zírá do tmy.

Co se to po cestě sune? Jakási kouřící obluda. „Přijíždí sám ďábel! Spas se, kdo můžeš,“ vykřikne kněz a před Murdochovým monstrem na testovací jízdě v děsu prchne. Naštěstí mladší generace si využití páry jako pohonného prostředku v dopravě bere za své.

Když vyráží v roce 1804 parní lokomotiva anglického konstruktéra Richarda Trevithicka (1771–1833) na svoji první jízdu, z Watta už je 68letý nevrlý starý pán na odpočinku. K páře pohánějící vlak se ale staví stejně nedůvěřivě jako před 20 lety.

Foto: Wikimedia Commons
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Objevy
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Robert Johnson: Upsal známý hudebník svou duši ďáblu?
enigmaplus.cz

Robert Johnson: Upsal známý...

Historie zná mnoho hudebníků, kteří svým...
Zjistila, že s partnerem už nemůže být?
nasehvezdy.cz

Zjistila, že s partnerem už...

Dokonalá idylka se prý...
Já už jí vážně odpustila
skutecnepribehy.cz

Já už jí vážně odpustila

Také přátelé si někdy dokážou...
Gymnastika pro obličej
panidomu.cz

Gymnastika pro obličej

Povadlost rysů? Pravidelným cvičením můžete...
KlokArt se navrací se značkou Certina do 90. let
iluxus.cz

KlokArt se navrací se...

Po velmi úspěšných edicích triček s motivy...
Designový komfort garážových vrat
rezidenceonline.cz

Designový komfort...

Segment garážových vrat v současné době...
Jordán žije Táborem: Oslavy 530 let známé vodní nádrže
epochanacestach.cz

Jordán žije Táborem: Oslavy 530...

Tábor je městem nad Jordánem....
Kouření z generace na generaci
21stoleti.cz

Kouření z generace na generaci

Před několika lety prokázala vědecká studie, že...
Mini koblížky s medem
tisicereceptu.cz

Mini koblížky s medem

Suroviny na 12 kusů 2 vejce 200 g bílého řeckého...
Případy sexu s duchy: Jde o spánkovou paralýzu či astrální projekci?
enigmaplus.cz

Případy sexu s duchy: Jde o...

Čas od času plní titulky novin lidé prohlašující, že...
4 nejstarší města světa
epochalnisvet.cz

4 nejstarší města světa

Dávní obyvatelé sem přišli už před...
Největší pomsta milence Gelemové!
nasehvezdy.cz

Největší pomsta milence...

To snad není možné!...