Skip to content

Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti

Představte si Evropu bez dopravních nehod, kdy už nikdo na silnici nezemře. Letos to nebude, příští rok také ne. Nicméně brzy možná ano, díky evropskému projektu C-Roads a komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.

Za nejrizikovější faktor v silničním provozu se považuje člověk. Může až za 80 % nehod a úmrtí. V budoucnu se to ale může změnit. Už dnes existují inteligentní systémy, které pomáhají s brzděním, jízdou na sněhu, mrtvým úhlem, s klesáním, s parkováním.

Udržují vzdálenost od ostatních aut nebo mění rychlost v režimu adaptivního tempomatu. Technika ale uhání mílovými kroky dopředu. Součástí běžného provozu jednou budou auta – a nejen ta –, která si budou povídat.

Evropská rodina projektů

Už teď to auta učí Češi na vybraných úsecích českých dálnic a pilotní projekt finišuje testovacím provoz v několika českých městech a na několika železničních přejezdech. Už teď vybraná auta disponují moduly s funkcemi vzájemné komunikace s infrastrukturou.

C-Roads je v rámci Evropy celá rodina projektů s různým rozsahem, nástroji a pilotně ověřovanými službami, ale podle jednotného evropského standardu a s jedním cílem – zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy.

Součástí běžného provozu jednou budou auta – a nejen ta –, která si budou povídat.

Evropa se profiluje jako celosvětový lídr v oblasti chytrých dopravních systémů a Češi jsou v projektu ještě dál. Na rozdíl od převážné většiny zemí EU byla Česká republika první zemí, která se nezaměřila pouze na dálnice.

V rámci evropských projektů C-Roads bylo zapojeno jako první město Brno prostřednictvím společnosti Brněnské komunikace, a.s. (BKOM). „V některých zemích jsou projekty zaměřeny jen na dálniční síť. V České republice jsme se ale od začátku zaměřili šířeji.

Především Brno si vybudovalo unikátní pozici, byla v něm vybudována infrastruktura, kterou je dále možné využít v dalších výzkumných a testovacích pracích. A právě v Brně se do testů zapojil i hasičský záchranný sbor a dopravní podnik, v jehož vozidlovém parku je 720 vozidel MHD schopných komunikace V2X,“ vyzdvihuje výjimečnost Martin Pichl, vedoucího oddělení ITS (inteligentních dopravních systémů), výzkumu a vývoje na ministerstvu dopravy, které projekt v tuzemsku koordinuje.

234 metru před vámi stojící vozidlo. Zvyš opatrnost

Jsme na prahu úsvitu dopravy budoucnosti. Systémy jsou/budou propojeny napříč dopravou, napříč městy, skrze celou Evropu. Palubní jednotka řidiče upozorní na to, co se před ním děje, ale uvidí i za roh.

Že se blíží k přejezdu, ke kterému se blíží vlak. Nejbližší meteorologické stanice zase pošlou data, že hrozí na silnici námraza. Systém pro dopravu na silnicích má kompletně změnit dopravu v celé Evropě.

Už od začátku úředníci ministerstva dopravy myslí dál, takže Česko testuje systém C-Roads i ve městech. „Akční dopravní podniky jsou i v Ostravě a Plzni a, ale v Brně je potřebnými technologiemi vybavena nejen uliční síť města, ale i dálnice kolem Brna.

Navíc technologie v Brně a okolí zajišťují dvě různé organizace – přímo ve městě to jsou Brněnské komunikace, na dálnici pak Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), pozadu nezůstává ani pražský dopravní podnik v hlavním městě, kde spustili vlastní pilotní projekt zaměřený na využití C2X pro vozidla MHD,“ říká Pichl. Jako první testuje Správa železnic a AŽD systém i na železničních přejezdech – to nejprve inspirovalo Francii, teď následují i ostatní země. Fakulta dopravní ČVUT se podílí na testování, evaluaci a standardizace a na bezpečnosti kooperativních systémů.

Počet nehod na přejezdech neklesá, Dojde ke zhruba 170 událostem s přibližně 40 oběťmi.

Česko finalizuje unikátní projekt dopravy budoucnosti

Představte si Evropu bez dopravních nehod, kdy už nikdo na silnici nezemře. Letos to nebude, příští rok také ne. Nicméně brzy možná ano, díky evropskému projektu C-Roads a komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou.

Za nejrizikovější faktor v silničním provozu se považuje člověk. Může až za 80 % nehod a úmrtí. V budoucnu se to ale může změnit. Už dnes existují inteligentní systémy, které pomáhají s brzděním, jízdou na sněhu, mrtvým úhlem, s klesáním, s parkováním.

Udržují vzdálenost od ostatních aut nebo mění rychlost v režimu adaptivního tempomatu. Technika ale uhání mílovými kroky dopředu. Součástí běžného provozu jednou budou auta – a nejen ta –, která si budou povídat.

Evropská rodina projektů

Už teď to auta učí Češi na vybraných úsecích českých dálnic a pilotní projekt finišuje testovacím provoz v několika českých městech a na několika železničních přejezdech. Už teď vybraná auta disponují moduly s funkcemi vzájemné komunikace s infrastrukturou.

C-Roads je v rámci Evropy celá rodina projektů s různým rozsahem, nástroji a pilotně ověřovanými službami, ale podle jednotného evropského standardu a s jedním cílem – zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy.

Jsme na prahu úsvitu dopravy budoucnosti. Systémy jsou/budou propojeny napříč dopravou, napříč městy, skrze celou Evropu

Evropa se profiluje jako celosvětový lídr v oblasti chytrých dopravních systémů a Češi jsou v projektu ještě dál. Na rozdíl od převážné většiny zemí EU byla Česká republika první zemí, která se nezaměřila pouze na dálnice.

V rámci evropských projektů C-Roads bylo zapojeno jako první město Brno prostřednictvím společnosti Brněnské komunikace, a.s. (BKOM). „V některých zemích jsou projekty zaměřeny jen na dálniční síť. V České republice jsme se ale od začátku zaměřili šířeji.

Především Brno si vybudovalo unikátní pozici, byla v něm vybudována infrastruktura, kterou je dále možné využít v dalších výzkumných a testovacích pracích. A právě v Brně se do testů zapojil i hasičský záchranný sbor a dopravní podnik, v jehož vozidlovém parku je 720 vozidel MHD schopných komunikace V2X,“ vyzdvihuje výjimečnost Martin Pichl, vedoucího oddělení ITS (inteligentních dopravních systémů), výzkumu a vývoje na ministerstvu dopravy, které projekt v tuzemsku koordinuje.

234 metru před vámi stojící vozidlo. Zvyš opatrnost

Jsme na prahu úsvitu dopravy budoucnosti. Systémy jsou/budou propojeny napříč dopravou, napříč městy, skrze celou Evropu. Palubní jednotka řidiče upozorní na to, co se před ním děje, ale uvidí i za roh.

Že se blíží k přejezdu, ke kterému se blíží vlak. Nejbližší meteorologické stanice zase pošlou data, že hrozí na silnici námraza. Systém pro dopravu na silnicích má kompletně změnit dopravu v celé Evropě.

Už od začátku úředníci ministerstva dopravy myslí dál, takže Česko testuje systém C-Roads i ve městech. „Akční dopravní podniky jsou i v Ostravě a Plzni a, ale v Brně je potřebnými technologiemi vybavena nejen uliční síť města, ale i dálnice kolem Brna.

Navíc technologie v Brně a okolí zajišťují dvě různé organizace – přímo ve městě to jsou Brněnské komunikace, na dálnici pak Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), pozadu nezůstává ani pražský dopravní podnik v hlavním městě, kde spustili vlastní pilotní projekt zaměřený na využití C2X pro vozidla MHD,“ říká Pichl. Jako první testuje Správa železnic a AŽD systém i na železničních přejezdech – to nejprve inspirovalo Francii, teď následují i ostatní země. Fakulta dopravní ČVUT se podílí na testování, evaluaci a standardizace a na bezpečnosti kooperativních systémů.

Foto: C-Roads, DPP, PX FUEL
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Babiččin medovník
tisicereceptu.cz

Babiččin medovník

Voňavý medovník se skvěle hodí...
Pes člověka doprovází už 23 000 let
21stoleti.cz

Pes člověka doprovází už 23...

Člověk a pes. To spojení vzniklo už v...
Ztráta blízkých ji nikdy nepřebolí
nasehvezdy.cz

Ztráta blízkých ji nikdy...

Zemřeli jí oba bratři...
Je libo červíka?
epochalnisvet.cz

Je libo červíka?

Larvy potemníka moučného(Tenebrio molitor), označované...
Mocná síla kaviáru působící noc za nocí
iluxus.cz

Mocná síla kaviáru působící...

V neprobádané říši noci vědci objevili...
Loutka doháněla lidi k šílenství
skutecnepribehy.cz

Loutka doháněla lidi k...

Zdánlivě nevysvětlitelný...
Na vlnách luxusu
rezidenceonline.cz

Na vlnách luxusu

Italská značka Benetti představila nový model jachty...
Hledá si nového přítele, nebo už ho má? S kým bydlí?
nasehvezdy.cz

Hledá si nového přítele, nebo...

Z Anny Slováčkové (25) je...
Prokletá webová stránka, která prý rozsévá smrt na přání
enigmaplus.cz

Prokletá webová stránka, která...

Bylo nebylo, v 18. století se jednomu...
Zvoňte či bušte, jak je libo…
panidomu.cz

Zvoňte či bušte, jak je...

Už vás „obyčejný“ klasický zvonek nebaví? Kupte si...
Tři zámky na Pardubicku: Procházky nevšední historií
epochanacestach.cz

Tři zámky na Pardubicku:...

Až budete někdy na...
Spadlo z nebe letadlo, nebo nespadlo? Toť otázka
enigmaplus.cz

Spadlo z nebe letadlo, nebo...

Ticho na výletu do přírody najednou přeruší...