Skip to content

Zakladatel ČKD Emil Kolben: Oslní Edisona a převeze Křižíka

Zvědavost, šikovnost, píle a odvaha vydat se za zkušenostmi za velikou louži. To postačí mladému Emilu Kolbenovi k tomu, aby se stal později jedním z nejslavnějších českých vynálezců a průmyslníků nejen doma, ale i ve světě!

V roce 1862, kdy továrna Vincence Daňka (1827–1893) v pražském Karlíně chrlí jeden moderní stroj za druhým, se v chudé židovské rodině hokynáře ve Strančicích u Prahy narodí Emil Kolben (1862–1943). O tom, že se jeho život bude ubírat zcela jinou cestou, v podstatě spolurozhodnou jeho mladší bratři.

Jindřich brzy odejde do Spojených států, kde se v Chicagu podílí na tvorbě českých novin Svornost, a bratr Alfred s Emilem si přímo libují ve vymýšlení a konstruování elektrických strojů. Učenlivý a zvídavý chlapec nejprve exceluje na malostranském gymnáziu a s výborným prospěchem zvládne také německou technickou školu.

Židovský původ Kolbena mu přichystá těžkou budoucnost.

Osudový požár slévárny Nadaný žák pak získá klíčové stipendium svého života. Díky Gerstnerovu cestovnímu stipendiu, které na dva roky obdrží od Českého zemského výboru, se vydá na studijní cestu do Vídně, Berlína, Curychu, Paříže i Londýna.

Zvídavost a přítomnost bratra v Chicagu ho ale zatáhne až do Spojených států. „Měl jsem osobní pocit, že tato okolnost patří k rozhodujícím momentům mého života,“ uvede později Kolben, jenž Spojené státy označí za zemi neomezených možností a za „eldorádo technického vývoje“. „Jaké to bývaly zlaté časy, když neexistovala ani pasová či vízová povinnost nebo jiná omezení vstupu, respektive imigrační kvóty, ani celní prohlídky či povolení k pobytu a práci,“ posteskne si Kolben. Cesty osudu ho zavedou do kosmopolitního New Yorku, kde se dozví o tom, že slévárna Edison Machine Works na řece Mohawk lehla popelem. Odvážný Kolben ihned posílá firmě telegram, ve kterém nabídne své služby jakožto projektanta nové fabriky.

A má štěstí. Získá post v konstrukční kanceláři společnosti a po nějaké době to dopracuje až na pozici asistenta Thomase Alvy Edisona (1847–1931).

Kolben se podílí i na rozjezdu tramvají v americkém Schenectady.

Americká zkouška ohněm To už se ale nacházíme v státě New Jersey, kde Kolben vystupuje již jako inženýr ve vývojových laboratořích. Edison je z mladého Středoevropana nadšený a není proto divu, že se Kolben ve svých 27 letech stane šéfinženýrem a vedoucím všech technických kanceláří a laboratoří společnosti Edison General Electric Company.

Kolben později zmiňuje, že Edison byl velký dříč, který si ale rád utahoval z tisku a novinářů. Pro další kariéru Kolbena je nicméně stěžejní fakt, že s Edisonem řeší odborné záležitosti v profesionální rovině.

Edison si nejednou k němu přijde pro radu. Kolben ve firmě prosadí levnější sériovou výrobu a vynalezne série standardních typů dynam nebo čtyřpólový motor pro tramvaje. Edison ale není jediným velikánem, s kterým se Kolben při svém americkém angažmá setká.

V Edisonových továrnách Kolbena pozve na zkoušky elektromotorů poháněných třífázovým střídavým proudem slavný Nikola Tesla (1856–1943). Tesla společně s Kolbenem vyzdvihli význam střídavého proudu, jejž Edison, ale i například vynálezce František Křižík (1847–1941) považují za slepou vývojovou uličku.

9. června 1896 došlo k založení vysočanské továrny.

Kolbenovy Vysočany Plný zkušeností se Kolben společně se svou ženou Malvínou vrací do Evropy. Ještě před odjezdem uspořádá Edison svému kolegovi rozlučkovou večeři a později jej navštíví v Praze. Kolben se nejprve uplatní ve švýcarských curyšských strojírnách, kde pracuje jako šéfinženýr.

Podílí se zde na úspěšném pokusu o přenos elektrické energie trojfázovým proudem na vzdálenost 125 kilometrů! Kolben tím svému příteli Edisonovi dokáže, že střídavý proud je při přenosu energie efektivnější než stejnosměrný.

V roce 1896 se Kolben definitivně usazuje v Praze. Podobně jako když přijel do New Yorku, i zde se mu ihned naskytne skvělá příležitost. Praha chystá stavbu nové městské elektrárny a zvažuje se, zda bude využívat stroje s využitím stejnosměrného, nebo střídavého proudu.

Kolben má záhy vše vymyšlené a nejprve kupuje pozemek v pražských Vysočanech o rozloze asi 8000 metrů čtverečních. Na pozemku bleskově vyroste továrna s vlastní elektrárnou. „Kolbenka“ produkuje stroje s parním a vodním pohonem se značkou Kolben, které poslouží jako vybavení velkých elektráren.

A zájemců je mnoho. Stroje skupují továrníci z Německa, Nizozemska, Francie i Velké Británie, ba i z australské Tasmánie.

Takto vypadaly Kolbenovy továrny těsně před vypuknutím 1. světové války.

Největší strojírna v zemi V obrovském průmyslovém komplexu okolo dnešní stanice metra Kolbenova zaměstnanci pracují pouze se stroji a zařízeními, které továrna sama vyprodukuje. Každý stroj má svůj motor a skupinové pohony již nejsou třeba.

Kolben se těší vzrůstající popularitě a v roce 1898 vítězí v soutěži na výstavu pražské elektrárny. Jeho rival František Křižík si uvědomuje, že mu vyrostla významná konkurence. Svého soka se rozhodne porazit v další soutěži – tentokrát jde o zakázku na strojní vybavení vodní elektrárny na Štvanici.

V soutěži s přehledem zvítězí Kolben a Křižíkův podnik se postupně ocitá v dluzích.

Logem ČKD se pyšní ne jedna česká lokomotiva.

Od špendlíků po lokomotivy Zlatá éra Kolbena ale nastane až v roce 1921, kdy se Kolbenka spojí s Českomoravskou strojírnou. K dalšímu rozšíření podniku dojde v roce 1927, kdy vzniká připojením společnosti Breitfield-Daněk a spol.

značka ČKD – Českomoravská Kolben-Daněk. Podnik se zaštítí jednoduchým heslem „Vyrábíme všechno, od špendlíků po lokomotivy“. Kolben v té době zaměstnává na 14 000 zaměstnanců (včetně těch, kteří pracujíc v Kolbenem vlastněné automobilce Praga).

ČKD chrlí elektrárenské stroje, domácí spotřebiče, lokomotivy či motory letadel, podílí se na elektrifikace země, zejména Slovenska. Kolbenův podnik tak nemalým dílem přispěje k vysoké průmyslové vyspělosti českých zemí.

I když je Kolbenův význam pro svět techniky enormní, jeho jméno je v tuzemsku stále zastíněno méně úspěšným Křižíkem. Zčásti za to možná v minulosti mohl i jeho židovský původ. Ten mají na paměti i nacisté, kteří v roce 1943 Kolbena zavřou do koncentračního tábora v Terezíně.

I když se tehdejší protektorátní vláda snaží o jeho vysvobození, nacisté mají jiné plány. V ghettu tak světově uznávaný Kolben skoná 3. července 1943.

Foto: Wikimedia, Shutterstock.
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Osobnosti
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Nezbytná součást střešních oken
rezidenceonline.cz

Nezbytná součást střešních...

Optimální množství denního světla i podpora tepelného...
Jak jsem přestala hrát karty a sázet se
skutecnepribehy.cz

Jak jsem přestala hrát karty...

Nejen muž, když se napije, dělá...
Kdo vypálil Artemidin chrám v Efesu?
enigmaplus.cz

Kdo vypálil Artemidin chrám...

Jedním z nejúžasnějších divů světa je chrám...
Velký strach z budoucnosti
nasehvezdy.cz

Velký strach z budoucnosti

Zažívá obrovské štěstí,...
Omega na Olympijských hrách opět nechybí
iluxus.cz

Omega na Olympijských hrách...

Zlatá medaile, známá jako nejvyšší cena na...
Nevyjasněné úmrtí Reye Rivery: Zločin, který zůstal nepotrestán?
epochalnisvet.cz

Nevyjasněné úmrtí Reye Rivery:...

Je večer 16. května 2006. Američan Rey Rivera...
Vyženou Havlovou fanoušci do daleké ciziny?
nasehvezdy.cz

Vyženou Havlovou fanoušci do...

Herečka a bývalá první...
Lasagne s červenou čočkou a žampiony
tisicereceptu.cz

Lasagne s červenou čočkou a...

Rychlý lehký pokrm, který zvládnete...
Zámek Plumlov: Stavba, která rozkmotřila otce se synem
epochanacestach.cz

Zámek Plumlov: Stavba, která...

Velké ambice měli stavitelé...
Bylinky: Nenechte se zaskočit problémy s pamětí
panidomu.cz

Bylinky: Nenechte se zaskočit...

Snažíte se na něco vzpomenout, ale moc se vám...
Angličanka tvrdí, že ji ve sprše napadl zlý duch
enigmaplus.cz

Angličanka tvrdí, že ji ve...

Mladá žena z centrální Anglie věří, že jí napadla...
Astronomové poprvé spolehlivě zaznamenali disk hmoty umožňující vznik měsíců kolem extrasolární planety
21stoleti.cz

Astronomové poprvé spolehlivě...

Díky radioteleskopu ALMA se astronomům vůbec...