V boji s přírodou, především se snahou neustále získávat další a další přírodní bohatství, ale také v boji s následky přírodních katastrof (zemětřesení, tsunami apod.) má člověk dnes už daleko lepší možnosti.
Je vybaven stroji, které mu v tomto nerovném boji vydatně pomáhají.
Dům na kolech
Kdo: Liebherr T 282 B
Parametry: výška 7,4 m, délka 14,5 m, šířka 8,8 metrů
Nosnost: až 400 tun
Maximální rychlost: 64 km/hod.
Spotřeba: 174 l nafty za hodinu
Podíváme-li se na technické parametry tohoto monstra možná bychom jej měli srovnávat spíše s lokomotivami. Výrobcem je švýcarská firma Liebherr, ale vůz se staví v americkém Newport Newsu ve Virginii.
Tedy, staví – vyrábějí se zde jednotlivé komponenty a auto se montuje dohromady, až na místě jeho činnosti. Není divu. Vždyť jenom dvanáctiválcový turbodieselový motor váží přes 10 tun a nádrž pojme neuvěřitelných 4 730 litrů pohonných hmot.
To je téměř plný náklaďák s 23 hektolitrovými sudy piva. Švýcarskému obrovi to vydrží jeden den. Ani se nelze divit, když za hodinu „spolyká“ 174 l nafty. Člověk si vedle toho vozu připadá jako mravenec. Vždyť jen pneumatika je vysoká přes čtyři metry!
Je to jako řídit dům
Kamiony cestující po našich silnicích, ujedou na tento objem 600 km, což je 10 hodin jízdy, průměrnou rychlostí. Na celou nádrž švýcarského obra by kamion zvládl cestu z Lisabonu až do Vladivostoku.
Řidič José Gonzales, který řídí T 282 B v chilských měďných dolech už druhým rokem, popisuje své pocity: „Hlavním problémem není se rozjet. Hlavním problémem je včas zastavit.
Nejčastěji si pomáhám pomocí elektromotorů, ale v případě nouze je k dispozici i klasická brzda.“ S prací je spokojen a tak ještě dodává: „Při řízení nejsou žádné problémy, auto se ovládá překvapivě snadno.
Pouze si musíte zvyknout na pocit, že řídíte dům. Sedíte totiž sedm metrů nad zemí!“ Není divu, když jen pneumatika je vysoká přes čtyři metry!
Neskutečný stroj
Výrobce se o řidiče pěkně stará. Kabina je hydropneumaticky odpružena a tlumiče se před každou akcí nově seřizují. K dispozici je klimatizace, CD přehrávač, malá lednička. Počítá se také se vzduchem odpruženým sedadlem pro řidiče.
V Česku se s tímhle strojem nesetkáte, mohli byste ho vidět v uhelných dolech ve Wyomingu či Austrálii, v měďných dolech v Chile nebo ve zlatých dolech v Nevadě. José Gonzales potvrzuje: „Je to nejlepší auto, které jsem kdy řídil.
Nevadí mu nic a nic vás jako řidiče nemůže vyvést z míry. Prostě neskutečný stroj!“
Epocha plus doplňuje:
Protože se s takovým strojem normálně nesetkáte, pokusíme se vám tohoto giganta více přiblížit. Kdyby ho vypustili na naší dálnici D1, tak by bez problémů zabral oba jízdní pruhy.
Navíc by jedním kolem drtil středová svodidla a druhým pustošil vegetaci na druhé straně vozovky. Mýtné brány by boural horní částí chladiče. Zlatý důl Cortez v Nevadě vydá každý rok 190 milionů tun odpadového kamene. A to je nepředstavitelné množství.
Z dolu na povrch ho vyvézt zvládne bez problémů 25 těchto obřích náklaďáků. Jsou to výjimečné stroje, které dokáží dělat svoji práci na těch nejhorších místech naší planety. A jejich cena? 3,5 miliónů dolarů (86 miliónů korun) za jeden kus.