Skip to content
reklama

Neuvěřitelné rozhodnutí ruské posádky zapříčinilo smrt 75 lidí

blank

Když 4. března 1994 ve večerních hodinách odlétal z letiště v Moskvě let společnosti Aeroflot číslo 593 směřující do Hongkongu, nikdo neměl tušení, že skončí strašlivou katastrofou, jaká nemá v historii letectví obdoby.

To, co se toho dne dělo v kokpitu Airbusu A310, je jedním slovem neuvěřitelné.

Kapitánem letu byl zkušený čtyřicetiletý pilot Andrey Danilov, kopilotem o sedm let mladší Igor Piskaryov. Oba měli tisíce nalétaných hodin, ale většinu z nich odlétali na ruských strojích a na francouzský Airbus se přeškolili teprve nedávno.

To mělo později sehrát svou roli.

Na palubě byl ten den také třetí pilot, Yaroslav Kudrinsky, který letěl do Hongkongu se svými dvěma dětmi, šestnáctiletým Eldarem a dvanáctiletou Yanou. Kudrinsky ten den v práci být neměl, ale protože byl zaměstnán u Aeroflotu, ujal se funkce palubního technika.

Na palubě byl ještě čtvrtý pilot společnosti Aeroflot, Vladimir Makarov, který ale toho dne cestoval jako běžný pasažér.

KUDRINSKY PŘIVEDL DĚTI DO KOKPITU

Když letadlo vystoupalo do cestovní hladiny a posádka zapojila autopilota, Kudrinsky odešel pro své děti. Chtěl jim dopřát jedinečnou možnost podívat se do kokpitu A310 za letu. Už to je samo o sobě závažné porušení leteckých předpisů.

Kudrinsky ale udělal ještě něco víc. Se svolením kapitána Danilova posadil za knipl letadla dvanáctiletou Yanu a přenastavil autopilota tak, aby to vypadalo, že Yana letadlo sama řídí.

Po ní pustil kapitán na své místo i Eldara. Ten ale na rozdíl od své sestry vyvíjel na berany takovou sílu, že částečně odpojil autopilota a letadlo se začínalo naklánět doprava. Kudrinsky, Danilov ani Pisaryov neměli tušení, co se děje, protože na rozdíl od ruských letadel Airbus nemá zabudovaný při částečném odpojení autopilota zvukový alarm.

blank
Eldar soustavným tlakem na berany částečně odpojil autopilota – nevyřadil sice ovládání výškovky, ale směrovky už se ovládaly manuálně. FOTO: Snowdog, Public domain, via Wikimedia Commons

Než piloti přišli na to, co se děje, letadlo se naklonilo o 45 stupňů na pravé křídlo. Navíc se změnila indikace na obrazovce autopilota, který manévr vyhodnotil jako obrat o 180 stupňů. To piloty ještě víc zmátlo, a náklon mezitím pokračoval dál a přesáhl povolené konstrukční limity.

Letadlo se propadlo do strmého klesání a přetížení znemožňovalo Danilovovi dostat se k řízení.

LET SKONČIL KATASTROFOU

Eldar samozřejmě neměl žádný pilotní výcvik, a tak mohl provádět jen základní pohyby berany, které na něj Danilov i jeho otec křičeli. Druhý pilot Piskaryov sice dokázal letoun vyvést z pádu, ale při snaze vyrovnat klesání ho takzvaně přetáhl.

Rychlost poklesla pod kritickou mez, křídla ztratila vztlak a letadlo se propadlo podruhé. Ačkoliv se Danilov konečně dostal k řízení a mohl začít s Piskaryovem spolupracovat, na záchranu letadla bylo už příliš pozdě.

Pilotům se sice podařilo pád vybrat, ale letadlo srovnali těsně nad korunami stromů, a než stihli nabrat výšku, narazili do úbočí kopce asi 20 kilometrů od města Meždurečensk. Všech 75 lidí na palubě zahynulo.

blank
Letadlo se zřítilo na zalesněný svah na Altaji. FOTO: Dmitry A. Mottl (photographer) & User:Tom_dl, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Když vyšetřovatelé poprvé slyšeli nahrávku hovoru v pilotní kabině, nevěřili vlastním uším. Jak se mohla zkušená posádka vůbec opovážit takové nezodpovědnosti a posadit k řízení dopravního letounu děti?

Společnost Aeroflot sice zpočátku popírala, že děti Kudrinského v kokpitu byly, ale když ruské deníky a následně i New York Times zveřejnily přepis nahrávky, musela couvnout. Aeroflot po nehodě upravil své linky a čísla letu a dál linku z Moskvy do Hongkongu provozuje.

Společnosti po celém světě začaly zavádět brutální postihy pro posádku za přítomnost nepovolaných osob v kokpitu a podobná katastrofa se od té doby už nikdy neopakovala.

Foto: Creative Commons
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

King Seiko představuje limitovanou edici ke 110. výročí prvních japonských náramkových hodinek
iluxus.cz

King Seiko představuje limitovanou...

Seiko v rámci oslav 110. výročí od uvedení...
Tajemná světla v bengálských bažinách:  Jde o duše zemřelých?
epochalnisvet.cz

Tajemná světla v bengálských...

Světla duchů Aleya v Západním Bengálsku nejsou...
Tak trochu jiné orloje
epochanacestach.cz

Tak trochu jiné orloje

Ten pražský na...
Tapety jako na zámku
panidomu.cz

Tapety jako na zámku

Jinak řečeno tapety textilní. Právě ty si spojujeme s...
Chce zničit Borhyové hvězdnou kariéru?
nasehvezdy.cz

Chce zničit Borhyové...

Dlouhá léta neměla na Nově...
Čarodějnice z Rose Hall: Obchází panství duch jeho bývalé majitelky?
enigmaplus.cz

Čarodějnice z Rose Hall:...

Jamajské dějiny jsou plné různých legend a mýtů. Tou...
Do fosilních paliv proudí více peněz než do klimatických opatření, varují vědci ve zprávě IPCC
21stoleti.cz

Do fosilních paliv proudí více...

Do fosilních paliv stále proudí větší objem...
Kachní stehna na pomerančích
tisicereceptu.cz

Kachní stehna na pomerančích

Už jste ochutnali pomeranče s červeným vínem? Možná...
Masiv pod nohama
rezidenceonline.cz

Masiv pod nohama

Podlahová krytina z přírodního dřeva je prověřená...
Perla neomylně poznala, kde jí je potřeba
skutecnepribehy.cz

Perla neomylně poznala, kde...

Čtyři dny se ty dvě trmácely vlakem, od hranic je...
Uteče Rybová manželovi za Majerem?
nasehvezdy.cz

Uteče Rybová manželovi za...

Už nějakou dobu se...
Bavorská světice: Je možné žít desítky let bez jídla a vody?
enigmaplus.cz

Bavorská světice: Je možné...

Stal se bavorský Konnersreuth městem...

Předplatné časopisu

Chcete znát odpověďi? EPOCHA je pro Vás jasnou volbou. Již 17 let pro vás mícháme koktejl toho nejzajímavějšího, co se kolem nás děje!

Zvolte variantu

Epocha