Pokud si chcete pořídit elektromobil, budete nutně řešit otázku jeho nabíjení. Jakým způsobem lze elektromobily nabíjet a kde?
Proč se vyplatí elektromobil nabíjet doma
U majitelů elektromobilů, jak ukazují statistiky, jasně vítězí nejpraktičtější možnost, tedy nabíjení auta doma. Této možnosti využívá až 80 % z nich.
Stejně tak jako nechodíte akumulátor do aku vrtačky nabíjet do zaměstnání, tak je to i s elektromobilem. Ideální je ho nabíjet doma.
Jednoduše stačí přijet, automobil zaparkovat a ráno si ho vyzvednout zase nabitý. Jak vyplývá z dalších výzkumů, podstatnou část svého života elektromobil pouze stojí. Aktivně se dle výzkumu britského statistického úřadu auto běžně využívá jen 6 hodin týdně.
U elektromobilů vzniká tedy dostatek prostoru k tomu ho v této nevyužité době dobíjet. Domácí nabíjení je tedy neúspornější alternativou v první řadě z hlediska času. Úsporná je však tato cesta i po stránce financí.
Především je nutné využít zvýhodněnou sazbu elektřiny. Tyto sazby se označují C27d a D27d a podle konkrétního dodavatele můžete čekat cenu kolem 2,50 Kč/KWh. Tuto sazbu můžete využívat cca třetinu dne, a to především večer nebo přes noc.
Průměrná cena elektřiny bez jakéhokoli speciálního tarifu se pohybuje kolem 4,5 Kč/kWh. Stále tak nabíjení elektromobilu vychází velmi levně v porovnání s provozními náklady tradičních automobilů.
Orientačně se například cena za km u vozu s běžným benzínovým motorem pohybuje kolem 2 Kč.
Nyní už víme, proč bychom měli elektromobil nabíjet především doma. Ale jak na to? Motoristé bývají v tomto směru často překvapení, k nabíjení totiž stačí i klasická 230V zásuvka s výkonem 2,3 kW.
Jak nabíjet elektromobil
Nabíjet se tak vozidlo dá doma i v práci. Některá auta potřebují k nabití cca 5 hodin, při větší kapacitě akumulátoru to však může trvat dokonce i celý víkend. Pokud však vozidlo využíváte například primárně na cesty do práce, na překážku to pro vás nebude.
Nabíjet lze elektromobil i z třífázové zásuvky. K tomu ale budete potřebovat ještě speciální kabel. Od výrobce ho většinou nedostanete a musíte si ho sami koupit. Tato zásuvka 400V s výkonem 11 nebo 22 kW dokáže čas nabíjení zkrátit o třetinu.
Alternativou domácího nabíjení jsou i tzv. wallboxy. Ty představují řešení pro plug-in hybridy. Dokáží zkrátit dobu nabíjení. Pro představu u modelu Škoda Superb iV můžeme z běžné zásuvky čekat dobití za 5 hodin.
Pokud si ale pořídíte wallbox s výkonem 3,6 kW, automobil se nabije už za 3,5 hodiny. Nejrozšířenější wallboxy nabízejí výkon 11 kW.
Wallbox má ve své nabídce například i tuzemská Škoda. V nabídce a k dodání je má každý autorizovaný autoservis Škoda, VW, Audi atd. Jen musíte počítat s tím, že se jedná o další investici.
Ten nejlevnější vás vyjde na necelých 14 000 Kč a částka kolem 15 00 Kč je obvyklá suma, za kterou se dá wallbox pořídit i jinde.
V jednoduchosti lze říci, že profesionální wallbox výjde na stejné peníze jako pěkná alu kola. Za ty nejdražší však můžete dát i 40 000 až 60 000 Kč.
Připočítat musíte navíc i další poplatky – za prověření stavu elektroinstalace a za samotnou instalaci.
Odborně zkontrolovat rozvody elektřiny je před započetím instalace wallboxu podmínkou, stejně nutná je i profesionální instalace wallboxu.