Boeing 747 společnosti Pan Am míří do New Yorku. Před půl hodinou letoun odstartoval
z londýnského letiště Heathrow. Je sedm večer a cestující většinou klimbají na svých sedadlech. V zavazadlovém prostoru ale exploduje nálož! Výbuch je tak silný, že trhá obří stroj na kusy.
Na palubě je 259 lidí, kteří zaplatí za to, že jsou ve špatný čas na špatném místě.
Píše se slunný 23. červen 1985. Přesně v tento den se stane desítkám pasažérů osudový zavazadlový prostor letounu, v němž se nachází. K tragédii dojde asi 190 kilometrů od pobřeží Irska.
Exploze v nezměrných výškách
Boeing 747 společnosti Air India s číslem letu 182 směřuje z Montrealu do Londýna k mezipřistání na letišti Heathrow, odkud má pokračovat až do Nového Dillí. V 7.14 s ním ale vedení leteckého provozu v irském Corku ztrácí kontakt.
Dispečeři ihned vyhlašují po letounu pátrání. Kanadská loď potvrdí, že necelých 200 kilometrů od jihozápadního pobřeží Irska se nacházejí trosky letadla. Exploze v přední části zavazadlového prostoru zabije všech 307 pasažérů a 22 členů posádky!
Následné pitvy těl obětí přinesou vyšetřovatelům zajímavý poznatek. Až na dvě oběti byli všichni mrtví již před dopadem do moře. Letadlo tedy explodovalo vysoko nad oceánem.
Atentáty spolu souvisejí
Záznamy z letounu naznačují, že až do exploze byl stroj v naprostém pořádku. Hlavním podezřelým se stane jakýsi M. Singh.
Jeho zavazadlo mu bylo i přes nejasnosti v rezervaci letenky po hádce se zaměstnankyní letiště Jeannie Adamsovou nakonec přijato na palubu. On sám ale nenastoupil.
Osudovou chybu udělali i nezkušení členové ochranky, kterým zavazadlo sice při kontrole ručním detektorem „pípalo“, pustili ho ale dál. S tímto atentátem přímo souvisí i exploze zavazadla z letu 301 společnosti Air India na letišti v Tokiu tentýž den.
Je spojována se jménem L. Singh. Spřízněnci sikhské separatistické organizace Babbar Khalsa Ripudaman Singh Malik a Ajaib Singh Bagri jsou nakonec, 15 let po útoku, v roce 2000 zatčeni a obviněni. V roce 2005 jsou ale kvůli nedostatku důkazů propuštěni.