Zvuk helikoptéry vyruší všechny místní obyvatele. Na prostor, vyznačený bílou barvou, který hlídá dvacítka po zuby ozbrojených mužů, padá velká bedna. Nezkušený člověk by to odhadl na humanitární pomoc. Nesmysl! To posádka helikoptéry právě předává výkupné somálským pirátům.
Mají nejrychlejší auta, nejkrásnější ženy, staví si nákladné vily, topí se v penězích. O kom je řeč? O novodobých pirátech. Řemeslo staré jak metuzalém, ale dřívější piráti byli proti těm dnešním, vpravdě chudáci. „Můj život se dramaticky změnil.
Měl jsem peníze, o kterých jsem nikdy ani nesnil. Při jedné akci jsem získal 250 tisíc dolarů.“ přizná Jasín Dhíra (*1970), který se živí jako pirát.
Dne 28. června 2010 pluje nákladní loď MT Golden Blessing na trase ze Saúdské Arábie do Indie, když ji asi 111 kilometrů od východoafrických břehů přepadnou piráti. Posádka skládající se z 19 čínských námořníků nemá proti pirátům žádnou šanci. Jednání kolem výkupného nejsou ani moc složitá..
Oči jako ostříž
Během čtyřech měsíců mají obě strany jasno. Jeden z pirátských velitelů, Abdi Yare, pak potvrdí, že výkupné ve výši 9 miliónů dolarů (dnes 215 miliónů korun) bylo zaplaceno. Osvobození lodi pak potvrdí i mluvčí čínského ministerstva zahraničí.
Somálští piráti udělali z vod Indického oceánu na východní straně Afriky, nejnebezpečnější oblast všech světových moří. Dnes už si není svou bezpečností jist ani ten největší tanker, brázdící oceán v jihozápadní Asii.
Emily Rizzoová (*1987) pracuje na 230 metrů dlouhé nákladní lodi. „Není to vůbec jednoduché,“ vysvětluje členka protipirátské hlídky. „Musíme mít oči jako ostříž. Uhlídat loď větší než fotbalové hřiště, za tmy a ve třech lidech není lehké. Piráti jsou téměř neviditelní a jakmile by se zahákovali už nic nezmůžeme!“
Ráj pirátů je v chudé africké zemi
Somálská vláda se fakticky zhroutila v roce 1991 a v zemi vládne chaos. Stát není schopen udržet pořádek ani v pobřežních vodách, natož v širokém vodním pásmu Indického oceánu a proto se do této oblasti stahují rybářské lodě všech světových mocností.
Jeden z pirátů, Jasín Dhíra tvrdí: Naši rybáři přišli o obživu, do vody se ukládá toxický odpad z celého světa.
Vláda je slabá, tak jak se máme bránit?“ A tak stačí primitivní člun se silným motorem, několik chlapů s kalašnikovy a raketomety RPG a jde se na lov. Omluva teroristických útoků to rozhodně být nemůže. Je tu však jiný problém. Jsou to piráti nebo už teroristé?
Dnes mezi těmi dvěma skupinami existuje jen tenounká hranice. Někteří odborníci dokonce prosazují, že rozdíl mezi nimi není žádný!
Chci být pirátem!
Somálsko je zničeno nekonečnou občanskou válkou, hlavní město Mogadišu je v ruinách. V jiných přístavních městečkách se ulicemi prohánějí nejmodernější terénní auta, lidé nají notebooky, satelitní telefony, GPS. Pobřeží lemují výstavní vily.
Téměř každý má příbuzného mezi piráty a tak si žije dobře. Dvacetiletá Sadíja Hadžíová zruší své zasnoubení:
„Provdám se jedině za piráta, protože to znamená život v pěkném domě a hodně peněz!“ Pirátství je pro mladé Somálce jedinou možností, jak vydělat velké peníze.
Právě v roce 2008 se proslavili největším únosem v moderní historii mořeplavby – přepadením saúdskoarabského supertankeru Sirius Star s nákladem ropy v hodnotě 100 milionů dolarů.
Sirius Star byl později propuštěn a jeho majitelé zaplatili výkupné ve výši 3 milionů dolarů (dnes téměř 72 milionů korun).
„Profesionálně provedené a naplánované!“ zhodnotí akci admirál Mike Mullen (*1946), z generálního štábu amerického vojenského námořnictva.