Skip to content

Paříž 1903: Lidé odmítnou vystoupit z metra… a zemřou!

Pokud máte pocit, že letadla padají, lodě se potápějí, auta se srážejí, jen to metro si to klidně sviští svými tunely, vyvedeme vás z omylu.

Víceméně dřevěné vagóny jezdí v soupravách po čtyřech vozech, jen ve špičkách bývají vždy dvě propojeny do vlaku s osmi vozy. Veškerou práci přitom oddře trakční motor u předního vozu. To se také stává příčinou katastrofy, která na čas zchladí nadšení Pařížanů pro podzemní dráhy.

Métro - Hôtel de Ville, juillet 1900
Pařížané jsou na počátku 20. století na svou podzemní dopravu náležitě hrdí.

Z motoru se kouří

„Lidičky, budete si muset vystoupit!“ dozvídají se cestující 10. srpna 1903 v 18:53, poté, co vlak zastaví ve stanici Boulevard Barbès. Když neochotně opouští vozy, vidí, že z motoru u prvního vagonu se kouří. Zatím jsou jen mrzutí, a když je sběrač odpojen z napájecí kolejnice a kouř mizí, chtějí pokračovat v cestě. Řidič nechce blokovat cestu dalším soupravám a nerad by kvůli stížnostem přišel o práci. Takže se rozhodne jet dál a přitom se modlí, aby motor vydržel až na konečnou. Modlitby bohužel vyslyšeny nejsou. Motor se přehřívá, dochází ke zkratu a v 19:05 se znovu objevuje dým. Znovu se stojí a cestující zase brblají, hudrají a dožadují se pokračování v cestě. „Budete nás muset tlačit,“ domlouvá se mezitím řidič s další soupravou, kam si také musí cestující postiženého vlaku přestoupit. Jenže když pak oba vlaky dorazí do stanice Couronnes, všude je opět plno kouře. 

Paris - La terrible catastrophe du Métropolitain - Station des Couronnes. Paris, le 11 aout 1903
Chybné rozhodnutí a přetížený motor se stanou příčinami děsivé katastrofy.

Cestující chtějí jet dál

Je to vážnější, než se zdálo, proto je rozhodnuto nechat cestující vystoupit a stanici evakuovat. Nálada v přeplněných vozech však připomíná sud se střelným prachem a když cestující znovu dostávají pokyn vystoupit, bouchne. Všichni mají věčného nastupování a vystupování plné zuby, začnou se hádat a odmítají vystoupit. „Buď mi okamžitě vrátíte jízdné, nebo jeďte dál!“ vykřikuje muž s mrožím knírem. Další se přidávají. Řidič rezignuje, jenže sotva se vlak pohne a vyjede ze stanice, dojde k požáru a oheň se rychle vymyká kontrole.

Paris - Catastrophe du Métropolitain (10 aout 1903) - La Station des Couronnes pendant l'évacuation des
Před stanicí Couronnes se sbíhají davy, které pomáhají s evakuací nebo jen očumují.

V kouři zamíří špatným směrem

Plameny a žár zkratují elektrický systém a stanice se noří do tmy. Z tunelu se valí dým a podzemka se během necelé minuty mění ve smrtící past. Ve zmatku lidé dezorientovaní kouřem nedokáží najít cestu k východu a vydávají se špatným směrem. Než omyl zjistí, hroutí se k zemi a umírají udušením. Někteří jsou v panice ušlapáni. Záchranáři nakonec v podzemí napočítají 84 mrtvých těl.

Paris_-_Catastrophe_du_Metropolitain_station_Couronnes
Záběry z katastrofy se dostaly i na pohlednice.

Paříž se z nehody poučila

Pouhých 8 dnů po katastrofě vstoupila v platnost řada opatření, která měla zajistit, aby se už nic podobného neopakovalo. Řidiči prošli školením a učili se, mimo jiné, izolovat zkratované motory od napájení. Byl vybudován protipožární systém, hořlavé materiály se nahradily nehořlavými, každá stanice musela mít druhý, nezávislý systém osvětlení.

 

Foto: paris-historic-walks.blogspot.cz, archiv
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie Zobrazit více …