Víte, který silniční tunel je největší na světě? Kde mají letiště vybudované na umělém ostrově? Jak dlouho se jede vlakem přes celou Sibiř?
1. Suezský průplav, Egypt – Cesta k indickému koloniálnímu bohatství
Postaven: v roce 1869, rekonstruován v roce 2015
O co jde: Spojuje pro lodní dopravu Středozemní a Rudé moře
Zajímavost: Ročně jím projede 20 000 lodí. Díky modernizaci z roku 2015 jej lze najednou používat obousměrně. Oproti plavbě kolem Afriky se cesta Suezským průplavem z Indie do Rotterdamu zkrátila o 42 %, do New Yorku o 30 %.
Stavbu průplavu zamýšlel už Napoleon (1769-1821), realizoval ji až francouzský konzul Ferdinand Lesseps (1805-1894) v polovině 19. století.
2. Transsibiřská magistrála, Rusko – Nejdelší železnice svět
Postavena: v letech 1891-1905
O co jde: Dopravní páteř z Moskvy do Vladivostoku, která měří 9 288 kilometrů.
Zajímavost: Celková elektrifikace trati trvala neuvěřitelných 73 let, od roku 1929 do roku 2002. Nejrychlejší ze zdejších linek, expres Rossija, dnes zvládne celou trasu za 6 dnů. Před 100 lety k tomu vlak potřeboval 16 dní.
3. Panamský průplav, Panama – Zkratka mezi oceány
Postaven: 1880–1914
O co jde: Spojnice mezi Atlantským a Tichým oceánem dlouhá 81 kilometrů. Plavbu mezi oceány zkracuje o 2 týdny.
Zajímavost: Až do konce roku 1995 byly samotný průplav a desetikilometrový pás území na obou jeho březích výsostným územím Spojených států amerických. Panamský průplav byl v roce 2016 rozšířen a dnes umožňuje i proplutí lodí s velkou tonáží.
V přepočtu na dnešní ceny stála stavba 7 000 000 000 dolarů. V roce 1983 byl pod průplavem prokopán první silniční tunel.
4. Tibetská železnice, Čína – Nejvýše položená železnice světa
Postavena: 2006
O co jde: Spojuje hlavní město Tibetu Lhasu se zbytkem Čínské lidové republiky.
Zajímavost: Překonává převýšení přes 4 000 metrů, je dlouhá 4 064 kilometrů. Stovky kilometrů byly vystavěny na permafrostu (věčně zmrzlé půdě), 965 kilometrů vede ve výšce nad 4 000 metrů.
Na trase je nejvyšší nádraží světa (Tchang-ku-la, 5 068 m n. m.) i nejvýš položený tunel na světě (Feng-cho-šan, 4 905 m n. m.). Výstavba započala v roce 2001 a trvala 5 let. Vlak trasu projede za 48 hodin.
5. Letiště Kansai, Japonsko – Letiště se do města nevešlo
Postaveno: 1994
O co jde: 1. letiště na světě postavené na moři.
Zajímavost: Futuristická letištní budova stojí na umělém ostrově v Ósackém zálivu, který dokáže vzdorovat zemětřesení i tajfunu.
Toto řešení prokázaly studie jako nejlepší a jediné možné, protože Ósaka je dnes roztažena až k horám, které ji obklopují. V přelidněné aglomeraci tak nebylo možné najít jiné vhodné místo. Od ostrova Honšú je vzdálen 5 kilometrů, spojuje ho s ním most Nebeská brána.
6. Laerdalský tunel, Norsko – Nejdelší silniční tunel na světa
Postaven: v roce 2000
O co jde: Tunel na silnici z Osla do Bergenu o délce 24,5 kilometru nahradil náročné cestování přes hory. Průjezd teď zabere zhruba 20 minut.
Zajímavost: Konstrukce tunelu bere v úvahu stres, který zažívají řidiči v dlouhých tunelech. Například osvětlení je barevně řešeno tak, aby modré nasvícení stropu připomínalo oblohu. Ačkoliv byla stavba tunelu drahá, neplatí se zde mýtné.
Důvodem je úspora nákladů, které by jinak musely být vynaloženy na údržbu 56 km dlouhé horské silnice.
7. Most Tokyo Bay Aqua Line, Japonsko – Unikátní spojení mostu a tunelu
Postaven: v roce 1997
O co jde: Spojuje města Kawasaki a Kisarazu přes Tokijský záliv. Most je dlouhý 4,4 kilometru, podmořský tunel pak 9,6 kilometru.
Zajímavost: Velkolepý projekt se 23 let plánoval a 9 let stavěl. Zkrátil cestu městy Kawasaki a Kisarazu na 45 minut jízdy. U vjezdu do tunelu je postaven umělý ostrov zvaný Umihotaru. Slouží jako rekreační zóna s řadou obchodů a restaurací. Tokio Bay Aqua-Line je 4. nejdelším podvodním tunelem na světě.
8. Panamericana, Americký kontinent – Nejdelší dálniční síť světa
Postavena: průběžně od roku 1950
O co jde: Síť dálnic, která spojuje Severní i Jižní Ameriku od Aljašky po nejjižnější cíp Argentiny.
Zajímavost: Měří 48 000 kilometrů, což je víc než obvod Země na rovníku. Vede přes 15 zemí. Některé části jsou průjezdné pouze v obdobích sucha. K úplnému propojení chybí 87 kilometrů v pralese Darién mezi Kolumbií a Panamou.
9. Cesta pod Nanga Parbat, Pákistán – Nejnebezpečnější silnice světa
Postavena: Před stovkami let místními horaly
Zajímavost: Říká se jí „Cesta smrti“. Je dlouhá 16,2 kilometru, v některých úsecích se na ni jen tak tak vejde jedno auto. Pod nezpevněným okrajem štěrkové stezky děsí řidiče sráz hluboký několik stovek metrů.