Domů     VODÍK jako palivo budoucnosti: Samá voda…
VODÍK jako palivo budoucnosti: Samá voda…
4.4.2023

V Česku vznikají první čerpací stanice na vodík, prodávají se první auta, první autobusy, vyvíjejí se první vlaky.

A jednu velkou vodíkovou budoucnost představuje letectví – věří tomu alespoň Evropská unie a konsorcium vedené společností Honeywell, kteří v Brně rozjeli projekty za téměř 5 miliard korun.

Využití vodíku má mnoho benefitů, je to palivo budoucnosti. Foto: National Grid Group
Využití vodíku má mnoho benefitů, je to palivo budoucnosti. Foto: National Grid Group

V létě 2021 byl v Hradci Králové na hudebním festivalu Rock for People Hope testován unikátní generátor, na jehož vývoji se od roku 2017 podíleli čeští odborníci z firmy Devinn.

Tato technologická novinka, tzv. vodíkový generátor H2BASE, byla tak zkušebně jediným zdrojem elektřiny jednoho z pódií. „Představte si krabici o velikosti ledničky, minimální konfiguraci systému tvoří tři tyto ledničky.

Jedna lednička má na starosti výstup, dnes jde o energii pro stage, druhá má na starosti výrobu vodíku a třetí slouží jako zásobárna,“ vysvětloval tehdy vedoucí vývoje, Karel Souček. Jediným „odpadem“ z druhé „lednice“ byla destilovaná voda.

Výkonnost generátoru dosáhla 25 rychlovarných konvic najednou, tedy 160 kWh, přičemž v jedné domácnosti je spotřeba přibližně na 50 kWh.

Mobilní vodíkový generátor H2Base má vyšší energetickou účinnost než ten dieselový, je tichý a funguje naprosto bezemisně. Foto: Devinn
Mobilní vodíkový generátor H2Base má vyšší energetickou účinnost než ten dieselový, je tichý a funguje naprosto bezemisně. Foto: Devinn

Zářná budoucnost H2?

Využití vodíku má mnoho benefitů – manipulace s ním není nijak komplikovaná, vodík v lahvích snese slunce i pád, neztrácí se v mínus 30 stupních, na druhou stranu jde o silně těkavou a hořlavou látku, která potřebuje hi-tech nádrže.

Zásadní je i cena, a ta je poměrně vysoká. Nicméně se neustále snižuje a navíc je častým vedlejším produktem petrochemického průmyslu, vzniká i obyčejnou elektrolýzou. Je tedy úžasnou ukázkou recyklace a paliva budoucnosti.

Výrobce, francouzský koncern Alstom, mluví o velkých úsporách nafty – 1,6 milionu litrů ročně, tedy přes 100 tisíc litrů na jednu jednotku ze 14. Foto: Alstom
Výrobce, francouzský koncern Alstom, mluví o velkých úsporách nafty – 1,6 milionu litrů ročně, tedy přes 100 tisíc litrů na jednu jednotku ze 14. Foto: Alstom

Vodík na kolejích

Vlastně zásadním palivem budoucnosti.

Obrovskou revoluci zažívá vodík především v dopravě. Není to tak dlouho, co v Německu začaly zkušebně vozit cestující vlaky poháněné vodíkem. Jedná se o soupravy Alstom Coradia iLint a na jednu nádrž jsou schopny ujet až 1000 kilometrů.

Vůbec poprvé byly tyto stroje nasazeny na pravidelné linky v Dolním Sasku, na 100kilometrovém úseku. Šlo o 14 jednotek nahrazující dieselové předchůdce.

Výrobce, francouzský koncern Alstom, mluví o velkých úsporách nafty – celkem 1,6 milionu litrů ročně, tedy přes 100 tisíc litrů na jednotku.

Německo, třebaže platí za jednu z nejrozvinutějších dopravních infrastruktur v Evropě, má stále dost traťových úseků, které nejsou elektrifikované, takže na většině z nich zajišťují provoz právě vlaky poháněné naftou.

Cekově jde o více než 40 % německých tratí. „Na dopravu připadá jen v Hesensku třetina všech emisí skleníkových plynů. I proto jsme se rozhodli pro tento projekt, který nahradí dieselové vlaky,“ řekl hesenský ministr dopravy Tarek Al-Wazir.

Vodíkové palivové články

Francouzská společnost Alstom jednomu z německých regionálních dopravců poskytla dvě soupravy Coradia iLint, jež byly zkonstruovány v německém Salzgitteru. Nové typy souprav vycházejí ze staršího modelu Coradia Lint 54.

Nicméně vlak primárně vodík nespaluje, ale využívá vodíkové palivové články k výrobě elektrické energie, která se ukládá do lithium-iontového akumulátoru.

Tato poměrně malá baterie slouží k udržování kontinuity napájení a umí zároveň uchovávat ušetřenou energii z regeneračního brzdění.

Jasná výhoda vodíkových palivových článků je na rozdíl od vlaků poháněných pouze bateriemi vysoká rychlost doplňování paliva, ta je přibližně stejně dlouhá jako u vlaků, které jsou poháněny fosilními palivy.

Vlak zvládne pojmout až 300 cestujících, z toho je 150 míst k sezení, maximální rychlost je až 140 km/h. Oproti naftovým jednotkám vyniká také výrazně tišším chodem.

Revoluce v dopravě

Obecně je železniční doprava považována za ekologičtější variantu oproti autům, autobusům nebo letadlům, o to větší mají potenciál vodíkové soupravy.

Jeden regionální německý dopravce dokonce spočítal, že ročně oproti dieselové lokomotivě provoz vodíkového vlaku sníží emise oxidu uhličitého až o 260 tun.

A to navzdory tomu, že vodík je v tuto chvíli získáván z ne úplně zelených zdrojů – jako je zemní plyn – a na nádraží ho až k vlaku musí dopravit nákladní automobil.

Vše by se však brzy mělo změnit, počítá se přímo s čerpacími stanicemi a značná část vodíku by měla být generována s pomocí větrné energie, v tom ideálním případě by se tak vyráběl veškerý vodík.

„To by znamenalo nejen, že vlak v denním provozu bude zcela bezemisní, ale že i vodík, kterým je poháněn, by byl zelený vodík, protože by pocházel z obnovitelných zdrojů,“ řekl mluvčí LNVG Rainer Peters.

„Zelený vodík“

O benefitech vodíku vědí své také Češi, konkrétně odborníci z Ústeckého materiálového centra Přírodovědecké fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.

Výzkumníci se v roce 2019 pustili do probádání nové metody ohledně navýšení podílu využívání energie z obnovitelných zdrojů. V současnosti cílí na komplexní využití vodíku a na jeho bezpečnější a levnější skladování.

„Naším cílem je vytvářet nové materiály, které nám umožní připravit, skladovat a využít obnovitelný ‚zelený vodík‘, tedy vodík, který získáme pouze štěpením vody pomocí slunce,“ popsala projekt Zdeňka Kolská, docentka Přírodovědecké fakulty UJEP.

Firma Honeywell investuje v Brně 200 milionů eur na vývoj jeho palivových článků do letadel. Foto: Airbus
Firma Honeywell investuje v Brně 200 milionů eur na vývoj jeho palivových článků do letadel. Foto: Airbus

Pětimiliardové Brno…

Zatímco se svět zmítá v elektrifikované verzi posledního soudu a v pro/proti-hysterii elektroaut, budoucnost se zdá být čistá, vodíková, „vodnatá“.

Před pár měsíci obří konglomerát Honeywell oznámil, že přivede do Brna na 50 špičkových inženýrů a vědců z celého světa kvůli zelenější letecké přepravě.

Pod hlavičkou unijního programu Clean Aviation čeká vědce práce na dvou velkých projektech snižování uhlíkové stopy leteckého průmyslu.

V prvním projektu (NEWBORN) budou zkoumat a vyvíjet novou generaci vodíkových palivových článků účinných v letectví.

Cíl 18 partnerů z 10 evropských zemí je vyvinout megawattový letecký pohonný systém napájený vodíkem, jehož jedinou emisí po spalování bude čistá vodní pára.

Druhým projektem (TheMa4HERA) 24 různých univerzit, výzkumných center, výrobců letadel a komponent z celkem 10 evropských zemí je pak vývoj dílů a architektury tepelného managementu pro hybridní elektrické letouny velikostí srovnatelné zhruba s Boeingem 737 nebo menšími regionálními letouny.

Obrovskou revoluci zažívá vodík především v dopravě a energetice. Foto: Toyota
Obrovskou revoluci zažívá vodík především v dopravě a energetice. Foto: Toyota

…a „Dycky Most!“

O 300 km dál na severozápadě připravují jinou vodíkovou budoucnost. Město Most testuje v plném provozu vodíkový autobus značky CaetanoBus, který byl zkonstruován ve spolupráci s Toyotou.

Najet má na „nádrž“ 600 kilometrů a je nasazen na náročnou trasu s řadou převýšení. Z výfuku mu vychází opět pouze vodní pára.

Mostu má přinést data o tom, zda je vodík perspektivním palivem pro vozidla městské hromadné dopravy.

Testování autobusu se v Mostě probíhá díky zapojení České vodíkové technologické platformy (HYTEP) do celoevropského projektu JIVE 2.

Místo motoru malá elektrárna, z výfuku jen vodní pára

Pohon vodíkového autobusu CaetanoBus funguje opět na principu palivových článků.

V oblasti motoru se nachází palivový článek, zjednodušeně malá mobilní elektrárna, která kombinuje vodík z nádrže se vzduchem z okolí, a při této chemické reakci vzniká elektrická energie pohánějící vozidlo.

„Autobus má zároveň pro potřeby okamžitého výkonu nainstalován malou baterii, která výkon palivového článku dorovnává.

Jedná se tak o jistý hybrid mezi vodíkovým a bateriovým vozidlem,“ popisuje princip fungování pohonu Jan Sochor, analytik České vodíkové technologické platformy (HYTEP).

Snížení tlaku

Standardní dojezd CaetanoBusu je přes 350 km za použití technologie plnění na 350 barů. V Mostě ale testují plnění jen na 200 barů, což by mělo znamenat, že se v nádržích uskladní 21 kg vodíku.

Výrobce udává, že průměrná spotřeba jeho autobusu se pohybuje okolo 6 kilogramů na 100 kilometrů. „Jsme zvědaví, zda testování tento údaj vyvrátí, nebo potvrdí.

O to zajímavější je, že se bude autobus testoval v zimě, kdy je většinou spotřeba kvůli vytápění o něco vyšší, přesto by vodík výrazným zvýšením spotřeby trpět neměl. I to ale musí ještě naše testování potvrdit,“ dodává Jan Sochor.

Tankování vodíku je podobně nenáročné jako u CNG. Foto: Toyota
Tankování vodíku je podobně nenáročné jako u CNG. Foto: Toyota

Vodík ze severu

Aby všechny ty technologie a projekty měly smysl, je potřeba vodík. Hodně vodíku.

Proto německá energetická společnost RWE spolu s norskou státní energetickou firmou Equinor oznámily, že v příštích několika letech v Německu vybudují vodíkové elektrárny a velkokapacitní produktovod pro dodávku paliva.

Elektrárny ve společném vlastnictví firem RWE a Equinor budou zpočátku využívat zemní plyn původem z Norska a následně přejdou na takzvaný modrý vodík taktéž vyráběný v Norsku za použití zemního plynu a dodávaný prostřednictvím podvodního potrubí.

Zároveň přes 95 % CO2 produkovaného při výrobě takového vodíku se bude zachytávat a ukládat pod mořské dno.

Equinor má v plánu do roku 2030 zajistit kapacitu pro výrobu takzvaného modrého vodíku v objemu 2 GW. Nicméně konečným cílem je produkovat takzvaný zelený vodík za použití obnovitelné energie vyráběné v pobřežních větrných farmách.

Evropská unie chce do roku 2030 zajistit prostředky k výrobě obnovitelného vodíku o celkové kapacitě 40 GW.

Automobilový koncern Stellantis začal vyrábět první sériové dodávky na vodík. Foto: Stellantis
Automobilový koncern Stellantis začal vyrábět první sériové dodávky na vodík. Foto: Stellantis

Nové slovo „vodíkomobilita“

Toyota před lety hodila inženýrům z celého světa rukavici. Svým vodíkovým sedanem druhé generace Mirai posunula předchozí revoluční model ještě o krok dál. Nejenže je jediným vedlejším produktem spotřeby čistá voda, ale zároveň Mirai čistí okolní vzduch.

Pro potřeby palivového článku totiž nasávaný vzduch prochází přes zabudovaný katalyzátorový film.

Během procesu elektrický náboj na filtrační vložce zachytává mikroskopické částice nečistot z okolí, včetně oxidu siřičitého (SO2), oxidu dusného (NOx) a 90–100 % částic o průměru do 2,5 mikrometru.

Vrcholně ekologické

Elektromobily poháněné vodíkovými palivovými články (FCEV) fungují na principu slučování kyslíku, nasávaného kompresory za provozu, s čistým vodíkem. Chemickou reakcí mezi těmito dvěma prvky vzniká voda a elektrická energie, která pohání elektrický motor.

Vodíkové elektromobily se považují za skvělé řešení pro větší osobní automobily, nákladní vozidla a veřejnou dopravu, zatímco například bateriové elektromobily (BEV) nejlépe využijí své přednosti při přepravě na kratší vzdálenosti nebo jízdu po městě.

Oproti elektromobilům s bateriovým pohonem mají ale FCEV několik výhod. V první řadě jsou palivové články lehčí než těžké výkonné baterie. Nabýt běžné BEV trvá hodiny, zatímco natankovat plnou nádrž plynného vodíku si nevyžádá víc než 5 minut.

Krom toho jsou elektromobily na bázi palivových článků velmi hospodárné, nabízejí dlouhý dojezd a jsou šetrné k přírodě.

Podle Canadian Hydrogen and Fuel Cell Association činí uhlíková stopa vodíkových automobilů 2,7 g oxidu uhličitého na kilometr, ve srovnání s 20,9 g u bateriových elektromobilů.

Jak dodal hlavní konstruktér Toyoty Mirai Jošikazu Tanaka, „FCEV mají nesmírný potenciál coby vozidla šetrná k životnímu prostředí, která lze označit za ‚vrcholně ekologické automobily‘.“

Ze starého nový

Vodíkovou technologií se přitom nemusí osazovat jen nová auta. Sportovní divize Toyoty, Toyota Gazoo Racing (TGR), zveřejnila na svém oficiálním kanálu video, které popisuje vývoj konceptu vozu AE86 H2 se spalovacím vodíkovým motorem.

„Záměrem bylo do stávajícího vozu aplikovat v největší možné míře již známé technologie.  Chtěli jsme využít vodíkový pohon ve stávajícím modelu a udělat ho zábavnější.

Pro to jsme použili naši srdeční záležitost AE86,“ řekl nový prezident Gazoo Racing Company Tomoya Takahashi.

Koncept vodíkové Toyoty AE86-H2. Foto: Toyota
Koncept vodíkové Toyoty AE86-H2. Foto: Toyota

Bylo potřeba vůz zcela rozebrat, vyčistit a znovu nalakovat.

Pro přepracování stávajícího motoru na spalování vodíku konstruktéři TGR využili 3D modelování i nejnovější poznatky z moderní jednotky G16E. Ty bylo nutné zakomponovat do klasického mechanického agregátu. Zcela nově bylo nutné vytvořit svody a výfuk. Výsledkem je vůz s výbornou akcelerací a sportovními jízdními výkony.

„Nosiči vody“

Nicméně prvním producentem sériově vyráběných užitkových vozidel na vodíkový pohon není Toyota, nýbrž skupina Stellantis, která v továrně ve francouzském Hordainu rozjede velkosériovou výrobu lehkých užitkových modelů řady „K-Zero“ (Peugeot Expert, Citroën Jumpy, Opel Vivaro) poháněných vodíkovými palivovými články.

Vodíkovými palivovými články poháněné užitkové modely jsou určeny především pro přepravu nákladů na delší vzdálenosti. Jejich akční rádius činí více než 400 km, přičemž nádrže lze doplnit během třech minut.

Velmi pozitivní je, že vodíkový pohon nijak neomezil užitné vlastnosti nových modelů, které uvezou až 1000 kg nákladu.

První vůz řady „K-Zero“ vyjel z Hordainu před rokem.

BMW vyslala na silnice první stovku vozů pilotní vodíkové flotily BMW iX5 Hydrogen. Foto: BMW
BMW vyslala na silnice první stovku vozů pilotní vodíkové flotily BMW iX5 Hydrogen. Foto: BMW

BMW iX5 Hydrogen vyjíždí

Toyota, Stellantis, Hyundai, Honda, Mazda, Daimler… Vodíkový trh s auty se rozšiřuje o dalšího jméno. Značka BMW vyslala na silnice první stovku vozů pilotní vodíkové flotily BMW iX5 Hydrogen.

Přitom už 10 let spolupracuje na systémech pohonu s palivovými články s Toyotou.

Vodík potřebný k napájení palivového článku je uložen pod tlakem 700 barů ve dvou nádržích vyrobených z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Dohromady pojmou téměř šest kilogramů H2, což stačí k tomu, aby BMW iX5 Hydrogen v cyklu WLTP ujelo 504 km. Naplnění vodíkových nádrží pak trvá pouhé čtyři minuty.

Foto: BMW, Stellantis, Airbus, Toyota, Alstom, National Grid Group, Devinn
Související články
Věda a technika
Co potkalo planety na vesmírné cestě?
Bylo jednou jedno Slunce a mělo osm dětí. Jejich jména všichni známe. Mají ale něco společného s lidmi? I když už jsou to dnes dospělé planety, životem si nesou následky svého divokého dětství. Příběh se začíná psát před 4,6 miliardami let. Okolo právě vznikající hvězdy se vytvoří rotující prachoplynný disk. Částice v něm se začnou srážet […]
Věda a technika
Kopřiva: Otravný plevel? Ne, úžasná rostlina!
Kopřivám se vyhýbáme z logických důvodů: nestojíme totiž o popálení. Zahrádkáři jim nemohou přijít na jméno, když se rozmůžou na zahrádce. A tak by se dalo pokračovat. Jenomže kopřivy mají co nabídnout. Využití nacházejí v kosmetice i farmacii a dokonce se uplatní také v kuchyni. Podle staré moudrosti má každé popálení kopřivou přinést odolnost vůči […]
Věda a technika
Proč našemu zdraví jaro někdy nevoní?
Na začátku jara se počasí mění vyloženě aprílově, i několikrát během dne. Venkovní teploty kolísají, a ta naše může kvůli takovým výkyvům začít hodně rychle stoupat. V tomto období jsme všichni mnohem náchylnější k nemocem, jarní chřipky, rýmy a obecně problémy s dýchacími cestami na náš číhají za každým rohem.   Klíč ke zdraví najdete […]
Věda a technika
Libeček: Chutná, přivolává lásku i zlepšuje zdraví
V antice se bez něj neobejdou Řekové ani Římané. Když se pak rozšíří po Evropě, libeček se pěstuje i v klášterních zahradách. Oblíbí si ho nejen léčitelé, ale také kuchaři a v gastronomii si získá stálé místo. A příznivci ezoteriky tvrdí, že vám pomůže do života přivolat lásku a další dobré věci! Mohutné, svěže zelené […]
reklama
záhady a tajemství
Co se skrývá za záhadnou smrtí muzikanta Miroslava Berky?
Jsou tři hodiny odpoledne. Lucerna je ještě zavřená pro veřejnost, jen v uklízečky vytírají v sále podlahu, brigádníci doplňují nápoje do ledničky a ve zkušebně sedí osazenstvo kapely Olympic. Jeden její člen chybí. „Tak ještě počkáme a uvidíme,“ prohlásí frontman Petr Janda (*1942). Ale když se nic nestane, odehrají zkoušku i bez kolegy.   Odešel, nedošel Tím, […]
Kdo odhalí tajemství „krále popu“?
Označován je za „krále popu“ a superstar 20. století. Ovšem najde se i skupina lidí, která v něm nevidí talentovaného umělce, ale někoho, kdo sexuálně obtěžoval malé děti. Ze zneužívání je dvakrát obviněn, ale soud jej v roce 2005 zprošťuje obvinění.   Zpěvákova složka prý čítá tisíce stránek. Dokumenty zahrnují soukromé zprávy vyšetřovatelů, přepisy telefonických hovorů a […]
Hrad Bítov, místo paranormálních jevů
Umístění stavby impozantního středověkého hradu Bítov nebylo velice pravděpodobně vůbec náhodné. Pod tímto malebným šlechtickým sídlem se prý totiž křižují dvě silné linie zemské energetické mřížky… Brána do jiné dimenze? Zdejší energie zde pak údajně způsobuje skutečně zvláštní úkazy… Jeden z nejsilnějších proudů místní energie se v minulosti měl snad nacházet ještě kdesi mimo vlastní […]
Michail Jefremov: Neřízená střela na čtyřech kolech
Když v roce 2007 získává prestižní cenu Zlatý lev na Mezinárodním filmovém festivalu v Benátkách ruský film režiséra Nikity Michalkova Dvanáct, je to mimo jiné i zásluhou výkonu jednoho z jeho aktérů, herce a zasloužilého umělce Michaila Jefremova (*1963). Ten má ovšem kromě toho na svém kontě desítky dalších filmů a televizních seriálů a patří […]
reklama
historie
Dětství božské MM: Otec neznámý, matka v depresích
Gladys Bakerová zabouchne dveře a zamkne je. „Neboj se, neboj, budeme spolu,“ uklidňuje tříleté děvčátko schované ve velkém pytli. Je to únos se vším všudy. Dítko v pytli není nikým jiným, než budoucím filmovým idolem. Matka se ji právě pokouší získat od pěstounky Idy Bolenderové zpět do své péče… Ida si s chatrnými dveřmi za […]
Smích střídá děs: Tři nejznámější klauni světa
Zatímco ráno obskakuje děti v nemocnici, tvoří zvířata z balonků a vypráví vtipy, večer jako by se po veselém chlapíkovi slehla zem. Obtloustlý muž svou oběť sváže, sundá kalhoty a znásilní. Druhý den si opět navlékne klaunské šaty a vyrazí bavit děti jako by se nechumelilo. Tulák, který dobyl svět Kdo: Emmett Kelly Zajímavost: Prorazí i v Hollywoodu […]
Kníry: Dovedete si bez něj představit Chaplina?
Mrožák, angličák, kartáček, podkova, tkanička, řídítka. Druhů a variant knírů jsou desítky. A každý má minimálně jednu slavnou osobnost, která by bez něj nebyla kompletní. Knír je natolik dominantním prvkem tváře, že se v mnoha případech stává nejen poznávacím znamením, ale doslova obchodní značkou. Jeho historie dlouhá, plná vítězství i porážek. Žižka má holou bradu Vousy […]
Poslední válečná kořist: Nacistická ponorka vezla uran i plány stíhačky
Jaký byl osud německé zaoceánské ponorky typu XB? Dne 25. března 1945 se ponorka U 234 vydala na přísně tajnou misi do Japonska s exkluzivním nákladem na palubě Cestou se však její posádka dozvěděla o kapitulaci Německa, a tak se musela vzdát… Oceánská minonosná ponorka U 234 byla jednou z největších ponorek své doby. Objednávku na její […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Perlové týdny Halada prezentují raritní šperky
iluxus.cz
Perlové týdny Halada prezentují raritní šperky
Právě probíhající „Perlový týden“ překvapil fantastickým náhrdelníkem značky Mikimoto. Ten bude možné vidět až do neděle v pražském butiku v ulici Na Příkopě, následně se všemi ostatními šperky poputu
Uvařte si měkoučké karamely
panidomu.cz
Uvařte si měkoučké karamely
Nebudou se lepit na zuby a postup je velmi snadný díky jednoduchému fíglu. Nebudete potřebovat nic než běžný bílý cukr a trochu smetany. I tajná ingredience, která zaručí měkkost bonbonů, je běžná – jde o obyčejnou jedlou sodu. Tak pojďme na to! Do vyššího hrnce dejte 250 g bílého cukru a 50 ml vody. S
Moderní rezidence u rovníku
rezidenceonline.cz
Moderní rezidence u rovníku
Rezidence vznikla v rovníkovém Ekvádoru. Betonová stavba rozvržená do tvaru písmene T působí přes svou masivní konstrukci příjemně svěžím, elegantním a odlehčeným dojmem. Tři podlaží, tři obytná kř
Podmořský monument Jonaguni: Jde o pozůstatky bájného kontinentu Mu?
enigmaplus.cz
Podmořský monument Jonaguni: Jde o pozůstatky bájného kontinentu Mu?
Jonaguni je ostrov náležející do japonské prefektury Okinawa. Poblíž něj leží pod mořskou hladinou gigantické kamenné bloky, které připomínají obrovské terasy se schodišti vytesanými do kamene. Odhadu
Automatické mlýny: K chrámu moderní architektury patří 212 klíčů
historyplus.cz
Automatické mlýny: K chrámu moderní architektury patří 212 klíčů
Bývaly doby, kdy architekti dokázali i obyčejným funkčním továrnám vtisknout eleganci výstavných zámků. Pardubice jeden takový skvost mají, a dokonce si ho v posledních letech vycizelovaly k dokonalosti. Umění, které mele Na břehu řeky Chrudimky v Pardubicích stával mlýn už v roce 1586. Na počátku 20. století však mlynářské konkurenci v oblasti vládnou bratři Egon (1871–1932) a Karel (1879–1944) Winternitzovi,
Naše Galaxie je domovem myriád bludných světů
21stoleti.cz
Naše Galaxie je domovem myriád bludných světů
Země a jejích sedm sestřiček se od svého zrodu drží pomyslných máminých sukní. Možná se jejich orbity v minulosti měnily, možná pohltily některé ze svých sourozenců, ale z dálky Sluneční soustava půso
Pružné tělo v 50+? Je to snadné…
nejsemsama.cz
Pružné tělo v 50+? Je to snadné…
Bolí vás svaly a klouby, ládujete do sebe pilulky tišící bolest, a nic nezabírá? Chce to změnu… Vyčleňte si jen pár minut denně na protažení celého těla, a budete se cítit jako znovuzrozená. Protažení trapéz Tento cvik můžete provádět vsedě i vestoje, dodržet musíte jen zcela rovná záda. Jednou rukou přitáhněte hlavu k rameni, druhé rameno se
Tagliatelle s bazalkovým pestem
tisicereceptu.cz
Tagliatelle s bazalkovým pestem
Tagliatelle představují dlouhé široké nudle. Seženete je v každém supermarketu. A nejlépe chutnají právě s pestem. Ingredience 1 balení těstovin tagliatelle dvě hrsti čerstvé bazalky 6 lžic ol
Když může Prachař, koketuje i ona
nasehvezdy.cz
Když může Prachař, koketuje i ona
Herečka Sara Sandeva (26) ze seriálu Jedna rodina to s Jakubem Prachařem (40) zřejmě nemá jednoduché! Že by jí už docházela trpělivost? Ještě než se dali dohromady, říkalo se, že není krásné ženy, k
Musím zachránit manželství!
skutecnepribehy.cz
Musím zachránit manželství!
Krásně jsme si žili, v klidu a pohodě. Vůbec by mě nenapadlo, že se můj život najednou zvrátí do nejistoty a emocí. Můj manžel Petr je velmi šikovný zahradník. Proto se před pěti lety rozhodl, že si založí firmu, aby měl ještě nějaké peníze ke klasickému platu navíc. Jsme manželé už mnoho let. Zamilovali jsme
Tajný tunel pod brooklynskou synagogou: Kdo ho vybudoval a proč?
epochalnisvet.cz
Tajný tunel pod brooklynskou synagogou: Kdo ho vybudoval a proč?
Bizarní skandál na začátku tohoto roku otřásá židovskou komunitou v New Yorku. Pod historickou synagogou je objeven tajný podzemní tunel vedoucí do suterénu prázdného obytného domu. O jeho původu a účelu se hned po odhalení rozhoří divoké spekulace. Sloužil k obchodování s dětmi nebo k jiným nezákonným činnostem, jak tvrdí konspirační teoretikové?   V polovině
Zámek Červená Lhota: Jméno podle ďábelské legendy
epochanacestach.cz
Zámek Červená Lhota: Jméno podle ďábelské legendy
Pohádková krása zrcadlená ve vodní hladině! Vodní hrady a zámky zrcadlící se na hladině bývaly nedobytnými baštami i pohodlnými luxusními šlechtickými sídly a dnes jsou perlami české krajiny, za kterými putují statisíce turistů. A snad nejvýraznější mezi nimi je zámek Červená Lhota. Jméno podle ďábelské legendy Pro to, aby se jejich tvrz změnila ve vodní,