Nic pro slabé povahy. Takhle stručně by se dal charakterizovat jeden z nejnebezpečnějších závodů světa, proslulá Rallye Paříž-Dakar. Je jen málo těch, kteří neznají tento motoristický fenomén.
Už méně lidí však ví, jak vznikl, kdo stál u jeho zrodu a jaké byly osudy jeho zakladatele.
Rallye Paříž Dakar, také zkráceně Rallye Dakar slaví v letošním roce hned dvě výročí. V pondělí 14. ledna uplynulo přesně 40 let od chvíle, kdy do cíle v senegalském Dakaru dorazily posádky, účastnící se 1. ročníku tohoto terénního závodu.
Zatímco na startu stálo 182 vozidel, do cíle jich dojela méně než polovina. Ve čtvrtek 13. června by pro změnu jeho zakladatel, francouzský závodník Thierry Sabine (1949-1986) oslavil 70. narozeniny.
Triumfální návrat
Říká se, že i zlé věci mohou ve výsledku přinést něco dobrého. Platí to i v tomto případě. Thierry Sabine se od konce 60. let účastní automobilových a motocyklových závodů.
V roce 1977 jede rallye, vedoucí z Abidžanu na Pobřeží slonoviny do francouzského letoviska Nice.
Během africké části závodu se ztratí v Libyi a tři dny bloudí bez vody a jídla pustinou, než je 14. ledna zachráněn posádkou malého letadla. Při tomto boji o život se rozhodne, že se sem vrátí, pokud přežije.
A bude to pompézní návrat v roli organizátora náročného, ale zajímavého závodu, kde bude o všechny účastníky pečlivě a všestranně postaráno.
Změny trasy
Svůj sen si splní 26. prosince 1978, kdy z pařížského náměstí Trocadéro startuje první ročník soutěže. V tu chvíli málokdo tuší, že se rodí legendární událost, která vejde do dějin motoristického sportu. Původně vede trasa závodu z Paříže do Dakaru v Senegalu.
Kvůli nestabilní politické situaci a dalším faktorům se však postupně mění a to včetně startu i cíle. V souvislosti se změnami později mizí i tradiční označení a používá se spíše název Rallye Dakar.
Zatím poslední ročník na africkém kontinentu se koná v roce 2007, následující rok je závod zrušen kvůli teroristické hrozbě.
Rallye v Jižní Americe
Soutěž je od roku 2009 přesunuta do Jižní Ameriky, do Argentiny a Chile. O pár let později k nim přibude ještě Peru. Poslední ročník se dokonce odehrával výhradně na jeho území.
Většina úseků závodu vede vždy těžkým terénem, který se skládá z průjezdů písečnými dunami, blátem, úseky se skalami nebo rozlehlými pláněmi. Vozidla urazí od několika desítek do stovek kilometrů denně a celková trasa závodu měří přes 8 tisíc kilometrů. Soutěží se v kategoriích automobily, motocykly a kamiony.
Zrádný písek
Pro zakladatele závodu se stává osudným 14. leden 1986. Během noční písečné bouře a velmi špatné viditelnosti narazí doprovodný vrtulník pořadatelského týmu do vysoké písečné duny na území Mali.
Při nehodě zahyne celá posádka, mezi jejímiž 5 členy je i Thierry Sabine.
Přestože se zvažuje kvůli tragédii ukončení tohoto ročníku závodu, nakonec zvítězí názor, že památka zakladatele i dalších obětí bude nejlépe uctěna dokončením soutěže a pietní akcí v Dakaru. Popel zesnulého otce rallye je později rozprášen v poušti v Nigeru.
Nachází tak místo posledního odpočinku na kontinentu, který tolik miloval. Ani jeho smrt nezabrání pokračování závodu v dalších letech a v mnoha ročnících zazáří také Češi.