Publikum skoro nedýchá. Není to běžné, aby tak mladá dívka hrála tak úchvatně na klavír. Dvanáctileté Marii Anně Mozartové (1751-1829), která již sklízí ovace nejen v rodném Rakousku, ale po celé Evropě, nedělají problém ani opravdu složité skladby.
Krom neobyčejného talentu má Marie Anna, které také říkají Mariana nebo Nannerl, i výbornou školu svého otce Leopolda (1719-1787). Když je mladšímu bratrovi Wolfgangovi (1756-1791) pět let, začnou ho s otcem učit také.
I on je geniální, a proto brzy před velkým publikem vystupují sourozenci spolu. Odborníci jejich nadání považují na rovnocenné, pokud se však přesto musí rozhodnout, sestra je prý o něco lepší!
Byla by to ostuda
Oba ovšem mají i skladatelské vlohy. Bratra Wolfganga čeká ohromná kariéra a neutuchající sláva, to už víme. A Marii Annu? Bohužel již v 18 letech konec kariéry!
Ukončí to přímo její otec Leopold – přeci se nesluší, aby dospělá žena ze střední třídy jezdila na turné a koncertovala, taková profese patří mužům. V 18. století by ženy nejen nemají být kreativní, ale vystupovat za peníze je bráno skoro jako prostituce.
Inspirace pro velikána?
Jeden z největších hudebních talentů své doby tedy bohužel nedostane šanci, i tak ale po sobě nadaná sestra něco zanechá. Pod vlastní skladby se bohužel podepsat nesmí, ovšem na stopě jsou jim v současné době přední světoví muzikologové!
Před pěti lety například přijde profesor Martin Jarvis (*1941) z Austrálie s tím, že autorkou jednoho ze tří hlavních zápisů v notovém sešitu rodiny Mozartových je na základě analýzy právě Maria Anna.
A jde o sešit, podle nějž se malý Wolfgang učil hrát na klavír. Není tedy možné, že i některé jeho díla vytvořila zároveň s ním?
Jasnou odpověď zatím nikdo nemá, v každém případě však byl Wolfgang Amadeus hlavně za mlada velkým obdivovatelem sestřiných schopností. V roce 1770 pro ni napíše skladbu, ovšem svět ji nikdy neuslyší. Údajně se, stejně jako tehdejší Marianina sláva, někam vytratí…