Filmoví kritici prskají, nemohou však popřít, že největším fenoménem současnosti jsou filmy o superhrdinech. Iron-Man, Spider-Man, Kapitán Amerika a Hulk jsou dnes slavnější než Beatles.
Vyprodávají kina, vydělávají miliardy, jejich cesta na vrchol je však dlouhá a ne vždy jednoduchá. Pojďte si ji s Epochou prolétnout a ještě si zasoutěžit o vskutku superhrdinské ceny.
Superman Stan Lee
Superhdinové jak je známe dnes, se rodí v roce 1938, kdy Jerry Siegel (1914–1996) a Joe Shuster (1914–1992) vymyslí Supermana.
Lidé deptaní hospodářskou krizí si nepřemožitelného hrdinu zamilují, náklad i popularita roste takže v roce 1946 už existuje na 400 postav inspirovaných Supermanem a superhdinský komiks je průmyslem generujícími miliardové zisky.
Když se v padesátých letech zdá, že se vyčerpal a skomírá, objeví se Stan Lee (1922-2018) a celý průmysl znovu nastartuje novou generací hrdinů sdružených pod hlavičkou vydavatelství Marvel.
Vedle sešitů s obrázkovým čtením se postavy Marvelu už od 30. let pokouší proniknout i před kameru.
Arnold mohl být zelený
Jako první to roku 1944 zkusí Kapitán Amerika s 15dílným filmovým seriálem. Zatím žádné velké svaly, superschopnosti ani úspěch. Je to totiž na více než 30 let jediný hraný film s hrdinou od Marvelu.
Na další pokus si diváci musí počkat až do roku 1977, kdy to zkusí Spider-Man. Ač působí lacině, natáčení není snadné.
„Digitální triky ještě neexistovaly, a tak vše spočívalo na odvaze kaskadérů a důmyslu trikařů,“ říká znalec a fanda Marvelu Pavel Kolář. Jako třetí dorazí Hulk, u kterého si diváci mohou být jistí, že když se rozzlobí, bude zlý. A zelený.
O roli se tehdy uchází i Arnold Schwarzenegger (*1947) je však odmítnut a roli dostane jeho mladší kolega, kulturista Lou Ferrigno (*1951).
Znovu to zkusí i Kapitán Amerika, dokonce dvakrát, ale výsledek je tak trapný, že se šéfové Marvelu zařeknou, že s filmem už nechtějí mít nic společného.
Iron-Man zvedá filmovou tsunami
Zlom nastává až roku 2000, kdy režisér Brian Singer (*1965) dokáže to, co kdysi Stan Lee.
Filmem X–Men nakopne stagnující žánr, skutečnou lavinu superhdinských hitů, které mají miliony fanoušků a miliardové zisky, však odstartuje až roku 2008 film Iron-Man. Ten se plánuje už od roku 1990, kdy filmová práva koupí Universal.
Natočit se ho nedaří, projekt končí v koši, práva se prodávají sem a tam, až nakonec skončí zpět u Marvelu. A to ho nakonec samo natočí. Film, od kterého se příliš nečeká, se stává nečekaným hitem.
Vydělá přes půl miliardy dolarů, kritika zvedá palec, diváci jsou nadšení, nechybí ani nominovace na Oscara. Zvedá vlnu superhrdinských hitů, které ovládnou kina po celém světě.
Tržby toho zatím posledního přesáhly bájnou hranici 2 miliard dolarů a dosadí ho na trůn nejvýdělečnějšího filmu v historii. Vlna se mění v tsunami, protože ostatní studia chtějí využít šance a také se vrhají do natáčení komiksových filmů.
Pozadu nezůstávají ani televizní společnosti, které chrlí desítky seriálů. Zkrátka vlna superhrdinů jede a její konec je zatím v nedohlednu.