Obilný mlýn už nepředstavuje žádné velké zisky, a proto se rodina Peugeotů rozhodne změnit obor podnikání.
Z někdejších prostor mlýna ve východofrancouzské vesnici Vandoncourt se stává továrna na válcovanou ocel, která pouští do světa spoustu výrobků od listů na pily přes mlýnky na kávu až po žehličky.
Pokrokový Armand Peugeot (1849–1915) ale narozdíl od svého bratra Eugena pošilhává po dopravních prostředcích. Návštěva v anglickém Leedsu roku 1881 mu otevře oči. Pochopí, jakou budoucnost mají jízdní kola.
Už rok později pouští do světa první opatřená svým jménem. V roce 1889 jich vychrlí rovných 19 000.
Pára jako slepá ulička
Jenže bicykly mu nestačí. Vycítí další směr vývoje: automobily. „Zkusím to s parním pohonem,“ rozhodne se a společně s francouzským konstruktérem Léonem Serpollerem (1858–1907) postaví roku 1889 parní tříkolku.
Jenže parní stroj má velký objem a každá jízda vyžaduje náročné přípravy. „Tohle je slepá ulička,“ uvědomí si naštěstí ještě předtím, než do všeho investuje rozsáhlé finanční prostředky.
Stačí jedna schůzka s německým vynálezcem spalovacího motoru Gottliebem Daimlerem (1834–1900) a už ví, jak dál. „Benzínový spalovací motor je to pravé řešení!“ notují si oba muži.
Roku 1890 spatří světlo světa první čtyřkolový vůz Peugeot poháněný motorem, který zkonstruoval Daimler. O dva roky později už silnice brázdí hned 29 autíček Peugeot.
Motory zvládne sám
Armand Peugeot ale rozhodně nespí na vavřínech. Píše se stále ještě rok 1892, když se na silnici objevuje jeho první vůz s celogumovými pneumatikami. O tři léta později staví novou továrnu ve východofrancouzském Audincourtu.
„Motory si už dokážu vyrábět sám,“ prohlásí sebevědomě. Daimlera tak připraví o práci. Svůj vlastní motorový pohon si vyzkouší u auta Typ 15 a postupně přináší i další horké novinky, které jeho vozy hodně přibližují těm dnešním.
Využívá volant, motor nemontuje pod auto, ale dopředu pod kapotu.
Když v roce 1913 odchází z vedení rodinné firmy do zaslouženého důchodu, může si nad svým plodným životem mnout ruce. Značka Peugeot prodává ročně 10 000 vozů a stává se největším francouzským automobilovým výrobcem. Jednoznačně Armandovou zásluhou.