Skip to content

Před 110 lety: Auto Palace učil Evropu prodávat auta

Tento článek je reklamním sdělením

Toho roku 1906 položí zemětřesení San Francisco, zase se probudí Vesuv a ve Francii skončí politický skandál Dreyfusova aféra. Žije se období belle époque, je nebývale dlouho klid a k tomu všemu se zrodí značka, která naučí Evropu prodávat auta.

Automobilismus má několik legend. Pány Bentleyho i Forda, Škodu i Citroëna. A taky gentlemany Rollse s Roycem, kteří právě v roce 1906 začnou prodávat svůj první model Silver Ghost. Jenže ikonami jsou i pánové, kteří ty všechny auta v téhle době umí prodat…

Obchod s grácií

Nizozemsko není první motorizovanou zemí v Evropě. Vlastně je docela vzadu. Mladý Walter Joachim Jochems (1884–1947) už čtyři roky závodí na 60koňovém mercedesu a daří se mu. A když se i jeho přátelé rozhodnou koupit si nové mercedesy, napadne ho myšlenka, že by je mohl prodávat. Píše se rok 1906… O autech se tehdy mluví s grácií, protože jich jezdí málo. Protože to jsou stroje s duší. Jenom v Čechách je v roce 1906 hlášeno 208 automobilů a 774 motocyklů (z toho 68 aut a 248 motorek v Praze). Prodej znamená obchod a to musí mít úroveň. Zákazník musí mít vizi. Mít sen. Tím vším disponuje i haagský fotograf Aldophe Zimmermans a pak taky notář Backx – první dva zákazníci Waltera Joachima Jochemse poté, co v nizozemském Haagu otevře prodejnu automobilů. Je to vlastně obyčejná kancelář. Zimmermans, s pověstí prvního motoristy v zemi, si vybere mercedes a stane se tak současně i prvním živoucím milníkem historie společnosti Auto Palace. Dodnes je to nejstarší obchodní dům s automobily v Evropě a jeden z nejstarších na světě. Navíc s nepřehlédnutelnou českou stopou v podobě automobilů Škoda.

Od mercedesů ke škodovkám

První kancelář Auto Palace v Haagu.
První kancelář Auto Palace v Haagu.

Mercedesy stojí od 12 450 po 22 900 guldenů a jsou jedny z nejdražších na holandském trhu. Dováží se i italské Italy, německé Hansy, francouzské Unicy nebo 18koňové americké Buicky za 3 300 guldenů. Firma sama prodává vlastní značku Auto Palace za 2 895 guldenů se sloganem: „Tak tichý jako elektromobil“. Všechno ale změní válka. Nizozemsko sice jako neutrální země není přímo poškozené, ale ekonomika i tak utrpí drastický zásah. Po hrůzách 1. světové války firma očekávala expanzi, proto hledá nové tváře. A o práci v prvním evropském chrámu automobilů se v roce 1919 uchází i 16letý Pieter Cornelis Lauret (1902–1960). Chtěl se stát instalatérem, měl to vlastně docela jasně nalajnované, práci v Auto Palace jen zkusí… Je přijat a za osm let se stává ředitelem N.V. Auto Palace. Éra Laureta se pak pojí se zlatým věkem firmy, kterou nepoloží ani hospodářská krize v Americe, kdy si i uklízečky myslí, že můžou obchodovat na burze. Nizozemsko totiž má – co se týče motorizace – ostatní evropské země v čem dohánět. Poptávka po nových autech neustále narůstá a více než 40 nezávislých dovozců tuhle díru velmi rychle vykrývá. A aby Auto Palace mohl být nadále úspěšný, Lauret si uvědomí potenciál nové a levné Škody 420. Je to terno, v roce 1938 se prodá celkem 220 škodovek…

Češi na špici i po válce, ale…

Slavný fotbalový brankář František Plánička s vozem Škoda Popular, který Auto Palace úspěšně prodával od poloviny 30. let.
Slavný fotbalový brankář František Plánička s vozem Škoda Popular, který Auto Palace úspěšně prodával od poloviny 30. let.

Mnohem hůře zasáhne automobilový trh druhá světová válka. Značka Škoda dokáže dodávat své stroje o něco déle než jiné automobilky, přesto se i jejich prodej časem úplně zastaví. Lauret se začne specializovat na náhradní díly a zajišťuje i opravy a servis. I tohle peklo ale jednou skončí a po osvobození Nizozemska je v zemi pouze 30 000 provozuschopných osobních aut. Tisíce zastaralých vozů navíc potřebují rozsáhlé opravy. Takže dalším trumfem se stane nový model Škoda 1101 (Tudor). Rok 1949 je velmi důležitým z hlediska změn firemní struktury Auto Palace. Zakladatel Jochems v roce 1947 umírá a Pieter Cornelis Lauret v roce 1949 vykupuje podíly od spolumajitelů. Na konci 40. let pomalu a postupně roste kupní síla a začínají se prodávat nové modely. Nová Škoda 1101 Tudor, která se prodává za tehdejších 4 600 nizozemských guldenů (což je v dnešním přepočtu úctyhodných 535 tisíc korun!), se stává nejúčinnější zbraní, s níž firma vstupuje do dynamických 50. let. Ale tahle zbraň začne střílet slepými. Po roce 1950 prodeje škodovky značně klesají. Ale protože nabídka osobních i nákladních automobilů, motocyklů, autobusů a zemědělských strojů je široká, dokáže Auto Palace prosperovat i bez českých aut.

Sedmdesátkám kraluje mazda

70. léta minulého století byla ve znamení prodeje vozů Mazda. Rolf Lauret (uprostřed) u 100tisícího vozu této značky exportovaného do Nizozemí.
70. léta minulého století byla ve znamení prodeje vozů Mazda. Rolf Lauret (uprostřed) u 100tisícího vozu této značky exportovaného do Nizozemí.

Další historický zlom firmy přichází v roce 1960, kdy ve věku 58 let umírá Pieter Cornelis Lauret. Vedení firmy přebírá jeho syn Rolf, kterému je pouhých 22 let a právě se vrátil ze studií v USA. V další dekádě se stává největším dovozcem vozů Mazda v Evropě a i díky tomu přežívá ekonomickou recesi na začátku 80. let. Navíc obnovuje dovoz českých vozů Škoda. Na začátku 90. let umožňuje úspěch firmy Auto Palace de Binckhorst – i díky vysokým prodejům vozů značky Mazda – rozvoj nových doplňkových služeb. Po fúzi české Škody s Volkswagenem je dovoz škodovek do Nizozemska předán skupině Pon Holdings. Rolf Lauret ale využívá své rozsáhlé kontakty v tehdejším Československu a u výrobce vozů Mazda se snaží rozběhnout dovoz této značky do Československa. Stává se tak prvním zahraničním podnikatelem v tomto segmentu u nás.

Český Auto Palace i s elektromobily

Rolf Lauret krájí slavnostní dort při letošním květnovém otevření zrekonstruovaného showroomu Hyundai. I Hyundai patří do skupiny Auto Palace.
Rolf Lauret krájí slavnostní dort při letošním květnovém otevření zrekonstruovaného showroomu Hyundai. I Hyundai patří do skupiny Auto Palace.

Skupina Auto Palace, která u nás zahajuje svou činnost v roce 1991 jako importér a prodejce automobilů značky Mazda, dnes patří mezi tři nejvýznamnější automobilové dealery na trhu. Za 25 let působení na českém a slovenském trhu skupina prodává 111 461 vozů. Svým zákazníkům nabízí ve svých dvou prodejních centrech v Praze a jednom v Brně, prodej automobilů celkem osmi značek – Ford, Mitsubishi, Mazda, Hyundai, Škoda, Opel, Volvo a Peugeot. V ČR je dnes Auto Palace leaderem na trhu v prodejích vozů Mazda, Ford a Mitsubishi. V dubnu 2016 rozšiřuje společnost svoji činnosti i o prodej luxusních ojetin – AutoPoint Premium. Vedle toho podporuje i prodej elektromobilů a vlastní i dvě nabíjecí stanice.

P.S.: To je příběh společnosti, která stála před 110 lety u samého počátku prodeje aut v Evropě, a pokračuje dodnes.

Foto: ARCHIV AUTOBINCK HOLDING, N.V. A ARCHIV RODINY LAURETŮ
Tento článek je reklamním sdělením
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

V pravěku to bez „ostrých loktů“ nešlo
21stoleti.cz

V pravěku to bez „ostrých...

Nejnovější archeologický průzkum dokazuje, že v...
Život na Saturnově ledovém měsíci
epochalnisvet.cz

Život na Saturnově ledovém...

Astronomové z Free University v Berlíně přišli s...
Lehké muffiny
panidomu.cz

Lehké muffiny

Suroviny 2,5 hrnku polohrubé mouky 1...
Kolik stojí nové auto? Více než si možná myslíte!
iluxus.cz

Kolik stojí nové auto? Více...

Dle průzkumů si nejčastěji lidé kupují automobily do...
Na cestě po Rakousku: Když milujete kolo, historii a přírodu…
epochanacestach.cz

Na cestě po Rakousku: Když...

Desítky jezer, stovky...
Stali jsme se obětí velkého podvodu
skutecnepribehy.cz

Stali jsme se obětí velkého...

Roky jsme bydleli v bytě...
Na Jamajce prý terorizují řidiče mořské panny
enigmaplus.cz

Na Jamajce prý terorizují...

Most Flat Bridge na Jamajce je notoricky...
Hrůzná minulost ji stále budí ze snů
nasehvezdy.cz

Hrůzná minulost ji stále...

Herečka Kristýna Leichtová...
Čím je dnes pro Bohdalku její miliardář?
nasehvezdy.cz

Čím je dnes pro Bohdalku její...

Tisíce gratulací pro Jiřinu...
Vnutí firmy reklamu i do lidských snů? První pokusy už proběhly!
enigmaplus.cz

Vnutí firmy reklamu i do...

Reklamy jsou, bohužel, všude. Vnucují se do...
Ředkvičkový salát jako příloha k masu
tisicereceptu.cz

Ředkvičkový salát jako...

Nepropásněte sezonu ředkviček, jsou nabité vitaminy...
Nadčasové bydlení v oblacích
rezidenceonline.cz

Nadčasové bydlení v oblacích

Hra barev a materiálů evokujících přírodu, navíc...