Skip to content

Před 105 lety byl otevřen Panamský průplav!

Lesy, komáři, nemoci a vlhko. To vše komplikuje stavbu unikátního technického díla mezi Severní a Jižní Amerikou. Francouzi jsou tak vyčerpaní, že stavbu Panamského průplavu vzdávají a štafetu po nich přebírají Američané.

Od chvíle, kdy Francouzi s výkopy pro průplav v roce 1880 začali, prošli mnoha útrapami. Dělníky sužovala zimnice, malárie a sesuvy půdy, při budování umřelo asi 20 000 pracovníků, z toho 19 000 černochů.

S novým státem Panama pak navazují spolupráci Američané a rozestavěného díla se chopí. Nejdřív přistupují ke složitému procesu vymýcení zhoubných nemocí, vykuřují se domy, zavádí se kanalizace a budují se nové kvalitní vozovky.

Nakupují se sítě do oken proti komárům. V roce 1905 dojde ke konečnému vysušení močálů a vrchní lékař William Gorgas (1854–1920), jenž na stavbě působí, konstatuje, že pásmo pro průplav je čisté! Práce 24 000 dělníků může pokračovat.

Španělští pracovníci na Panamském průplavu na počátku 20. století.

Tisíce mrtvých

Výstavbě padne za oběť celkem asi 25 600 lidí. Krvavé budování ale přináší ovoce. Už v roce 1913 se koná první zkušební plavba remorkéru Gatum. O rok později se dílo slavnostně otevírá a proplouvá jím z Atlantiku do Pacifiku parník Ankon.

Na plný provoz si ale 82 kilometrů dlouhý a 150 až 305 metrů široký kanál musí počkat až do roku 1920. Průplav ve vlastnictví Američanů stál asi 7 miliard dolarů.

Letecký pohled na dobudované dílo

Celodenní čekání

Panamě dílo připadne až v roce 1977, kdy americký prezident Jimmy Carter (1924–1977) podepisuje dohodu, která kanál na sklonku roku 1999 tomuto středoamerickému státu přiřkne. Od svého zprovoznění propluje kanálem přes milion plavidel, za jeden den jich úžinou propluje asi 40.

Každé plavidlo musí překonat šest obřích plavebních komor, zvládnout se to dá za osm hodin. Často se ale stává, že loď čeká na proplutí i celý den. Kanálem navíc neproplují všichni. Troufnout si na to mohou pouze lodě o maximální nosnosti 79 tun, šířce 32 metrů a délce 294 metrů.

Foto: Wikimedia.org. Autor: Miroslav Horký
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Tajemné hrady: Hrad nad Jantarovou stezkou
enigmaplus.cz

Tajemné hrady: Hrad nad...

Starojický hrad je dnes téměř...
Osudové náhody
skutecnepribehy.cz

Osudové náhody

Dlouho jsem nemohla...
Salát s chřestem, ředkvičkami a kozím sýrem
tisicereceptu.cz

Salát s chřestem, ředkvičkami...

K přípravě tohoto svěžího a křupavého salátu se nejlépe...
Kalkajaka: Tajemství děsuplné Hory smrti
enigmaplus.cz

Kalkajaka: Tajemství...

Nejprve se začíná ztrácet dobytek...
V obýváku pohledově krásné i funkční
rezidenceonline.cz

V obýváku pohledově krásné i...

Hlavní společenský prostor by měl upoutat...
Místo, kde se veselil sám král: Skanzen Veselý kopec
epochanacestach.cz

Místo, kde se veselil sám...

Chtěli byste se...
Jako u moře: Do Hliněné bašty na skvělé ryby a mořské plody
iluxus.cz

Jako u moře: Do Hliněné bašty...

Zdaleka ne všichni si letos užijí pořádnou dovolenou u...
Rychlá mrkvová polévka
panidomu.cz

Rychlá mrkvová polévka

Ve variantě pro děti zvažte přidání kari a...
Ztroskotá její vztah na závisti?
nasehvezdy.cz

Ztroskotá její vztah na...

ALICE BENDOVÁ (47)...
Model tokijského vodního kanálu z Fakulty stavební na Olympijském festivalu v Praze
21stoleti.cz

Model tokijského vodního...

V den zahájení Olympijských her v Tokiu se...
Je libo červíka?
epochalnisvet.cz

Je libo červíka?

Larvy potemníka moučného(Tenebrio molitor), označované...
Vybere synovi partnerku sama?
nasehvezdy.cz

Vybere synovi partnerku sama?

Žádná milující matka se...