Skip to content

Před 105 lety byl otevřen Panamský průplav!

Lesy, komáři, nemoci a vlhko. To vše komplikuje stavbu unikátního technického díla mezi Severní a Jižní Amerikou. Francouzi jsou tak vyčerpaní, že stavbu Panamského průplavu vzdávají a štafetu po nich přebírají Američané.

Od chvíle, kdy Francouzi s výkopy pro průplav v roce 1880 začali, prošli mnoha útrapami. Dělníky sužovala zimnice, malárie a sesuvy půdy, při budování umřelo asi 20 000 pracovníků, z toho 19 000 černochů.

S novým státem Panama pak navazují spolupráci Američané a rozestavěného díla se chopí. Nejdřív přistupují ke složitému procesu vymýcení zhoubných nemocí, vykuřují se domy, zavádí se kanalizace a budují se nové kvalitní vozovky.

Nakupují se sítě do oken proti komárům. V roce 1905 dojde ke konečnému vysušení močálů a vrchní lékař William Gorgas (1854–1920), jenž na stavbě působí, konstatuje, že pásmo pro průplav je čisté! Práce 24 000 dělníků může pokračovat.

Španělští pracovníci na Panamském průplavu na počátku 20. století.

Tisíce mrtvých

Výstavbě padne za oběť celkem asi 25 600 lidí. Krvavé budování ale přináší ovoce. Už v roce 1913 se koná první zkušební plavba remorkéru Gatum. O rok později se dílo slavnostně otevírá a proplouvá jím z Atlantiku do Pacifiku parník Ankon.

Na plný provoz si ale 82 kilometrů dlouhý a 150 až 305 metrů široký kanál musí počkat až do roku 1920. Průplav ve vlastnictví Američanů stál asi 7 miliard dolarů.

Letecký pohled na dobudované dílo

Celodenní čekání

Panamě dílo připadne až v roce 1977, kdy americký prezident Jimmy Carter (1924–1977) podepisuje dohodu, která kanál na sklonku roku 1999 tomuto středoamerickému státu přiřkne. Od svého zprovoznění propluje kanálem přes milion plavidel, za jeden den jich úžinou propluje asi 40.

Každé plavidlo musí překonat šest obřích plavebních komor, zvládnout se to dá za osm hodin. Často se ale stává, že loď čeká na proplutí i celý den. Kanálem navíc neproplují všichni. Troufnout si na to mohou pouze lodě o maximální nosnosti 79 tun, šířce 32 metrů a délce 294 metrů.

Foto: Wikimedia.org. Autor: Miroslav Horký
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Siemens představil ultra výkonnou dobíjecí stanici
21stoleti.cz

Siemens představil ultra...

Společnost Siemens Smart Infrastructure představila novou...
Fasády, které mají šmrnc
rezidenceonline.cz

Fasády, které mají šmrnc

Stejně jako šaty dělají člověka, bez vhodně...
Spisovatel Hartwig Hausdorf tvrdí, že ho anděl zachránil před smrtelnou nehodou
enigmaplus.cz

Spisovatel Hartwig Hausdorf...

Známý německý spisovatel a záhadolog Hartwig...
Lovkyni záhad prý zabil kozí muž, po kterém pátrala
enigmaplus.cz

Lovkyni záhad prý zabil kozí...

Na starém železničním mostě v Kentucky se...
Experimenty na mezinárodní vesmírné stanici s pomocí Česka
21stoleti.cz

Experimenty na mezinárodní...

Létání do vesmíru i pobyt v něm se už...
Tajemné hrady: Krvavá nevěsta
enigmaplus.cz

Tajemné hrady: Krvavá nevěsta

Hrad Lichnice v Železných horách. Právě tady se...
Průhonická botanická zahrada: Zdejší pivoňky dobývají svět
epochanacestach.cz

Průhonická botanická zahrada:...

14 odrůd pivoněk...
Co prozrazují noční můry?
nasehvezdy.cz

Co prozrazují noční můry?

Víte, co vám chce sdělit vaše podvědomí, když vás...
10 nejkrásnějších stanic metra na světě
epochalnisvet.cz

10 nejkrásnějších stanic...

Metro už je dnes ve větších městech běžným...
České Slezsko: Překrásné hrady a zámky
epochanacestach.cz

České Slezsko: Překrásné...

Pokud jste milovníky...
4 tipy pro zdravé srdce
nasehvezdy.cz

4 tipy pro zdravé srdce

Nejčastější příčinou úmrtí ve vyspělých zemích není...
Amor je trouba, vypusťte Krakena
iluxus.cz

Amor je trouba, vypusťte...

Valentýn. Sezóna mrtvých květů, nakřivo šitých...