Zatímco Praha na další rozšíření sítě podzemní dráhy čeká, v Helsinkách ji prodlužují hned dvojnásobně. Jeden z budovaných úseků přitom nese výraznou českou stopu.
Společnost Metrostav buduje dvanáctý úsek prodloužení linky metra z Helsinek do Espoo a stanici Espoonlahti.
Traťový úsek s označením LU24 Espoonlahti napojí pod městem Espoo sousední nově budované úseky Soukka, Kivenlahti a ze severu navazující odbočku Sammalvuori, která je projektována jako podzemní depo.
Stavaři razí celkem 2 684 m jednokolejných traťových tunelů, 80 m propojovacích tunelů a téměř 300 m dlouhou jednolodní stanici Espoonlahti.
„Länsimetro, to už je pro mě skoro srdeční záležitost, protože na něm momentálně děláme už třetí zakázku a s krátkými přestávkami tu pracujeme neuvěřitelných sedm let.
Za velkou specialitu aktuálního projektu považuji ražbu prostoru pro stanici metra Espoonlahti, který bude mít rekordní plochu výrubu 380 m2. To je o 40 m2 více než má rozplet tunelu Mrázovka.
Ražená část stanice dosáhne impozantních parametrů – rozpon 25 metrů a výška téměř 17 metrů. To je pro každého raziče obrovská výzva a zároveň odměna.
Podobné rozměry budou mít i technologické komory, jejichž ražba je rovněž součástí zakázky,“ říká ředitel organizační složky Metrostavu ve Finsku Aleš Gothard.
Raziči stihli za necelý rok vyrazit z několika čeleb dohromady 98 000 metrů krychlových rubaniny, což by naplnilo 2450 železničních cisteren. Ražby budoucí stanice metra Espoonlahti jsou momentálně přibližně v polovině.
Součástí projektu je také vybudování dvou rozrážek a technologických komor pro větrací šachty a traťové výměny vedoucí k sousednímu úseku Sammalvuori.
Veškeré ražby probíhají tradiční severskou tunelovací metodou Drill&Blast, která je použitelná v místních geologických poměrech a zároveň v porovnání s ostatními metodami ražení relativně levná.
V městské části Espoonlahti, pod níž stavbaři racují, žije 16 tisíc lidí. Jde o rezidenční čtvrť s veškerou občanskou vybaveností – kromě obytných domů jsou zde školy, zdravotnická zařízení i sportovní střediska.
Právě pro tyto oblasti bude tedy napojení metra mimořádně přínosné. Kapacitní dopravu budou při cestě za prací, studiem či zábavou využívat tisíce lidí.
Mimořádná investice, na níž se významně podílí i finský stát, dvojnásobně rozšíří stávající jedinou linku helsinského metra a prodlouží ji až na opačnou hranici města Espoo těsně sousedícího s Helsinkami.
Pod největší finskou aglomerací, v níž žije téměř 20 % obyvatelstva, vyroste ve dvou fázích 21 kilometrů nové podzemní trati a 13 nových stanic. Po dokončení se počítá s přepravní kapacitou až 100 000 cestujících denně.