Co do něj napíšete, to vám najde. Tedy většinou. Každý den zpracovává více než 3,5 miliardy dotazů. O tom, kdo kraluje internetovým vyhledávačům, tak nemůže být pochyb. Google ale není jen nejpoužívanějším ve svém oboru. Je zároveň nejnavštěvovanější webovou stránkou na světě.
Píše rok 1996 a Larry Page (*1973) a Sergey Brin (*1973), dva počítačoví nadšenci, v té době studenti Stanfordské univerzity v Kalifornii, už nějaký ten pátek usilovně pracují na internetovém vyhledávači, který by byl dle jejich představ.
Ty, které jsou tehdy k dispozici, jim nevyhovují. Nabízejí totiž webové stránky podle toho, kolikrát se na nich vyskytuje hledaný výraz.
Jinak řečeno – pokud byste do nějakého textu vložili třeba třicetkrát konkrétní slovo, při jeho hledání by byla stránka na přední pozici, ačkoli její obsah by nebyl vůbec užitečný.
Inovativní algoritmus
Brin s Pagem chtějí něco jiného – vyhledávač, který bude umět posoudit kvalitu nalezených stránek a na prvních pozicích nabízet ty nejvíce odpovídající zadanému požadavku a navíc s nejhodnotnějšími informacemi.
Klíčovým parametrem vhodnosti jednotlivých stránek má být to, kolik a jak kvalitních stránek na ně odkazuje.
A tak se zrodí vyhledávač s pracovním názvem BackRub, který díky algoritmu PageRank (rovněž vytvořeným Brinem s Pagem), umí přesně to popsané v předchozích řádcích.
Každá webová stránka má určitou relevanci, spočítanou algoritmem na základě množství a kvality zpětných odkazů. Aby vše fungovalo správně, bere se v úvahu i hodnocení stránek, které na danou stránku odkazují.
Zpětný odkaz z vysoko ohodnocené stránky má tak větší váhu, než padesát odkazů ze stránek s nízkým hodnocením.
Nikoliv Googol, ale Google
První verze BackRubu běží na serverech Stanfordovy univerzity, a i když jde o projekt, zhotovený v podstatě na koleni, slaví obrovský úspěch. Dokonce takový, že Brin s Pagem začnou přemýšlet, že by s ním mohli udělat díru do světa.
Jen to bude chtít lepší jméno. Vítězně vyjde ze všech návrhů termín „Googol“, kterým se označuje číslo, složené z jedničky a stovky nul. Jenže dojde k překlepu a do adresního řádku je zadán nikoliv výraz „Googol“, nýbrž „Google“.
Když se ale doména Google.com ukáže jako volná, Brin s Pagem se rozhodnou, že chybu opravovat nebudou, a tak dostane vyhledávač své současné jméno. Zaregistrováno je 15. září 1997.
První sídlo v garáži
Ani ne o rok později zakládají Page s Brinem celou společnost stejného jména. První sídlo mají v garáži své kamarádky Susan Wojcické (*1968) ve městě Menlo Park v Kalifornii.
Ta se později stane první marketingovou manažerkou společnosti a je to právě ona, kdo přijde s nápadem, aby Google koupil YouTube, největší internetový server pro sdílení videosouborů, což se také v roce 2006 za cenu 1,65 miliardy dolarů stane.
O takové investici se Brinovi s Pagem přitom v roce 1998 ani nesní. A to přesto, že když je v tom roce vyhledávač Google oficiálně uveden do provozu, velmi brzy sklízí slova chvály za to, že výsledky vyhledávání jsou daleko přesnější než u konkurence.
Rychlý vzestup, zářivá budoucnost
Už na konci roku 1998 ho prestižní americký časopis PC Magazine zařadí do žebříčku 100 nejlepších webů. Brzy ho využívá více uživatelů než tehdy zavedené vyhledávače jako AltaVista, Yahoo! nebo Excite.
Google se stává doslova branou do světa internetu. Page s Brinem se obklopí šikovnými kolegy, kteří společnost ženou dopředu. Postupně tak začne kromě vyhledávání nabízet řadu dalších zajímavých služeb. Některé koupí a vylepší, jiné sama vyvine.