Žďárský DEL během letošního dubna uvedl na trh novou generaci chytrých nabíjecích stanic elektromobilů.
Mezi jejich hlavní přednosti patří modularita, možnost vytvářet nabíjecí clustery v kombinaci s dalšími stanicemi, ale také schopnost plánování času dobíjení.
Střídavá nabíjecí stanice DEL Tower může díky svému unikátnímu modulárnímu řešení nabíjet čtyři vozy najednou, každý výkonem až 22 kW a využívá střídavý proud (AC).
Stejnosměrná (DC) „rychlonabíječka“ VECTOR DC65 může zase díky funkci DUAL rozdělit výkon 62,5 kW mezi dva vozy najednou. Tato funkce umožňuje velkou míru flexibility v nabíjení a zvyšuje využitelnost dostupného výkonu.
Dobíjení podle stavu sítě i akumulátoru
Nové stanice nabízejí pokročilé nabíjení nové generace dle standardu ISO 15118. „Díky tomu dokážou komunikovat se sítí a plánovat nabíjení podle její aktuální kapacity nebo vhodného tarifu.
Umí rovněž navolit režim dobíjení dle aktuální potřeby nabití akumulátoru vozu v kombinaci s plánovaným dojezdem. Tyto funkce jsou pro budoucnost elektromobility prakticky nezbytné.
Bez nich bude využití nabíječek pro majitele elektromobilů velmi omezující,“ vysvětluje manažer Václav Dvořák, který má ve firmě elektromobilitu na starosti. Ten připomíná, že součástí ISO je užitečná funkce Plug & Charge. Pokud totiž systém Plug & Charge podporuje také elektromobil, uživatel pouze připojí vůz kabelem.
Řešení pro sídliště i firmy
Nabíjecí stanice DEL naleznou uplatnění ve veřejných prostorách měst a obcí, například na sídlištích, ale i v komerčních objektech. Patří mezi ně parkoviště a parkovací domy, hotely, obchodní centra nebo sportoviště.
Využít je mohou i firmy pro flotily plug-in hybridních nebo elektrických vozů. Střídavá nabíjecí stanice DEL Tower je ideálním řešením tam, kde vozy zůstávají stát delší dobu. Nabíjecí stanice VECTOR zase nabízí komfort rychlého nabíjení stejnosměrným proudem.
„Výkonovou část nám dodává dceřiná společnost NES ze Slovenska. Díky jejich špičkovým zařízením dovedeme nabíjet elektrovozy proudem až 160 ampér.
Tím jsme schopni nabít 80 % kapacity baterie vozu za 20 až 30 minut,“ říká výkonný ředitel společnosti provozující stojany Jiří Kabelka.
„S využitím těchto výkonných modulárních měničů jsme schopni realizovat nabíjecí clustery s desítkami nabíjecích stanic, se stovkami kilowattů výkonu a výstupním napětím až tisíc voltů,“ dodává.
Šifrované platby přes terminál
Nabíjecí stanice DEL mohou být připojeny k různým systémům pro platbu a autorizaci (OCPP 1.5 a 1.6), a to včetně integrace bankovních platebních terminálů. Samozřejmostí je šifrovaná komunikace pro maximální bezpečnost transakcí.
Autorizace nabíjení je zajištěna pomocí karet nebo čipů s NFC nebo RDIF. Stanice také umožňují vytvořit WiFi hotspot pro nabídku veřejného internetového připojení.