„Ňadra jen nepatrně vyvinutá originálně podchytí do krásného tvaru. Netřeba výplně ani šněrovačky. Nenápadná a příjemná k nošení. Nejdokonalejší, moderní a praktická podprsenka“, říká v roce 1915 jedna z prvních reklam na novinku v dámském šatníku.
Koncem 19. století už ženy nechtějí nepohodlné „krunýře“, které jim stahují hrudník a způsobují nemalé utrpení. Korzet nahrazuje šněrovačka nebo živůtek, který „umožňuje krevní oběh a tvoří při největší pohodlnosti elegantní poprsí a ladnou postavu“.
Vznikají také „vylepšovače prsou“. V roce 1886 krejčí vytvoří místo látky síťku z ocelového drátku na podporu prsou. První pokusy o podprsenku si patentují Francouzka Herminie Cadolle a Američanka s českým jménem Marie Tucek.
Francouzský obchodní dům nabízí dámám v sezóně 1899-1900 soutie-gorge (podpěru krku a prsou) a roku 1907 uvádí do obchodů předchůdce podprsenky z batistu.
Dva kapesníky a stuha
Mary Phelps Jacobová (1892–1970), mladá dáma z newyorské vyšší společnosti, se roku 1913 chystá na ples. Obléká si korzet a přes něj róbu z jemného materiálu, zdůrazňující její štíhlou postavu. Prohlíží se v zrcadle.
Korzet vystupuje z dekoltu a kazí elegantní dojem. Tuhé a silné kostice se rýsují pod tenkou látkou. Mary se vzteká. Je ale chytrá po tatínkovi, vynálezci parníku Robertu Fultonovi, a situaci hned řeší:
„Co kdybych si ušila na podepření prsou něco měkkého?“ Bere dva hedvábné kapesníky, růžovou stuhu a volá služku. Ta šije podle pokynů své paní. Za chvíli je dílo hotové. Mary je nadšená.
Stuhy nejsou pod šaty vidět, hedvábí je na rozdíl od korzetu měkké a modeluje tvar ňader.
15 miliónů za podprsenky
Po plese se Mary chlubí svým nápadem přítelkyním. Líbí se jim. „Ušij nám také podprsenku!“, žádají. Svůj nápad si Mary nenechává pro sebe. Podprsenku prodává nejdříve sama, jeden kus za dolar.
O rok později ji nazve Backless Brassiere a 3. listopadu 1914 si ji nechává patentovat. Rozjíždí výrobu. Obchodování ale není nic pro společenskou Mary. Vysedávat nad účetními knihami je otravné.
Svůj patent prodává firmě Warner Brothers Corset Company v Bridgeportu (Connecticut). Dostává za něj 1500 dolarů. Kdyby tušila, že Warner vydělá na novém trháku během příštích 30 let více než 15 miliónů dolarů, určitě by si prodej rozmyslela…
Největší vynález módní historie
Podprsenka se zdokonaluje. Objevují se nastavitelná ramínka a dělení mezi prsy. Warners Company zavádí košíčky různých velikostí A až D (1935).
Kostice jsou ve spodním okraji podprsenky poprvé v roce 1938. Nový materiál nylon přináší lehké a snadno pratelné podprsenky.
Během 2. světové války (1940) dostávají košíčky podprsenek první vycpávky. Ale když americká herečka Jane Russell (1921–2011) ve filmovém snímku Psanec předvádí první podprsenku typu push-up, kterou roku 1943 navrhuje americký letecký konstruktér Howard Hughes (1905–1976), všichni jsou nadšeni.
Push-up podprsenka se o mnoho let později stává vítězem ankety o největší módní vynález všech dob…