Pro řadu žen i mužů je největším životním koníčkem řízení motorových vozidel. Tito lidé asi z následující zprávy radost mít nebudou. Technologie, které se bez šoférů obejdou, jsou již realitou.
Však také na nich inženýři pracují již docela dlouho., Už v 80. letech minulého století se o plně automatizované řízení vozidel pokoušeli Japonci.
Limity tehdejších počítačových technologií však nedovolovaly vyvinout vyšší rychlost než 30 km/hod., ale auto bez řidiče se tehdy poprvé rozjelo. A dnes? Dnes si bezpilotní vůz, jakýsi pozemský dron, troufne projet napříč celými Spojenými státy.
Byť se to zřejmě náruživým řidičům nebude líbit, budoucnost automobilové dopravy je právě v plné automatizaci.
A přesně takový je vůz, který se vydal na 5 500 kilometrů dlouhou cestu skrze USA. Posádka v něm sice sedí, ale v klidu si může číst knížku či noviny, popřípadě sledovat na svých tabletech nějaký film.
I když na druhou stranu, i řidič takového vozu musí být ve střehu. „Naším cílem bylo, aby auto jelo bezpečněji než člověk. Systém si bere informace z 20 různých senzorů a na základě toho se rozhoduje, kudy pojede. Vše vlastně funguje podobně jako navigace.
Stačí jen zadat cílový bod a auto se tam samo pokusí dostat,“ popisuje John Absmeier, vedoucí konstruktér společnosti Delphi, která bezpilotní vůz zkonstruovala.
Ale jak to bývá, na cestě se mohou objevit nepředvídatelné situace. Proto se v automobilu vezou i lidé, kteří by v případě nouze převzali řízení.
„Můžete si například během jízdy všimnout, že ve vedlejším autě někdo píše za jízdy SMS. Takovému člověku se budete snažit vyhnout, avšak auto si jej pochopitelně nevšimne,“ dodává Absmeier.
V čem je ukryto tajemství vozidla? Není to žádná alchymie, ani žádné šokující technologie. Vůz je vybaven několika radary a kamerami, může se pochlubit i šesti lidary.
Lidar je metoda dálkového průzkumu měření vzdálenosti na základě výpočtu rychlosti odraženého pulsu laserového paprsku od snímaného objektu. Pomocí lidarů se tak auto vyhýbá případným překážkám. GPS se pak postará o navedení do cíle cesty.
Auto má i jiné vychytávky. Ve chvíli, kdy se řidiči udělá zle, je schopno okamžitě zavolat první pomoc nebo operativně změnit plán trasy a namířit si to k nejbližší nemocnici. V neposlední řadě pak tyto vozy jezdí úsporně a šetří palivo. Podobné koncepty vyvíjejí i společnosti Google a Daimler.