Luxus na kolech miluje i Klement Gottwald. Po nástupu do úřadu usedá do vozů značky Daimler, které na Pražském hradě zůstaly po Edvardu Benešovi.
Jenže jako správný komunista je Klement Gottwald (1896‒1953) považuje za buržoazní vymoženost. Nepřipadá v úvahu, aby v nich reprezentoval socialistické zítřky. Chová se jako stín Josifa Vissarionoviče Stalina (1878‒1953).
Je tedy jasné, že musí jezdit ve vozech sovětské výroby. Ve výběru automobilů se zkrátka a jednoduše opičil po Stalinovi.
Výrobek sovětské produkce
Do hradních garáží proto přivezou kabriolet ZIS 110, úplně první automobil, který začala sovětská automobilka ZIS (Zavod imeni Stalina) vyrábět po skončení 2. světové války. Sám Gottwald ale otevřený vůz moc často nevyužívá.
Zato jeho zeť Alexej Čepička (1910–1990), ministr národní obrany, se v něm nechává vozit při každé příležitosti.
Úprava nutná
Do hry se ale vrací i český výrobce Škoda. Od roku 1950 si Klement Gottwald vychutnává pohodlí úplně nové Škody VOS (Vládní osobní speciál). Předchází tomu ale drobná úprava.
„Je to moc malé,“ hlásí korpulentní Marta Gottwaldová, když je prezidentskému páru k dispozici první prototyp. Vůz Škoda VOS musí být v zadní části upraven tak, aby se do něj pohodlně vešla i prezidentova poněkud nadměrně kyprá choť.
Automobil se tak na její přání prodlužuje, aby mohla první dáma snadněji nastupovat…