Příští rok v listopadu to bude 20 let, co naposledy vzlétlo nejrychlejší dopravní letadlo, jaké kdy člověk postavil.
Concorde, kterým jste se z Londýna do Spojených států dostali za tři hodiny a mohli tak teoreticky oslavit příchod nového roku hned dvakrát, a ze kterého jste jako jediného viděli zakřivení Země.
Jenže obrázky hořícího Concordu vzlétajícího z letiště Charlese de Gaulla 25. července 2000 se lidem vryly do paměti až příliš hluboko…
Concorde vyvinuly společně v 60. letech francouzská Sud Aviation a britská British Aircraft Corporation. Vyrovnávat se přitom musely s neznámými technickými problémy, ale konstrukce se podařila a v roce 1969 vzlétl první Concorde na zkušební let.
Air France a British Airways si objednaly celkem devět strojů, připojily se i další společnosti, US Airlines, Lufthansa i jiné.
Pak ale v 70. letech udeřila ropná krize spojená s drastickým nárůstem cen paliva, a Concorde byl cokoliv, jen ne úsporné letadlo, takže letecké společnosti začaly objednávky rušit.
Přispělo k tomu i to, že kvůli přílišné hlučnosti při překračování zvukové bariéry nesměly Concordy létat nad některými oblastmi a přistávat na některých letištích. Nějakou dobu létal do Rio de Janeira, ale nakonec jen mezi Paříží, Londýnem a New Yorkem.
MARNÝ BOJ O PŘEŽITÍ
A pak přišel onen kritický 25. červenec 2000. Concorde označený jako let Air France 4590 vzlétal z pařížského letiště, když najel na kovový kus podvozku, který na ranvej odpadl z letadla DC-10 startujícího před ním.
Vymrštěná část prasklé pneumatiky a kovových úlomků prorazila elektrický kabel levého podvozku a spodní část levého křídla, kde se nacházela palivová nádrž, a za okamžik bylo v plamenech celé křídlo.
Kapitán Christian Marty už neměl možnost letadlo na ranveji zastavit, překročil už vzletovou rychlost. Měl jen jedinou možnost – vzlétnout, otočit se a pokusit se o nouzové přistání.
Přitom se lidem v autech na dálnici u letiště a několika osobám na letišti podařilo zachytit příšerné záběry hořícího letadla.
Ačkoliv posádka dělala pro záchranu stroje všechno možné, nepodařilo se jim už zabránit katastrofě.
S těžce poškozeným letounem se nedokázali otočit dostatečně rychle na přistání a necelých šedesát vteřin po vzletu se Concorde zřítil na hotel v městečku Gonesse u Paříže. Nikdo ze 109 lidí na palubě nepřežil a o život přišli také čtyři lidé v hotelu.
POSLEDNÍ LET DO HISTORIE
Ačkoliv výrobce pneumatik Michelin vyvinul v reakci na havárii odolnější pneumatiky, letecká havárie u Paříže byla poslední ranou do vazu slavného letadla.
Kvůli dále vysokým nákladům, malému zájmu a krizí spojenou s útoky z 11. září vyhlásily Air France a British Airways v roce 2003 ukončení provozu Concordů.
Poslední komerční let se uskutečnil 24. října 2003. Už zmiňovaného 26. listopadu toho roku vzlétl Concorde zcela naposledy a zamířil z Londýna do Filtonu, kde je dodnes vystaven v místním muzeu jako připomínka nadzvukových časů komerčního letectví, které se zřejmě jen tak nevrátí.