Když Leonardo da Vinci kreslil jeden ze svých více než 150 nákresů létajících zařízení, jako byly vzdušný šroub, padák nebo vrtulník, zcela zaručeně se mu ani nesnilo o tom, jak bude svět létání vypadat přesně za 502 let po jeho smrti.
Stejně jako jsou pryč doby dřevěných letadel, pomalu ale jistě zvoní umíráček také létání na fosilní paliva.
Jak společnosti, tak samotný letecký průmysl jsou pod neustálým tlakem, je třeba snížit emise, musí se vyrovnat s úbytkem cestujících v době koronakrize, aby firmy nalákaly cestující zpět nemohou příliš zvedat ceny apod…
Sice zatím není možné odepsat benzín a naftu úplně, doba elektřiny a vodíku se nezastavitelně blíží. Jaké trendy v létání nás čekají?
Některé společnosti zatím alespoň přesedlaly na takzvaná udržitelná paliva, která je možné přimíchat do kerosinu, tedy současného paliva pro letadla, a také na letadla elektrická.
Vzhledem k hmotnosti baterií je však tato možnost omezena pouze na menší stroje, jako jsou například letecké taxíky. Chce to opravdovou změnu.
Britové poletí na vodík
ATI neboli Britská výzkumná organizace (Aerospace Technology Institute) v prosinci loňského roku představila světu první návrhy dopravního letadla, jež je poháněno tekutým vodíkem, je teoreticky schopno dosáhnout výkonu současných letadel střední velikosti a je zcela bez emisí oxidu uhličitého.
„Je to skutečně krásná představa, cestující by jednoho dne mohli létat kamkoli na světě bez emisí uhlíku a třeba jen s jednou zastávkou,“ uvedl ředitel projektu FlyZero Chris Gear.
Podle propočtů společnosti by až 279 cestujících mohlo letět mezi Londýnem a San Franciscem nebo Aucklandem na Novém Zélandu s jedinou zastávkou, se stejnou rychlostí a pohodlím, které jsou schopné poskytnout dnešní letadla, což by podle mnohých odborníků mohlo znamenat opravdovou revoluci v budoucnosti letecké dopravy.
Je důležité zmínit, že skupina ATI je jakýmsi spojením mezi průmyslem a britskou vládou.
Jejím cílem je urychlit vysoce rizikové projekty, z nichž budou těžit britské firmy, které by se následně o své technologie mohly podělit s ostatními společnostmi a státy, samozřejmě za nějaký ten poplatek.
Multioborové společenství
Koncept, vyvinutý týmem odborníků z oblasti letectví a kosmonautiky z celého Spojeného království, spolupracujících na vládou podporovaném projektu FlyZero, demonstruje obrovský potenciál „zeleného“ kapalného vodíku pro leteckou dopravu nejen ve vnitrostátní přepravě nebo na krátké vzdálenosti, ale pro globální využití.
Kapalný vodík je lehké palivo, které má třikrát větší energii než petrolej a šedesátkrát větší energii než baterie na kilogram a při spalování nevypouští žádný CO2, což je oproti fosilním palivům neskutečná výhoda.
Realizace většího letadla s delším dosahem také umožňuje koncentraci nové infrastruktury na menší počet mezinárodních letišť.
„V době globálního zaměření na řešení změn klimatu náš středně velký koncept vytyčuje skutečně revoluční vizi budoucnosti letecké dopravy, která udržuje rodiny, podniky a národy propojené bez uhlíkové stopy.
Nový úsvit pro letectví s sebou přináší skutečné příležitosti pro britský letecký sektor, jak si zajistit podíl na trhu, vysoce kvalifikovaná pracovní místa, vnitřní investice a zároveň pomoci splnit závazky Spojeného království v boji s oteplováním planety,“ pokračuje Gear.
Výzva pro budoucnost
„Tyto návrhy by mohly definovat budoucnost letectví a kosmonautiky. Spoluprací s průmyslem ukazujeme, že skutečně bezuhlíkový let je možný, přičemž vodík by měl být v popředí místo konvenčních fosilních paliv.
Udržitelné doplňování paliva do letadel umožní veřejnosti cestovat jako nyní, ale způsobem, který nepoškodí planetu.
Pomůže nám to ukončit oteplování planety,“ sdělil Kwasi Kwarteng, Státní tajemník pro obchod, energetiku a průmyslovou strategii Spojeného království.