Prudké došlápnutí do pedálu… a řetěz je zase dole! S černýma rukama od jeho nasazování chytáme řídítka a jedeme dál. Zdá se, že tenhle scénář by mohl být brzy minulostí. Přestavte si kolo, které je lehké, neuvěřitelně efektivní a navíc nepotřebuje řetěz. Proč na něm ještě nejezdíme?
Může kolo jezdit bez řetězu – pokud nemá fungovat jako dětské odrážedlo? Jistěže! Kola poháněná ozubenou hřídelí místo řetězem nejsou kupodivu žádnou novinkou. Jezdí se na nich již víc, jak století. Příliš rozšířená ale nejsou.
Ostatně, na vlastní oči takové kolo viděl jen málokdo. Jejich výroba je mnohem náročnější a konstrukce bicyklu, pokud jde o hmotnost, bývá také těžší. Dominanci kol s řetězem nyní hodlá ukončit dánská společnost CeramicSpeed.
Jejich kolo Driven D2 chce postavit na výsluní právě hřídelové hnací ústrojí. Čeká nás nová éra cyklistiky?
Začínáme od nuly
Na rovinu si přiznejme, že ve vývoji kol k žádnému velkému překvapení za poslední desetiletí nedošlo. Je právě Driven očekávanou revolucí?
Hlavní konstruktér CeramicSpeed, Jason Smith, má k ruce zkušený tým a za zády spolupracující vědce z Coloradské univerzity. „Dnešní nejmodernější hnací ústrojí jsou stále závislá na mastných řetězech a složitém systému, po kterém kloužou.
Je to zbytečné tření, které ubírá na efektivitě jízdy. Nesnažíme se proto o inovace, začínáme s prázdným papírem, úplně od začátku,“ vysvětluje Jason. Výsledkem je ozubená hřídel umožňující přenos sil přes převodník na kazetu o 13 stupních.
Technicky skvělé, zbývá jen dořešit, aby ony zuby nezranily okolí. Vlastní nohou na ně dosáhnete naštěstí jen těžko.
Zamávejte přehazovačce
Ostatně, už první verze Drivenu představená veřejnosti roku 2018 podle něj dosahuje hranice 99procentní účinnosti přenosu energie. První verze ale nezvládá „řadit“ rychlosti jako na přehazovačce.
Nová verze má ale už posuvný, bezdrátově ovládaný pastorek (ozubené kolečko v převodu, pozn. red.). Driven má už teď zástupy fanoušků, kteří se těší na první objednávky. Za kolik přesně?
To se zatím neví, ale jisté je, že tohle kolo bude mít alespoň zpočátku cenu srovnatelnou s novými motorkami.
Na závody asi ne…
Díky tomu, že Driven nemá klasickou přehazovačku, má nižší třecí i aerodynamický odpor. Při jízdě dvou stejně zdatných cyklistů stejnou rychlostí totožným terénem tak na 200kilometrové trase vyšetříte oproti kolu s přehazovačkou necelých pět minut času navíc.
To by mohlo být pro vytrvalostí závody terno. A navíc, CeramicSpeed je na trhu zaběhlá značka známá kvalitními komponenty. Pokud tvrdí, že jejich ložiska vydrží až 10krát déle, než standardní ocelová, zřejmě to bude pravda.
Jenže je tu ještě Mezinárodní cyklistická unie (Union Cycliste Internationale). A ta by tento inovativní výkřik na trať – alespoň zatím – nepustila. S tím si ale rekreační jezdec hlavu lámat nemusí. Tedy, pokud nemá hluboko do kapsy…