Počet telemedicínských konzultací v rámci platformy Lékař online 24/7 se meziročně zvýšil o 15 %. Nejčastěji šlo o pacienty ve věku 21-30 let z Prahy nebo Středočeského kraje.
V rámci telemedicínských služeb lidé obvykle konzultovali dermatologické problémy či covid-19. Pomoc ale vyhledávali také v případě psychických potíží – stresu nebo depresí.
Konzultace s odborníkem na dálku zároveň vzrostly i vlivem vyšší vytíženosti klasické zdravotní péče.
Koronavirová pandemie se podepsala mimo jiné i na nedostatečném počtu praktiků. Ordinace mnohde fungovaly v omezeném režimu, řada lékařů navíc musela během ní sama do karantény. Telemedicína se tak stala adekvátní alternativou klasické lékařské péče.
Mnozí z uživatelů se ke službě opakovaně vrací. „Pacienti s námi často konzultují běžné problémy, které řeší praktičtí lékaři. V případě potřeby fyzikálního vyšetření či doplnění dalších vyšetření pacienty vždy odkazujeme na příslušné fyzické pracoviště.
Nejčastější problémy, jako jsou bolesti zad, vyrážky, nachlazení či bolest hlavy ale umíme řešit přímo v rámci konzultace.
Pacientům můžeme také vystavit e-recept, samozřejmostí je odeslání lékařské zprávy z proběhlé konzultace,“ popisuje službu MUDr. Petra Bomberová Kánská.
Fyzická i psychická pomoc na dálku
Výjimkou ale nejsou ani otázky týkající se mentálního zdraví a duševní pohody. V současném psychicky náročném období se pacienti na Lékaře oline obracejí i s dotazy souvisejícími s úzkostnými stavy a depresemi.
Podle MUDr. Bomberové Kánské tak může služba fungovat i jako první krok v péči o vlastní duševní zdraví. „Pro pacienty může být online konzultace jednodušší a dostupnější variantou, jak o svých problémech otevřeně mluvit.
Pacienti mnohdy neví, na koho se se svými problémy mohou obracet a často jsme pro ně první záchytný bod,“ dodává lékařka.
Pomoc vždy po ruce
Obyvatelé Prahy a Středočeského kraje tvořili v minulém roce až 45 % pacientů služby Lékař online 24/7. Nejméně pacientů naopak pocházelo z Karlovarského kraje a z Vysočiny. Služba je také o něco populárnější mezi ženami – ty tvoří zhruba 60 % uživatelů.
Co se týče věkové struktury, nejoblíbenější je aplikace u generace mileniálů, tedy lidí ve věku 21-30 let. Nejvíce konzultací na dálku loni registrovali lékaři v pondělí, nejméně naopak v neděli. Nejčastěji probíhaly v ranních hodinách a po páté odpoledne.
Telemedicína na vzestupu
Službu Lékař online 24/7 představila zdravotnická skupina EUC již na podzim roku 2020. Tehdy konzultace dosahovaly řádově několika stovek měsíčně. Pandemie koronaviru ale nástup distanční medicíny urychlila.
„Důležitým milníkem telemedicíny v Česku se stalo spuštění bankovní identity v loňském roce. Ta je pro nás optimálním nástrojem pro ověření pacienta při telemedicínské konzultaci.
Například ve Skandinávii, kde je již telemedicína široce využívaná, je bankovní identita u řady poskytovatelů jediným nástrojem, jak vstoupit do zabezpečené telemedicínské konzultace pacienta s lékařem,“ dodává Ing. Václav Vachta, generální ředitel skupiny EUC. Loni se služba nabízející konzultace s lékařem na dálku stala součástí klientské aplikace mojeEUC, která ji propojila s dalšími doplňkovými službami.
Snadná registrace
Pro přístup k plnému rozsahu služeb aplikace vyžaduje, stejně jako při návštěvě praktického lékaře, ověření totožnosti za účelem maximálního zabezpečení osobních a zdravotních údajů.
To lze v rámci aplikace vyřídit buď pomocí bankovní identity (BankID), nebo naskenováním průkazu totožnosti a obličeje uživatele.
Při plné registraci tak získá uživatel přístup k platformě Lékař online 24/7, svému osobnímu kalendáři vyšetření i schránce pro e-recepty.