Na přístrojové desky zběsile blikají kontrolky. „Ztrácíme výšku!“ hlásí kopilot. Všichni v kokpitu mají orosená čela. Zvládnou letadlo zvednout a zachránit cestující i posádku?
Z části pro pasažéry se opět ozve zvonění telefonu. „Blázni, vždyť nás zabijou!“ stihne ještě vykřiknout kapitán, než ztratí úplně kontrolu nad strojem.
Telefon může způsobit pád letadla?
Létáte občas? A pokud ano, stalo se vám, že si telefon zapomenete vypnout či ho shodit do módu letadlo? Kdyby zapnutý mobil reálně ohrožoval letovou bezpečnost, padaly by stroje z oblohy jako hrušky.
„Vypněte si, prosíme, své mobilní telefony,“ uslyšíte přesto někdy v úvodním hlášení. Jak to tedy je? Za vším je třeba hledat extrémní ostražitost leteckých společností.
I když to tak nemusí vypadat, letadlo je statisticky stále nejbezpečnější dopravní prostředek a havárie přežije v celkovém součtu více jak 90 procent pasažérů. Mnoho společností už navíc vypínání telefonu za letu ani nepožaduje.
Míru možného ohrožení zkoumají svého času i hlavní výrobci letadel – Airbus a Boeing. Výsledek? Zapnutý telefon na palubě nepředstavuje žádný problém.
Na druhou stranu, nebudeme si nic nalhávat, mobilní telefon je vysílač jako každý jiný, a tak dokáže ovlivnit funkci elektroniky. Jenže pravděpodobnost, že se s mobilem v ruce dostanete až k „mozku“ letadla, je takřka nulová. Ostatně, máte v letadle signál?
Pokud letíte ve výšce zhruba 10 kilometrů, jste mimo pokrytí. To končí zhruba ve třetině téhle výšky, v polovině možná zachytíte ještě torza signálu. Že si z letadla klidně zavoláte?
Pak má zřejmě stroj na palubě vlastní stanici a povídáte si s mírným zpožděným přes satelit.
Telefonování na benzince může vést k výbuchu?
Zapálit si u stojanu na benzince, zatímco tankujeme? Slušný hazard. Však nás před tím z každého druhého sloupu varuje samolepka s přeškrtnutou cigaretou. A co takhle v té samé situaci telefonovat?
Ostatně, na některých starších benzinových pumpách ještě uvidíte i varování: Vedle škrtnuté cigarety bývá podobný symbol, ale s mobilním telefonem. Znamená to, že když si zavoláme z benzínky, riskujeme explozi?
Prostředí benzinových pump je přeci prosycené výpary a jde o potenciálně výbušné prostředí…
Podobný zákaz můžete vidět třeba v blízkosti lomů nebo ve vojenském prostoru. Co mají tyhle zákazy telefonů společného? Jsou staré.
Doby, kdy jely telefony na takový výkon, aby představovaly vysílač schopný vyvolat explozi, působí z dnešního technologického pohledu jako cesta do pravěku. Pokud tedy některá benzinka ještě vyžaduje zákaz telefonování, dělá to zbytečně.
Anebo prostě dlouho nerenovovala, a zapomenuté samolepky tam visí již řádku let. Explozi kvůli mobilu by ještě mohla způsobit jiskra – teoreticky to možné je, v elektronice jiskry vznikají, ale muselo by se to stát v opravdu silné koncentraci benzinových par.
A té na otevřených benzinkách nedosáhnete, obzvláště, když je většina z nich vybavena zpětným odvodem výparů z nádrže.
Za pomoci dvou telefonů uvaříte vajíčko?
Máte chuť na vajíčko natvrdo a není po ruce sporák? Jednoduché řešení! Zapůjčete si od kamaráda jeho mobil, dejte ho vedle toho svého a zavolejte si. A mezi oba přístroje položte vajíčko. Alespoň tak to říká populární hoax. Funguje to? Ne.
Výkon obou mobilů nemá šanci nahradit 10 minut varu. Ani náznakem, i kdyby hovor trval hodinu. Zkuste si malý experiment v mikrovlnce: Vajíčko při nejnižším výkonu kolem 100 wattů připraví zhruba za 15 minut. A mobily vysílají výkonem pod 2 watty.
S vejcem tak neudělají nic. A mimochodem, telefonování na benzince sice explozi nezpůsobí, ale pokud při mikrovlnkovém pokusu vajíčko nenaťuknete nebo nedáte vyklepnuté do misky, tak se komorního výbuchu dočkáte.
S mobilem v ruce lze hravě ukrást auto?
Z kapsy vytáhnete smartphone, vyťukáte číselnou kombinaci a centrální zamykání se odblokuje. Anebo prostě přijdete k autu a stačí, aby byl telefon blízko. Tohle všechno dnes není problém a řada lidí tohle jednoduché odemykání používá.
Potřeba je mít na to vybavený vůz se SIMkou nebo třeba technologií NFC, která umožní bezdrátový přenos na malou vzdálenost. Ale je pravda, že lze lehce zabezpečení obejít a dostat se s telefonem do jakéhokoliv elektronikou vybaveného vozu? Ne.
Mobily totiž pracují na jiné frekvenci, než dálkové ovladače centrálního zamykání aut. Ty běží nejčastěji na kmitočet 433,92 MHz. A mobily? Na 800, ale hlavně na 900, 1800, 1900 a 2100 MHz. Průsečík nulový, jde o jiné typy vysílání.