Skip to content

Tesla Model 3: 9 zajímavostí o osudovém elektromobilu Elona Muska

Tento článek je reklamním sdělením

Přichází historický okamžik, kdy běžná rodina vymění auto s výfukem za elektrický bourák? Výrobní linky Tesly začaly chrlit první kusy Modelu 3 a šéf automobilky, Elon Musk, doufá, že vyrábějí budoucí elektromobil pro masy.

Co o elektrické káře, která u nás bude stát asi milion korun a dojede 345 km na 1 nabití, možná nevíte?

1) Dostanete auto bez klíčů

Starší Model S překvapil při otvírání vysunovacími elektrickými klikami. Ani nejnovější Tesle nechybí osobitá zvláštnůstka. Elektromobil nemá klíčky. Odemyká se totiž mobilním telefonem. Když se vám smartphone vybije, jako záloha funguje tenká NFC karta.

2) Prvních 30 kusů skončilo v garážích zaměstnanců Tesly

Úplně první Tesla Model 3 dostal jako dárek k narozeninám Elon Musk. Další várku 30 Modelů 3 si koupili zaměstnanci automobilky. Firma tak chce vychytat případné mouchy první verze.

3) Musk si přál pojmenovat své elektrické děti Model S, E a X

Do automobilové stáje Tesla Motors patří dvoumístný sporťák Tesla Roadster, sedan Model S a luxusní SUV Model X. Šéf firmy, Elon Musk, si původně pohrával s myšlenkou, že pojmenuje nejnovější přírůstek do elektrické rodiny na čtyřech kolech Model E. Správně zvolená zmínka o trojici elektromobilů od Tesly by pak dávala dohromady pojmenování volnočasové aktivity pro dospělé. Od původního záměru musel Musk nakonec upustit, protože stejný název si pro svůj vůz už dříve zaregistrovala automobilka Ford.

4) Kvůli výrobě Modelu 3 čeká pracovníky Tesly peklo

Při rozjezdu masové výroby se nesmí troškařit. Koncem roku plánuje průkopnická automobilka chrlit 5 tisíc Modelů 3 týdně. V roce 2018 se pokusí toto číslo zdvojnásobit. Místo v garáži si na elektrický bourák už chystá přes 450 tisíc zájemců, kteří si novou Teslu již zarezervovali. Kdo se k nákupu odhodlá nyní, za volant vlastního vozu usedne nejdříve za 12 až 18 měsíců. Tisíce zaměstnanců Tesly se proto z úst vedení dozvěděly, že kvůli stíhání termínů si zažijí „výrobní peklo“. Potrvá nejméně 6 měsíců, možná i déle. Výrobní kapacity musí narůst téměř raketovou rychlostí. V roce 2016 opustilo výrobní linky Tesly přibližně 80 tisíc vozů. Když se velkolepý plán na nastartování masové elektromobility podaří dotáhnout do konce, za rok 2018 by se na silnice mělo dostat dokonce půl milionu Modelů 3.

5) Za samořídicí elektromobil si pořádně připlatíte

Základní verze „elektroauta pro masy“ stojí bez daňových úlev amerického řidiče 35 tisíc dolarů. Pokud byste si v budoucnu chtěli dát za volantem šlofíka, přihoďte dalších 8 tisíc USD navíc. Tolik totiž stojí verze s plně autonomním řízením, kde lidský řidič funguje jen jako nadbytečná figurína.

6) Nejnovější Tesla jezdí i „na Marsu“

Inženýři schovali do Modelu 3 malé překvapení. Stačí zmáčknout na ovládacím displeji ikonu Marsu a vaše Tesla se promění na vozítko Curiosity, které zkoumá povrch rudé planety. Tedy alespoň na dotykové obrazovce.

7) V Modelu 3 se pohodlně vyspí i průměrný hráč NBA

Po sklopení sedadel se v elektromobilu komfortně natáhne i člověk s výškou do 206 cm. Průměrný hráč nejvyšší americké basketbalové ligy vyroste do 2 metrů. V Modelu 3 si tedy zdřímne jako v peřince i kdejaký dlouhán.

8) Milovníci černé barvy ušetří

Když Henry Ford začal s prodejem prvního cenově dostupného automobilu na světě, nazvaného Model T, měl prý vyslovit památnou větu: „Každý zákazník si může vybrat jakoukoli barvu vozu, pokud to bude černá.“ Černý lak na karosérii totiž schnul mnohem rychleji než jiné barevné varianty a byl levnější. Ford psal automobilovou historii a Tesla se jím trochu nechala inspirovat. Základní verze Modelu 3 se vyrábí v černé. Kdo touží po červené, modré, bílé, šedé či stříbrné „káře na elektřinu“, zaplatí o 1000 USD navíc.

9) Super rychlé nabíjení už není zdarma

Zatímco dříve Tesla garantovala svým řidičům bezplatné rychlé nabíjení ve veřejných dobíjecích stanicích elektromobilů typu Supercharger, nyní už čerpání šťávy do vozítek na elektřinu začala zpoplatňovat. Majitelé Modelu 3 dostanou zdarma už jen 400 kWh „dobíjecího kreditu“ za rok. Nicméně, pokud je doporučí někdo z vlastníků starších Modelů S a X, mají šanci získat bezplatné používání Superchargerů i nováčci za volantem Tesly.

Foto: Tesla
Tento článek je reklamním sdělením
Právě v prodeji
Sdílej!
Další články z rubriky Lifestyle Zobrazit více …