Skip to content
reklama

Zakladatelé mladoboleslavské továrny si arogantního Němce vychutnali

blank

„Laskavě se vyjadřujte v nějakém srozumitelném jazyce (tedy v němčině-pozn. red.),“ taková odpověď přijde Václavu Klementovi, když chce česky reklamovat jízdní kolo Germania, vyrobené německou firmou Seidl & Neumann.

Právě tahle arogantní odpověď způsobí, že se Václav Klement (1868‒1938) pustí do realizace podnikatelského snu se společníkem Václavem Laurinem (1865‒1930). A oba si vychutnají vítězství, když je roku 1903 už jako majitele zavedené firmy žádá společnost Seidl & Neumann o poskytnutí licence na výrobu motocyklů.

Klement pečlivě sleduje novinky v oboru. Z jedné pracovní cesty do Francie tak přiveze i motocykl, který ovšem má některé nedostatky. „To by bylo, abychom tomu nepřišli na kloub,“ těší se oba Václavové z vynálezu, kterým chtějí co nejdříve zásobit český trh.

Hlavně Laurinovou zásluhou stroj dokonale rozeberou. Výsledek? Pochopí, jak motocykl funguje a sestrojí svůj vlastní. Obchodní úspěchy ale nejsou zatím žádná sláva, ačkoli 11. listopadu 1899 majitelé firmy předvedou veřejnosti moderní motocykl, který má motor ve spodní části rámu, tedy v té nejvhodnější poloze.

blank
Motocykl Laurin a Klement z roku 1899. FOTO: Alf van Beem/Creative Commons/CC0

Prodavače naučí jezdit

Teď je proto na řadě Klement, aby novinku dokázal prodat na trhu. I s motocyklem zamíří roku 1900 do Anglie, kde se rozhodne český výrobek nabídnout jistému panu Hawetsonovi, který obchoduje s motorovými vozidly.

Nadšení nevzbudí, ale přesto vychvaluje přednosti motocyklu. Hawetson se nakonec nechá přemluvit, ovšem pod jednou podmínkou. Čech musí jeho prodavače naučit, jak se na stroji jezdí, a to za pět minut!

Václav Klement se ničeho nezalekne. „Zvládnu to i za tři minuty,“ prohlásí sebevědomě. A opravdu. Pouhé tři minuty odběhnou od chvíle, kdy Hawetsonův prodavač nastartuje motocykl Laurin & Klement a bravurně s ním obkrouží dvorek.

Je dohodnuto. Hawetson odebere 150 motocyklů.

blank
Václav Vondřich a Václav Klement po Vondřichově vítězství v mezinárodních závodech motocyklů (Gondon-Bennettův pohár, Dourdan 25. června 1905). FOTO: neznámý (unknown)/Creative Commons/Public domain

Konec jízdních kol

V roce 1901 značka Laurin & Klement poprvé vysílá svůj stroj do mezinárodního klání, a hned úspěšně. Na trase mezi Paříží a Berlínem vítězí na motocyklu Narcis Podsedníček. Právě vavříny získané v závodech způsobí, že se o motocyklech z Mladé Boleslavi mluví stále více.

Dvě léta po Podsedníčkově vítězství už má továrna 200 zaměstnanců.

K dalším úspěšným závodníkům se řadí František Toman a Václav Vondřich. Éra výroby jízdních kol tak skončí po pouhých deseti letech 8. března 1905. Laurin s Klementem od této chvíle investují veškerou energii už jenom do motocyklů.

A to není zdaleka všechno. Než se rok s rokem sejde, poskytuje jejich výrobní závod obživu už 355 lidem a chystá pustit do světa další žhavou novinku: automobil Laurin & Klement A.

blank
Autoportrét česko-německého fotografa Josefa Seidla na motocyklu. FOTO: Josef Seidel (1859–1935)/Creative Commons/Public domain

Odbory stávkují

Konkurenci převálcují cenou. Auto stojí 3600 korun, a tak si ho brzy pořídí více než sto zákazníků. Oslněni úspěchem brzy konstruují typ B, kterého se v letech 1905-1908 prodá 250 kusů, ten už je ale o rovných šest stovek dražší.

Jenže firma se potýká i s problémy. Požadavky odborů sílí, zdražuje se. „Buď přistoupíte na naše požadavky, nebo budeme stávkovat,“ vyhrožují v březnu 1906 zaměstnanci a od slov k činům nemají daleko.

Stávky se jich účastní 408. Majitelé pochopí, že chtějí-li klid, musí rychle jednat. Sociální smír se nakonec podaří sjednat 29. března 1906.

Foto:
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Záhada plavby sv. Máří Magdalény  napříč Středozemním mořem
enigmaplus.cz

Záhada plavby sv. Máří Magdalény ...

Obvykle bývá označována jako patronka kajícníků,...
Za divočinou nemusíte cestovat daleko
21stoleti.cz

Za divočinou nemusíte...

Evropa, ač to nemusí být na první pohled patrné, je...
Sjezdařská klasika na Lipně
epochanacestach.cz

Sjezdařská klasika na Lipně

Ze všech skiareálů je...
Opustí nakonec Filip Blažek svou manželku kvůli jiné?
nasehvezdy.cz

Opustí nakonec Filip Blažek...

Po pracovní stránce se...
Nikdy nevíte, kde na vás vybafne tátův levoboček
skutecnepribehy.cz

Nikdy nevíte, kde na vás...

O tom, že by nás mohlo být na tátovo dědictví...
VEGETARIÁNSKÉ PLNĚNÉ PAPRIKY S RAJSKOU OMÁČKOU
tisicereceptu.cz

VEGETARIÁNSKÉ PLNĚNÉ PAPRIKY...

„Užít si tradiční jídlo plné vůně a...
Záhadná Anomálie: Leží na dně Baltu nacistická základna?
enigmaplus.cz

Záhadná Anomálie: Leží na dně...

Zhruba 90 metrů pod hladinou Baltského moře se...
Navzdory těžkému dětství a mládí se z Terezy Brodské stala sebevědomá dáma
nasehvezdy.cz

Navzdory těžkému dětství a...

Talentovaná a...
Blahodárné účinky saunování
rezidenceonline.cz

Blahodárné účinky saunování

Pořídit si v dnešní době privátní saunu není vůbec...
Čokoláda pleti neškodí
panidomu.cz

Čokoláda pleti neškodí

Naopak, čokoláda s vysokým podílem kakaa pleť hned...
Realizace koupelny 2023: V módě jsou beton, dřevo, velké formáty i výrazné barvy
iluxus.cz

Realizace koupelny 2023: V módě...

Nový rok, nové projekty. Pokud se i na vašem...
Za divočinou nemusíte cestovat daleko
epochalnisvet.cz

Za divočinou nemusíte...

Evropa, ač to nemusí být na první pohled patrné, je...

Předplatné časopisu

Chcete znát odpověďi? EPOCHA je pro Vás jasnou volbou. Již 17 let pro vás mícháme koktejl toho nejzajímavějšího, co se kolem nás děje!

Zvolte variantu

Epocha