Skip to content

Vítejte v éře letadel na baterky!

Na jednom z posledních Pařížských aerosalonů vzbudilo pozornost čistě elektrické letadlo izraelského startupu Eviation nebo plány hybridních letounů od Airbusu či společnosti United Technologies. Kdy se budou ve vzduchu vznášet letadla na baterky?

Německý start-up Lilium by se rád zařadil mezi potenciální velké hráče na poli létajících taxi služeb. Foto: Free_Photos / pixabay

Největší letecká show na světě opět nabídla mnoho technologických skvostů. Patří mezi ně i stroj Alice firmy Eviation, jedná se o devítimístný letoun s čistě elektrickým pohonem. Jedno nabití by mu mělo umožnit dolet do vzdálenosti přes tisíc kilometrů.

Jeho cena se pohybuje kolem 4 milionů dolarů (asi 92 milionů korun).

Když se ze dvou vytvoří jeden

Tehdejší pozornost návštěvníků upoutaly také přístroje na hybridní pohon, kde dochází ke kombinaci elektřiny s běžným palivem. Americký výrobce United Technologies má v plánu tento typ letadla vynést do vzduchu v poměrně brzké budoucnosti.

Následující roky si pro svoje hybridy zvolila i firma Airbus, jež na vývoji letounu bude spolupracovat s francouzskými technologickými společnostmi Daher a Safran. Pro Airbus je obrovskou výhodou fakt, že má již na tomto poli jisté zkušenosti, konkrétně při vývoji stroje E-Fan X, na němž spolupracoval i britský Rolls-Royce a německý Siemens.

E-Fan X by se měl v oblacích objevit v roce 2021.

Mnoho firem předpokládá, že se v následujícím desetiletí bude nad hlavami obyvatel velkých městských aglomerací běžně využívat letecké taxi, tento názor zastává i řada urbanistických studií. Foto: Free_Photos / pixabay

První vyhrání…

Norové se přesvědčili o tom, že na poli elektrických letadel je třeba „dopilovat“ ještě řadu věcí a že to nebude vůbec snadná, ani brzká záležitost. Jejich dvoumístné letadlo na baterky se v rámci předváděcího letu sice úspěšně vzneslo z letiště Arendal, asi 285 km jihozápadně od Osla, a po nějakou dobu letělo ve vzduchu, ale svou cestu rychle ukončilo pádem do jezera Nordnestjønn.

Letadlo Alpha Electro G2 pilotoval generální ředitel státní společnosti Avinoru, jež má mimo jiné na starosti několik norských letišť, Dag Falk-Petersen. Na sedadle pro cestující seděla tajemnice ministerstva pro místní samosprávu Aase Marthe Horrigmo.

V okamžiku, kdy letadlo havarovalo na hladině jezera, letělo rychlostí zhruba 70 km/h.

Firma Lilium chce svoje zařízení uvést do provozu do roku 2025. Foto: FrankBeckerDE / pixabay

Je třeba shodit přebytečná kila

Zastupitelé firmy Avinor sdělili, že mají v plánu spustit do roku 2025 soukromé lety na elektrických letadlech. Vnitrostátních komerčních letů by se elektrifikace měla údajně týkat do roku 2040. Největší zádrhel ale spočívá ve hmotnosti elektrických letadel, zejména pak těžkých baterií, není se tedy příliš čemu divit, že je stroj limitovaný doletem.

Například Alpha Electro G2 na jedno nabití urazí vzdálenost do 130 km a ve vzduchu vydrží přibližně jednu hodinu. Postupem času se tyto parametry jistě navýší.

Pokrok nelze zastavit

Společnost Roland Berger prohlásila, že posun směrem k vývoji elektricky poháněných letadel probíhá v rámci celého odvětví. Analytikové uvádějí, že za poslední rok se navýšil počet elektrických letadel ve vývoji o 50 %.

Ve světě se v současné době podílejí odborníci na až 170 nejrůznějších prototypech letadel na baterky, počet prototypů bude navíc zákonitě postupně narůstat.

Pracuje na letounu, jenž by se uměl do vzduchu zvednout vertikálně a následně pak přejít do standardního letu malého proudového letadla. Foto: 12019 / pixabay

Proč je elektrifikace tak důležitá?

Mezi hlavními body stojícími za zvýšením míry investic do elektrických letadel patří především tyto dva faktory – vysoká produkce emisí leteckou dopravou a nákladná spotřeba leteckého paliva. Letecký průmysl produkuje asi 3 % všech emisí C02, globální náklady na letecké palivo se pohybují kolem 180 miliard dolarů za rok (přes 4 biliony korun).

Pohon na elektřinu je z hlediska nákladů a šetření životního prostředí rozhodně lepší variantou.

Foto: Úvodní foto: blende12 / pixabay, Foto 1, 2, 3 a 4 – pixabay
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Technologie
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Proč chce Bára utéct?
nasehvezdy.cz

Proč chce Bára utéct?

V současné době vážou...
Klimatické extrémy mohou zvyšovat agresivitu pavouků
21stoleti.cz

Klimatické extrémy mohou...

Vysoké teploty spojené s bouřemi někomu přinášejí...
Lehké muffiny
panidomu.cz

Lehké muffiny

Suroviny 2,5 hrnku polohrubé mouky 1...
Na cestě po Rakousku: Když milujete kolo, historii a přírodu…
epochanacestach.cz

Na cestě po Rakousku: Když...

Desítky jezer, stovky...
Ohnivý poltergeist z Vietnamu: Pojistný podvod, nebo duch žhář?
enigmaplus.cz

Ohnivý poltergeist z Vietnamu:...

Některé z nejzáhadnějších a zároveň nejagresivnějších...
Proč si jdou obě moderátorky po krku?
nasehvezdy.cz

Proč si jdou obě...

Jen krása ke štěstí...
Svědectví o španělských galeonách uprostřed pouště
enigmaplus.cz

Svědectví o španělských...

Představte si, že se plahočíte pouští na...
Bára Nesvadbová zářila na charitativní večeři ve špercích ALO diamonds
iluxus.cz

Bára Nesvadbová zářila na...

Bára Nesvadbová je známá nejen jako...
Dron! Užitečný pomocník, či nebezpečná zbraň?
epochalnisvet.cz

Dron! Užitečný pomocník, či...

Letadla bez posádky, která je možno řídit...
Nikdy jsem nechtěla děti
skutecnepribehy.cz

Nikdy jsem nechtěla děti

Dnes už není tak divné,...
Ředkvičkový salát jako příloha k masu
tisicereceptu.cz

Ředkvičkový salát jako...

Nepropásněte sezonu ředkviček, jsou nabité vitaminy...
Nadčasové bydlení v oblacích
rezidenceonline.cz

Nadčasové bydlení v oblacích

Hra barev a materiálů evokujících přírodu, navíc...