Na jednom z posledních Pařížských aerosalonů vzbudilo pozornost čistě elektrické letadlo izraelského startupu Eviation nebo plány hybridních letounů od Airbusu či společnosti United Technologies. Kdy se budou ve vzduchu vznášet letadla na baterky?
![Německý start-up Lilium by se rád zařadil mezi potenciální velké hráče na poli létajících taxi služeb. Foto: Free_Photos / pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2021/05/letadlo-2-768x510.jpg)
Největší letecká show na světě opět nabídla mnoho technologických skvostů. Patří mezi ně i stroj Alice firmy Eviation, jedná se o devítimístný letoun s čistě elektrickým pohonem. Jedno nabití by mu mělo umožnit dolet do vzdálenosti přes tisíc kilometrů. Jeho cena se pohybuje kolem 4 milionů dolarů (asi 92 milionů korun).
Když se ze dvou vytvoří jeden
Tehdejší pozornost návštěvníků upoutaly také přístroje na hybridní pohon, kde dochází ke kombinaci elektřiny s běžným palivem. Americký výrobce United Technologies má v plánu tento typ letadla vynést do vzduchu v poměrně brzké budoucnosti.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Následující roky si pro svoje hybridy zvolila i firma Airbus, jež na vývoji letounu bude spolupracovat s francouzskými technologickými společnostmi Daher a Safran.
Pro Airbus je obrovskou výhodou fakt, že má již na tomto poli jisté zkušenosti, konkrétně při vývoji stroje E-Fan X, na němž spolupracoval i britský Rolls-Royce a německý Siemens. E-Fan X by se měl v oblacích objevit v roce 2021.
![Mnoho firem předpokládá, že se v následujícím desetiletí bude nad hlavami obyvatel velkých městských aglomerací běžně využívat letecké taxi, tento názor zastává i řada urbanistických studií. Foto: Free_Photos / pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2021/05/letadlo-3-768x510.jpg)
První vyhrání…
Norové se přesvědčili o tom, že na poli elektrických letadel je třeba „dopilovat“ ještě řadu věcí a že to nebude vůbec snadná, ani brzká záležitost.
Jejich dvoumístné letadlo na baterky se v rámci předváděcího letu sice úspěšně vzneslo z letiště Arendal, asi 285 km jihozápadně od Osla, a po nějakou dobu letělo ve vzduchu, ale svou cestu rychle ukončilo pádem do jezera Nordnestjønn.
Letadlo Alpha Electro G2 pilotoval generální ředitel státní společnosti Avinoru, jež má mimo jiné na starosti několik norských letišť, Dag Falk-Petersen. Na sedadle pro cestující seděla tajemnice ministerstva pro místní samosprávu Aase Marthe Horrigmo.
V okamžiku, kdy letadlo havarovalo na hladině jezera, letělo rychlostí zhruba 70 km/h.
![Firma Lilium chce svoje zařízení uvést do provozu do roku 2025. Foto: FrankBeckerDE / pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2021/05/letadlo-4-768x511.jpg)
Je třeba shodit přebytečná kila
Zastupitelé firmy Avinor sdělili, že mají v plánu spustit do roku 2025 soukromé lety na elektrických letadlech.
Vnitrostátních komerčních letů by se elektrifikace měla údajně týkat do roku 2040. Největší zádrhel ale spočívá ve hmotnosti elektrických letadel, zejména pak těžkých baterií, není se tedy příliš čemu divit, že je stroj limitovaný doletem.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Například Alpha Electro G2 na jedno nabití urazí vzdálenost do 130 km a ve vzduchu vydrží přibližně jednu hodinu. Postupem času se tyto parametry jistě navýší.
Pokrok nelze zastavit
Společnost Roland Berger prohlásila, že posun směrem k vývoji elektricky poháněných letadel probíhá v rámci celého odvětví. Analytikové uvádějí, že za poslední rok se navýšil počet elektrických letadel ve vývoji o 50 %.
Ve světě se v současné době podílejí odborníci na až 170 nejrůznějších prototypech letadel na baterky, počet prototypů bude navíc zákonitě postupně narůstat.
![Pracuje na letounu, jenž by se uměl do vzduchu zvednout vertikálně a následně pak přejít do standardního letu malého proudového letadla. Foto: 12019 / pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2021/05/letadlo-5-768x644.jpg)
Proč je elektrifikace tak důležitá?
Mezi hlavními body stojícími za zvýšením míry investic do elektrických letadel patří především tyto dva faktory – vysoká produkce emisí leteckou dopravou a nákladná spotřeba leteckého paliva.
Letecký průmysl produkuje asi 3 % všech emisí C02, globální náklady na letecké palivo se pohybují kolem 180 miliard dolarů za rok (přes 4 biliony korun). Pohon na elektřinu je z hlediska nákladů a šetření životního prostředí rozhodně lepší variantou.