Největší základna amerického letectva mimo území USA, základna jednotek NATO… a bohužel také místo, kde dojde k druhé nejhorší tragédii při leteckých přehlídkách.
Nechvalně proslulý Ramstein, jehož jméno zná celý svět hlavně díky německé industrial-metalové formaci Rammstein.
Již 31. srpna 1981 zaútočí na zdejší velitelství amerických sil za pomoci výbušnin Frakce Rudé armády, která vážně zraní 20 lidí. Pokud byste plánovali náhodou na Ramsteinu návštěvu, nedělejte to na konci srpna.
Všechny tragédie se totiž stanou právě touto dobou. Příkladem 29. srpna 1990 se tu zřítí krátce po startu americký letoun Lockheed C-5A Galaxy. 13 ze 17 lidí uvnitř stroje nepřežije. To je ale stále nic proti konci srpna o dva roky dříve…
Nablýskané letouny, akrobacie, která není hned tak někde k vidění. Na leteckou přehlídku Flugtag ’88 konající se 10 kilometrů západně od Kaiserslauternu ve spolkové zemi Porýní-Falc dorazí 28. srpna roku 1988 na 300 000 návštěvníků. Počasí je dokonalé:
Slunečno, teplíčko. U stánků s občerstvením se dělají fronty, děti překvapeně sledují trojplošník a davy se srocují, aby si užili vystoupení akrobatické skupiny italských armádních vzdušných sil.
Oficiálně se jmenuje 313° Gruppo Addestramento Acrobatico, ale neřekne se jí jinak, než Frecce Tricolori neboli Tříbarevné šípy. Jen o pár let dříve létala – ačkoliv to může znít legračně – na Fiatech.
Proudové bitevníky Fiat G.91 ale již vyměnila za cvičné letouny Aermacchi MB-339. Právě s nimi se v Ramsteinu chystá předvést populární kousek: Manévr probodnutého srdce. Dva letouny vykreslí srdce a třetí představuje šíp…
Srdeční záležitost
Časomíra se posunuje na 15.40. 10 strojů Frecce Tricolori se vznese k nebi. Vykreslí na něm jako obvykle italskou trikoloru. Na tom ještě nic moc není. 9 letadel stoupá výš a až v 80 metrech nad letištní plochou se rozdělí.
Nalevo pětičlenná formace, napravo 4 Aermacchi. 10. stroj s názvem Pony hostí v kokpitu 38letého zkušeného vojenského pilota s hodností podplukovníka, Iva Nutarelliho (1950–1988). Svou dráhu tentokrát nedokrouží.
Pouhé 4 minuty od startu se „šíp“ srazí s letadly levé formace vykreslující srdce! Nutarelli v mžiku pošle k zemi dva Tříbarevné šípy – a sebe sama.
Apokalypsa v Porýní
Vrtulník záchranných složek čeká pro strýčka příhodu na ranveji. Hodil by se. Jenže na jeho pomoc vůbec nedojde. Jeden z letounů dopadá na letištní plochu a zasáhne i helikoptéru.
Její pilot bude ještě několik následujících týdnů statečně bojovat v nemocnici o život, než jeho vyčerpané tělo podlehne rozsáhlým popáleninám. Další letoun padá mimo dráhu. Skutečné peklo ale zažehne až Naturelliho stroj.
Míří dál ve směru letu, aby vzápětí dopadl na silnici vedle ranveje. Kvůli pořádné zásobě leteckého petroleje neboli kerosinu okamžitě exploduje. Rozžhavené kusy a zbytky paliva odlétají rozsévat zkázu – přímo do davu diváků! Ti nemají šanci na útěk. K této apokalypse totiž dojde za pouhých 7 vteřin!
Přes 500 raněných
Všichni tři piloti umírají při havárii, neuslyší tak strašlivý řev, neuvidí oheň ani popálené lidi na útěku. A ani ty, kteří se kvůli vážným zraněním už nemohou ani pohnout.
Přímo na místě umírá 35 lidí, při převozu či v nemocnici později dalších 36. Na místě jsou sice zdravotníci, ale je jich zoufale málo. Pouhé 2 minuty po kolizi již hasiči krotí oheň, američtí zdravotníci v sanitce potřebují ještě další dvě minuty.
V 15.54 odlétá první záchranná helikoptéra. Zdá se, že vše funguje jak má? Ani náhodou! Jde jen o plivnutí do moře krve. Vždyť na místě je více, než 500 raněných, z toho 382 vážně! Lékařů je zoufale málo a Američané fatálně selžou v organizaci. Proč?
Chaos v americké režii
Prvotní pocit, že na všechno stačí sami, bude vykoupen velkým utrpením. Německé sanitky by totiž mohly zasáhnout dřív, pokud by americká strana spolupracovala. Místo toho se snaží zpočátku distribuovat raněné po okolních nemocnicích sama.
V době, kdy je GPS ještě neveřejné mimino v plenkách a řidiči sanitky neumí německy, si není těžké domyslet, jak takové svozy vypadají.
A mimochodem – v Evropě máme jiné parametry zdravotnického materiálu, takže například kanyly z USA nejsou kompatibilní na německé infuze…