Skip to content

Tour De France: Hřebíky na silnici i zkratka vlakem!

Prašnou cestou už 15 hodin šlape skupina chlapíků na kolech. Tváře pokryté prachem a potem, přes rameno přehozená náhradní galuska. Jedou závod jaký svět ještě neviděl.

Právě teď, v sobotu 7. července, startuje už 105. ročník jednoho z nejslavnějších cyklistických závodů. Vhodná příležitost podívat se s Epochou jak to vlastně všechno začalo.

Závod jako spása?

Na přelomu 19. a 20. století se Francie zmítá Dreyfusovou aférou, která rozděluje společnost, přátele, rodiny, a také noviny. Pierre Giffard (1853-1922), šéfredaktor největšího sportovního deníku Le Vélo, otevřeně tvrdí, že je Alfred Dreyfus (1859–1935) obviněný ze špionáže nevinný.

To se nelíbí bohatým inzerentům a sponzorům novin, kteří se v roce 1900 rozhodnou, že se trhnou a zafinancují nový sportovní plátek. Pojmenují ho L’Auto-Vélo, což musí po prohraném právním sporu změnit na L’Auto. Šéfredaktorem se stává Henri Desgrange (1865-1940), cyklistický šampion a držitel světového rekordu v hodinovém závodě z roku 1893. Novinám se moc nevede a po dvou letech se potácí na pokraji krachu.

Ze všech návrhů jak z krize ven nakonec zvítězí nápad,m se kterým přichází nejmladší člen redakce Géo Lefèvre (1887–1961). Navrhuje přilákat čtenáře a inzerci do té doby nevídaným typem cyklistického závodu.

Šestidenního etapového závodu kolem Francie. Šéfredaktor sice o úspěchu pochybuje, finanční ředitel Victor Goddet je však nadšen. „Můžeš si na to vzít kolik potřebuješ.“ Konání závodu noviny oznamují 19.

ledna 1903.

Z prvního ročníku závodu ((Nationaal Archief, Public Domain, commons.wikimedia)

Prach, pot a dřina

Původní podmínky nejsou příliš lákavé, a tak se přihlásí jen 15 zájemců. Teprve po snížení startovného, úpravě trasy a zejména zvýšení cílové prémie na částku odpovídající šestinásobku ročního výdělku francouzského dělníka, se přihlásí dalších 45 závodníků.

Na start se 1. července 1903 dostaví vedle profesionálů také amatéři, dobrodruzi a nezaměstnaní, kteří si chtějí přilepšit. „Bylo to tak náročné, že už po první etapě téměř polovina vyčerpaných závodníků vzdala,“ píše ve své knize Les Woodland. Není divu, vyráží se v noci, závodníky čeká 18 hodin šlapání do pedálů v etapách dlouhých až 400 km. Při stoupání do kopců si nemohou vypomáhat žádnou přehazovačkou, všechno musí odřít takříkajíc na vlastní nohy.

Do cíle jich nakonec dorazí jen 21. Jako první drobný, energický Ital Maurice Garin (1871–1957), povoláním kominík, s naměřenou průměrnou rychlostí 25,68 km/h. Riskantní tah vydavatelům L´Auto vyšel. Náklad i tržby stoupají, konkurenční Le Vélo do roka a do dne zkrachuje.

Závod v roce 1936 (Agence Rol, Bibliothèque nationale de France, Public Domain, commons.wikimedia)

Na kole, občas vlakem

Není divu, že další rok redakce zorganizuje repete. Jenže to vypadá, že druhý ročník bude poslední. Poznamená ho totiž řada podvodů a nesportovního chování. Pod vrcholem Col de la République nedaleko Saint-Étienne například příznivci místního závodníka Antoineho Faurého (1883–1954) zablokují silnici a fyzicky napadnou několik závodníků.

Na několika místech někdo na silnici rozsype střepy, mnozí se snaží poškodit kola soupeřů. Závod sice opět vyhraje Maurice Garin, jenže o čtyři měsíce později jsou on a další tři vedoucí závodníci Francouzskou cyklistickou federací diskvalifikováni.

Ukáže se totiž, že si noční etapy krátili vlakem. Přes všechny problémy se však to nakonec vedení závodu nevzdá. Obliba závodu stoupá a v roce 1908 už je na startu více než 100 závodníků. Jede se dál i po nucené přestávce v době první světová války.

Ale to už je jiný příběh.

A kola se dodnes s úspěchem točí dál ((Seckelberry, CC BY 3.0, commons.wikimedia)
Foto: commons.wikimedia, pixfuel
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Čistá a ekologická domácnost, co má styl
iluxus.cz

Čistá a ekologická...

Eko drogerie je fenomén, nad kterým prostě nemůžete zavírat...
Kvůli čemu mají doma dusno?
nasehvezdy.cz

Kvůli čemu mají doma dusno?

Současná nelehká situace...
Chřest s holandskou omáčkou a výtečným steakem
tisicereceptu.cz

Chřest s holandskou omáčkou a...

Opravdový luxus pro sváteční příležitosti!...
Švýcarsko: Země lanovek a železnic
epochanacestach.cz

Švýcarsko: Země lanovek a...

Švýcarsko je stát...
Trápí vás bromodóza?
panidomu.cz

Trápí vás bromodóza?

Nejde o nic jiného než o výrazný zápach nohou....
Záhada jehněčí lebky pod lidskou tváří: Pozůstatek dávného magického rituálu?
epochalnisvet.cz

Záhada jehněčí lebky pod lidskou...

Bezmála půl století si ruští archeologové...
Tajemství houbových šamanů
enigmaplus.cz

Tajemství houbových šamanů

Při představě houbového šamana si možná...
Proč se Plodková tolik vyhýbá svatbě?
nasehvezdy.cz

Proč se Plodková tolik...

Jsou spolu už mnoho...
Vertikální relaxace v koupelně
rezidenceonline.cz

Vertikální relaxace v koupelně

Tropický déšť jemně masíruje unavené tělo, smysly...
Americká rodina se nejspíš nastěhovala do domu plného démonů
enigmaplus.cz

Americká rodina se nejspíš...

Když se v listopadu 2011 Latoya...
Kanaďanka se probudila vedle meteoritu
21stoleti.cz

Kanaďanka se probudila...

„Nikdy v životě jsem se tak nebála,“ řekla Ruth...
Starý autobus zamířil mlhou do minulosti
skutecnepribehy.cz

Starý autobus zamířil mlhou...

Nedokážu si vysvětlit, jak jsem...