Těžko bychom v novodobé historii hledali muže, který by byl větším symbolem mírumilovnosti, čistoty a dobré vůle než právě on. I světec obdivovaný miliardami lidí však bojoval s démony sexu a chtíče. A v tomto zápase ne vždy vítězil.
Indický duchovní vůdce Móhandás Karamčand Gándhí (1869–1948) se narodil do země pod britskou koloniální nadvládou. Život zasvětí boji za osvobození svého národa.
Sám Gándhí však má i temné stránky duše, které pověsti Mahátmy neboli Velkého ducha tolik nesvědčí.
Světcova zvířecká vášeň
Se stejně starou Kasturbáí se Gándhí ožení ve 13 letech. Po jejím boku potom stráví více než 50 let. Po celou tu dobu si však bude klást neodbytnou otázku: Je sex správná věc?
Zpočátku nic nenasvědčuje tomu, že by v otázkách sexuálních vztahů nějak vybočoval z normálu. Je mu 16, když jeho těžce nemocný otec umírá. Gándhí tehdy odejde od jeho lože za Kasturbáí. Otec mezitím zemře. „Zaslepila mě zvířecká vášeň,“ přizná později Gándhí. Od té chvíle se jeho vztah k tělesným potřebám začne od základu proměňovat.
Manželské povinnosti Indů
Na počátku 20. století je už Gándhí třicátník a slouží jako dobrovolník v armádě britského impéria v jižní Africe. Právě tam dospěje k názoru, že nejlépe poslouží lidstvu, složí-li slib chudoby a čistoty.
„Je povinností každého pravého Inda nevstoupit do manželství. A pokud už se takovému svazku nemůže vyhnout, měl by se zdržet pohlavního styku se svou manželkou,“ prohlašuje osvícený mladík. A svou teorii sám začíná důsledně uplatňovat v praxi.
Pokoušet a trestat
Splnit slib chudoby v Indii není těžké. Dodržet ten druhý je o poznání náročnější. Gándhí dobře ví, že posedlosti sexuální touhou se jen tak nezbaví. Sexu se zcela vzdává, myšlenky ho však stále pronásledují.
Snaží se mysl – a nejen tu svou – násilím naučit, že tělesná žádostivost je zcela postradatelná. Ve svém ášramu nutí žáky, aby se bez oddělení pohlaví společně sprchovali nazí. Za sebemenší nevhodný kontakt či pohled je pak nemilosrdně trestá.
Jak se koupe krásná Sušíla?
Gándhího žáci mají zapovězen sex s manželkami. „Posedne-li vás nemístná touha, dejte si studenou sprchu,“ radí Mahátma. Odolnost vůči svodům testuje Gándhí i sám na sobě. Jeho průvodkyní od mládí je krásná Sušíla, sestra jeho sekretáře.
Ta musí spát po Gándhího boku a také se v jeho přítomnosti koupat. „Netuším, zda se koupe nahá nebo v prádle. Mám totiž vždycky pevně zavřené oči,“ vysvětluje Gándhí.
Nespokojený zápis v deníku
Manželka Kasturbáí praktiky svého muže toleruje. V roce 1944 však umírá a chřadnoucí Mahátma se se svými sexuálními běsy musí vypořádávat sám. Jeho testy sebeodolnosti jsou stále tvrdší. Nutí svou 18letou neteř Manu, aby vedle něj spala nahá.
„Přes veškerou snahu jsem nedokázal zabránit vzrušení. Byla to ostudná zkušenost,“ zapsal si po jedné noci sebekriticky.
Živé a krásné berly
Na sklonku 40. let už je věrné Sušíle hodně přes 30 a pokušení, kterému Mahátma touží odolávat, už přece jen není tak kruté. Další členkou Gándhího soukromého harému se stává 18letá Abha.
Teď už tedy šaty před vstupem na jeho lože odkládají dvě dívky. Gándhí však, mimo jiné v důsledku svého přehnaně asketického života, stále slábne. „Abha a Manu jsou berly mého stáří,“ usmívá se.
Když Mahátma v roce 1948 podlehne zraněním po atentátu, stojí obě dívky po jeho boku.