Většina z nás si bez šálku kávy neumí představit ráno. Stačí jen na stůl postavit hrníček, zalít připravenou směs horkou vodou a dobrota je na světě. Den může začít!
V menším množství dokáže s naším tělem dělat zázraky. Kromě kofeinu je bohatá na antioxidanty přispívající ke zpomalení příznaků stárnutí. K její přípravě není potřeba žádný kouzelný přístroj, jen rychlovarná konvice.
Pro výbornou chuť jejích příznivců neustále přibývá. Jaká je historie téhle instantní záležitosti?
Made in…
Ačkoliv se jedná o mladší sestřičku zrnkové kávy, pokusy o její vytvoření jsou objeveny již v Británii roku 1771. Kvalita nejspíš nestojí za nic, protože nejsou dochovány žádné záznamy.
Průlom nastává na Novém Zélandu, kde si majitel továrny na kávu David Strang nechává patentovat produkci „rozpustného kávového prášku“. O pár let později jej následuje japonsko-americký chemik Satori Kato.
Varianty obou pánů se však stále špatně rozpouštějí, výsledkem je tedy voda s hrudkami nerozpuštěného prášku bez jakékoliv chuti.
Problém se podaří vyřešit až roku 1906 belgicko-americkému vynálezci a podnikateli Georgi C. Washingtonovi (1871–1946). Ten k otestování svého produktu využívá doopravdy originální způsob – zásobuje jí vojáky v 1. světové válce.
Kvalita nadevše
O co jednodušší je příprava, o to složitější a dražší je výroba. K tomu, abyste si v obchodě mohli koupit sklenici s granulkami či práškem, jsou využívány dvě základní metody: sušení sprejováním a sušení mražením.
Výsledná cena je následně ovlivněna i větší spotřebou kávových zrn, než je tomu u klasické zrnkové kávy. Z degustačního pohledu by se dalo namítnout, že stejně jako v případě bot se vyplatí investovat do kvalitnějšího kousku.
Povolený doping
Je úterý 1. dubna 1938. Pro mnohé obyčejný den, pro milovníky kávy datum přímo zásadní. Ve Švýcarsku je poprvé prezentován výrobek Nescafé, který si postupem času najde cestu téměř do všech domácností na světě.
Společnost Nestlé jako první prezentuje kávu ve formě prášku, čímž se odlišuje od konkurence. Pro mnohé zákazníky je tato varianta mnohem lákavější. Během 2. světové války je největším odběratelem armáda, bez ohledu na to, o jakou stranu barikády se jedná.
Každý rok je vojákům odesláno přes milion beden! V 50. letech začíná být Nescafé oblíbené zejména mezi mladými lidmi, kteří si jej vychutnávají při poslechu rokenrolu. Zároveň funguje jako spolehlivé „sbližovadlo“. Trend vydržel dodnes.