Když jede, slyšíte maximálně zvuk pneumatik, vítr a šelest elektromotoru. Nevznikl v automobilce, vyrábí se jinak, jinými postupy a na škole. Když jede, jako by jela revoluce a budoucnost made in Vysoká škola báňská v Ostravě.
Celá ta síla 300 koní se schovává ve 300 kusech článků, které pracují s napětím 320 V. Baterie posílají šťávu na čtyři synchronní elektromotory s točivým momentem 2100 Nm a zrychlením pod 5 vteřin. Tým StudentCar, tvořený 50 lidmi – inženýry, vývojáři, studenty a odborníky z několika firem – pracoval tisíce hodin a po čtyřech letech, třech generačních stupních, zlepšování a dolaďování vznikl na Fakultě metalurgie a materiálového inženýrství na Vysoké škole báňské finální sportovní prototyp.
Eektromobil s označením StudentCar SCX.

Zakázková záležitost…
Ještě nikdy v českých podmínkách nevzniklo něco tak elektricky nadějného s dojezdem až 180 km a jedinečnou koncepcí čtyř pohonných jednotek bez převodovek. U ostravské dílny Ecorra si nechali udělat čalounění a sami si navrhli karoserii z kompozitu, proto SCX váží jen 1438 kg.
V interiéru nalezneme moderní technologie pro zobrazování palubních údajů v podobě dvojice 10palcových displejů a odnímatelného tabletu. Zakázkový, ručně šitý kožený interiér je vyroben s velkou pečlivostí a perfektním dílenským zpracováním.
SCX je jedinečný projekt, a to nejen v podmínkách ČR, navíc už úspěšně prošel homologačními zkouškami a schvalovacím řízením k provozu.

… a jednoduchost pod kapotou
Srdcem elektropohonu SCX je soubor baterií (300 článků) LiFe PO4 s kapacitou 17 kWh a napětím 320 V. Elektromotory přímo přes poloosy přenášejí na kola velmi slušných 2100 Nm prakticky od nulových otáček.
Díky tomu vůz akceleruje z 0 na 100 km/hod za 4,9 sekundy a na 150 km/hod za 9,2 sekund. „SCX má unikátní uspořádání elektropohonu 4×4. Je tvořen čtyřmi synchronními motory, řízenými čtyřmi frekvenčními měniči,“ popisuje docent Petr Tomčík, vedoucí Katedry materiálů a technologií pro automobily.
Použitá koncepce pohonu umožňuje vektorování točivého momentu, takže zatáčky projíždí bez problémů ve vysokých rychlostech a s bočním přetížením více než 1 G!

Světová špička
Třebaže v týmu StudentCar na voze pracovalo asi 50 lidí, pouze asi 17 z nich se postaralo i pohon 4×4, aktivní elektronický diferenciál a stabilizační program. To se nedá s kapacitami v jiných automobilkách vůbec srovnávat.
SCX se přesto zařadil mezi světovou špičku, tím spíš, že jde o první sportovní elektromobil vyvinutý a vyrobený v České republice. Je jedinečný, originální, tak nepřirovnatelný, že přijeli i lidi z BMW a McLarenu.

Za miliony pro fajnšmekry
„Řekli nám, že ani v tak technologicky vyspělých zemích není na školách obvyklé, aby vývojové projekty byly dotaženy tak daleko,“ usměje se Tomčík. StudentCar má v plánu vyrábět SCX podle poptávky. Asi tak pět ročně – pro fanoušky moderních technologií.
Cena vozu se prý velmi složitě odhaduje. Odvíjí od celé řady výrobně-technologických aspektů. Přesto se mluví o částce až 10 milionů korun.
