Skip to content

Superkára z Ostravy: První sportovní elektromobil vyrobený v České republice!

Když jede, slyšíte maximálně zvuk pneumatik, vítr a šelest elektromotoru. Nevznikl v automobilce, vyrábí se jinak, jinými postupy a na škole. Když jede, jako by jela revoluce a budoucnost made in Vysoká škola báňská v Ostravě.

Celá ta síla 300 koní se schovává ve 300 kusech článků, které pracují s napětím 320 V. Baterie posílají šťávu na čtyři synchronní elektromotory s točivým momentem 2100 Nm a zrychlením pod 5 vteřin. Tým StudentCar, tvořený 50 lidmi – inženýry, vývojáři, studenty a odborníky z několika firem – pracoval tisíce hodin a po čtyřech letech, třech generačních stupních, zlepšování a dolaďování vznikl na Fakultě metalurgie a materiálového inženýrství na Vysoké škole báňské finální sportovní prototyp.

Eektromobil s označením StudentCar SCX.

_MG_6660-Edit
StudentCar SCX je prvním sportovním elektromobilem vyvinutým a vyrobeným v ČR, jehož výkony jsou srovnatelné se současnou světovou špičkou.

Zakázková záležitost…

Ještě nikdy v českých podmínkách nevzniklo něco tak elektricky nadějného s dojezdem až 180 km a jedinečnou koncepcí čtyř pohonných jednotek bez převodovek. U ostravské dílny Ecorra si nechali udělat čalounění a sami si navrhli karoserii z kompozitu, proto SCX váží jen 1438 kg.

V interiéru nalezneme moderní technologie pro zobrazování palubních údajů v podobě dvojice 10palcových displejů a odnímatelného tabletu. Zakázkový, ručně šitý kožený interiér je vyroben s velkou pečlivostí a perfektním dílenským zpracováním.

SCX je jedinečný projekt, a to nejen v podmínkách ČR, navíc už úspěšně prošel homologačními zkouškami a schvalovacím řízením k provozu.

_MG_6621-Edit
Projekt StudentCar Vysoké školy báňské podpořila Technologická agentura ČR.

… a jednoduchost pod kapotou

Srdcem elektropohonu SCX je soubor baterií (300 článků) LiFe PO4 s kapacitou 17 kWh a napětím 320 V. Elektromotory přímo přes poloosy přenášejí na kola velmi slušných 2100 Nm prakticky od nulových otáček.

Díky tomu vůz akceleruje z 0 na 100 km/hod za 4,9 sekundy a na 150 km/hod za 9,2 sekund. „SCX má unikátní uspořádání elektropohonu 4×4. Je tvořen čtyřmi synchronními motory, řízenými čtyřmi frekvenčními měniči,“ popisuje docent Petr Tomčík, vedoucí Katedry materiálů a technologií pro automobily.

Použitá koncepce pohonu umožňuje vektorování točivého momentu, takže zatáčky projíždí bez problémů ve vysokých rychlostech a s bočním přetížením více než 1 G!

_MG_8617-Edit
Během čtyř let postupně vznikly tři generační stupně.

Světová špička

Třebaže v týmu StudentCar na voze pracovalo asi 50 lidí, pouze asi 17 z nich se postaralo i pohon 4×4, aktivní elektronický diferenciál a stabilizační program. To se nedá s kapacitami v jiných automobilkách vůbec srovnávat.

SCX se přesto zařadil mezi světovou špičku, tím spíš, že jde o první sportovní elektromobil vyvinutý a vyrobený v České republice. Je jedinečný, originální, tak nepřirovnatelný, že přijeli i lidi z BMW a McLarenu.

_MG_5556
Soustava baterií dosahuje výkonu 220 kW a točivého momentu 2100 Nm prakticky od nulových otáček.

Za miliony pro fajnšmekry

„Řekli nám, že ani v tak technologicky vyspělých zemích není na školách obvyklé, aby vývojové projekty byly dotaženy tak daleko,“ usměje se Tomčík. StudentCar má v plánu vyrábět SCX podle poptávky. Asi tak pět ročně – pro fanoušky moderních technologií.

Cena vozu se prý velmi složitě odhaduje. Odvíjí od celé řady výrobně-technologických aspektů. Přesto se mluví o částce až 10 milionů korun.

_MG_6846
Dojezd se mění v závislosti na stylu jízdy. Maximum je až 180 kilometrů.
Foto: StudentCar
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Věda a technika
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Svatojánská noc: Čarovný oheň plodnosti
enigmaplus.cz

Svatojánská noc: Čarovný...

Keltové pojímají svátek po slunovratu jako...
Pošpinila jsem vztah svou hloupostí
skutecnepribehy.cz

Pošpinila jsem vztah svou...

Ani po letech se nemohu...
Šílený císař Nero:  Pronásledoval ho duch jeho matky?
epochalnisvet.cz

Šílený císař Nero: ...

Z císařských komnat se ozývá přerývané oddechování. Patří...
Proč chce Bára utéct?
nasehvezdy.cz

Proč chce Bára utéct?

V současné době vážou...
Jejich manželství prochází krizí
nasehvezdy.cz

Jejich manželství prochází...

Na mateřské dovolené je sotva...
Křídlová dveřní klasika
rezidenceonline.cz

Křídlová dveřní klasika

Hodí se všude, kde máme na otevírání tohoto typu dveří...
Kdy je zapomnětlivost ještě normální?
panidomu.cz

Kdy je zapomnětlivost ještě...

Paměť uchovává nejen vzpomínky, ale také povědomí...
Již 8. rok v řadě se Hublot stal oficiální časomírou Bol d’Or Mirabaud
iluxus.cz

Již 8. rok v řadě se Hublot stal...

Léto je ideálním obdobím k obnově a...
Na cestě po Rakousku: Když milujete kolo, historii a přírodu…
epochanacestach.cz

Na cestě po Rakousku: Když...

Desítky jezer, stovky...
V pravěku to bez „ostrých loktů“ nešlo
21stoleti.cz

V pravěku to bez „ostrých...

Nejnovější archeologický průzkum dokazuje, že v...
Ředkvičkový salát jako příloha k masu
tisicereceptu.cz

Ředkvičkový salát jako...

Nepropásněte sezonu ředkviček, jsou nabité vitaminy...
Tajemství ježka v kleci: Jaroslav Foglar ho nevymyslel
enigmaplus.cz

Tajemství ježka v kleci:...

Ježek v kleci. Hlavolam, který v Čechách...