„Nemám, co bych ti vyčítala, vždy jsi ke mně choval velkou lásku a oddanost, vždy jsi myslel jenom na mne, nikdy na sebe, a přesto jsem s tebou byla velmi nešťastná,“ píše omluvně 26. května 1835 francouzská hraběnka Marie d´Agoult svému manželovi Charlesovi.
Jeho náruč právě vyměnila za bouřliváckého hudebníka Ference Liszta (1811–1886).
Ten je po celé Evropě známý už od svých raných let, kdy jako zázračné dítě z uherského Doborjánu (dnes Raiding v Rakousku) ohromoval Vídeň při svém klavírním koncertu. Tehdy mu bylo 11 let a o dva roky později už vyrazil dobývat svou hudbou Paříž.
![Hraběnka Marie d´Agoult je jednou z mnoha dam, které skončí ve skladatelově náručí. FOTO: Henri Lehmann/Creative Commons/Public domain](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2023/05/3-71-768x968.jpg)
Ignoruje díla velikánů
Stejně jako mladý Liszt nenechá na pokoji žádnou ženskou sukni, nepáře se ani s klavírními skladbami věhlasných autorů Wolfganga Amadea Mozarta (1756–1791) nebo Franze Schuberta (1797–1828).
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Zneužívá je pro vlastní exhibici. Jednoduché skladby nesnáší, a proto do nich doplňuje nekonečné harmonie, aby předvedl, jak umí hrát. Nadělá si tím však hodně nepřátel.
![Ferenc Liszt miloval ženy a ony milovaly jeho. FOTO: Miami U. Libraries - Digital Collections/Creative Commons/Public domain](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2023/05/2-72.jpg)
Raději chce průměr
„U mne ztratil hodně na své vážnosti kvůli těm hloupým vylomeninám, které provádí nejenom publiku – tehdy zůstanou bez následků – ale i hudbě,“ pohoršuje se na Lisztovu adresu německý skladatel Felix Mendelssohn Bartholdy (1809–1847).
„Hrál díla Beethovenova, Bachova a Händelova tak nečistě, tak ignorantsky, že bych byl mnohému průměrnému klavíristovi naslouchal s větším potěšením.“