„Ten? Vždyť sotva prolezl školu,“ mluví Marcel a Fernand Renaultové pohrdavě o svém bratrovi Louisovi. Oni už pilně čtou univerzitní skripta, ale jeho žádné učebnice moc nezajímají.
Louis Renault (1877–1944) si mnohem raději pořád něco montuje a učaruje mu technika. Stává se učněm u firem Serpollet a De Dion. Ocitá se ve svém živlu.
Bohatý otec mu dokonce dovolí koupit si vlastní auto – tříkolku De Dion od svého zaměstnavatele. Představa, že se Louis vyšňoří do svátečního a v nablýskaném voze bude plést hlavy slečnám je ale mylná.
Tříkolku úplně rozebere
Louis se v těch nejhorších hadrech ponoří pod podvozek tříkolky. Všechno postupně rozmontuje do nejmenšího šroubečku. Je přesvědčen, že to dokáže zkonstruovat znovu a lépe. Proto sestrojí úplně nový podvozek.
Tentokrát ale má už čtyři kola a každé je zavěšeno zcela samostatně. Místo řetězového pohonu použije kardanovou hřídel, motor umístí do přední části vozu. Moto má objem 270 cm3 , výkon vozu činí 1,75 koně a je vybavený navíc třírychlostní převodovkou.
Navštíví patentový úřad, kde dostane razítko, že inovovaná konstrukce vozu je jeho duševním dílem. Bratři ho konečně začínají brát vážně. S pomocí může roku 1899 založit svoji firmu na výrobu vozů.
Smrt při závodě
Trvá to sotva pár měsíců, než v Paříži předvede svůj první automobil. Na autosalonu je k vidění nejenom jeho první patent, ale i další vůz Renault B, ten už s objemem motoru 450 cm3. U lidí vzbudí ohromné nadšení. Během jediného roku prodá 200 aut.
Louisovi bratři už teď úplně podlehnou vůni benzínu a bývalou černou ovci rodinu berou za svou.
Jezdí dálkové závody a na jednom z nich na trati mezi Paříží a Madridem bohužel 24. května 1903 umírá při nehodě Marcel Renault.
Tentýž rok ale Francie suverénně vede celosvětovou výrobu aut s počtem 30 000 vozů ročně. Automobilka Renault tehdy zaměstnává 600 lidí.
Přežije i válku
Prodejců má automobilka už 120, ročně pošle do světa 948 vozů. Dva roky poté opouští brány továrny i první omnibus. Svět čtyř kol začíná být Renaultům malý, a tak se v roce 1907 pouští i do výroby leteckých motorů.
Na obrovském úspěchu přibývá ale jedna skvrna. Fernand Renault umírá a Louis zůstává sám.
Přesto podnik udrží a dál rozvíjí. Píše se rok 1913 když poskytuje obživu už 5200 lidem. Vypořádat se dokáže i s poměry 1. světové války.
Vyrábí tanky i ambulance. V poválečné době Louis zvládne i přeměnu podniku na akciovou společnost, kterou se Renault stává roku 1922. Zároveň na trh míří vůz model 6CV s výkonem 18 koňských sil a motorem o objemu 950 cm3..