Skip to content
reklama

Ostravské emhádéčko: Ve znamení modré, bílé a žluté

„Že se kradě všadě, bystě vědět mohli. Z Poruby jdu pěšky, bo koleje šlohli.“ Ne, tak zlé to s ostravskou městskou dopravou zatím není, jak by se z písničky místního patriota Jaromíra Nohavici mohlo zdát.

Tramvajové koleje nejen do Poruby, ale i do jiných částí Ostravy zatím vedou.

Historie městské hromadné dopravy v Ostravě se začala psát v roce 1894. Tehdy na trasu mezi Přívozem, Moravskou Ostravou a Vítkovicemi vyjela parní tramvaj. V roce 1896 byla zprovozněna odbočka z nádraží Moravská Ostrava město, které se nacházelo zhruba naproti současného hotelu Palace, přes náměstí k dnešnímu Sýkorovu mostu.

Budování tratí pokračovalo i v dalších letech, třeba v roce 1899 byla zprovozněna trať do obce Lhotka, známé od roku 1901 pod názvem Mariánské Hory.

Rok 1901 je spojen i s elektrifikací ostravských tramvajových tratí. Vozy dodala vagónka sídlící v polském Sanoku. Výstavba ostravských tramvajových tratí se soustředila především na centrum a také na jih a východ města.

Na opačné straně totiž existovaly úzkorozchodné koleje, které Ostravu propojovaly s Karvinou a Bohumínem. V roce 1907 byla trať z Mariánských Hor prodloužena do Svinova a do Vítkovic.

Sídlo dopravního podniku na Poděbradově ulici.

Ostrava v té době zažívala velký rozvoj a stávala se jedním z nejdůležitějších průmyslových center rakouského císařství. I proto se na ostravských ulicích objevila nákladní tramvaj. V roce 1913 byla zprovozněna dráha Vítkovice – Zábřeh, která byla dlouhá necelé čtyři kilometry a měla klasický rozchod.

Vítkovické železárny také zajišťovaly na této dráze přepravu. Trať sloužila především pro nákladní dopravu písku z dolů v Zábřehu do jejich areálu, kromě toho z dráhy odbočovala i vlečka do zábřežské cihelny dlouhá 667 m.

Sloužila až do roku 1953, jeden její úsek pak až do roku 1964.

Ostrava byla důležitým centrem i nové Československé republiky po roce 1918. Rostoucí provoz si vynutil postupné zdvoukolejnění trati Přívoz – Vítkovice, které probíhalo až do počátku 40. let. Rozvoj města rovněž zapříčinil zrušení místního nádraží, vozovny a dílen v centru města, náhradou byly postaveny nové stavby na Křivé ulici, otevřené v roce 1929.

V témže roce byla trať do Vítkovic prodloužena přes novou vilovou čtvrť v Zábřehu do Bělského Lesa.

blank
Souprava ostravské historické tramvaje č. 94 s vlečným vozem č. 269

V roce 1930 ostravské ulice dobývají autobusy. První autobusová linka vedla z Masarykova náměstí přes Přívoz k chemické továrně. Zkušební provoz bez cestujících začal 14. dubna 1930, veřejná doprava byla zahájena o 12 dnů později.

Prvními vozidly se staly dvě Tatry 23/4 a jedna Praga ND. Ta byla po roce pro vysokou spotřebu prodána a nahrazena dvěma autobusy Tatra 27.

Prvorepubliková Ostrava ležela nedaleko polských i německých hranic. Po podpisu Mnichovské dohody Hitlerovo Německo a Beckovo Polsko obsadily značnou část ostravského regionu. Německo získalo levý břeh řeky Odry a Polsko Karvinsko a Bohumínsko.

To samozřejmě výrazně zasáhlo i do místního dopravního systému. Tak třeba trať ze Svinova do Klimkovic se ocitla na území Německa. Dráhu mezi Ostravou a Karvinou zase protínala nová čs.-polská hranice.

Poláci navíc vytrhali na některých úsecích koleje a schválně přerušovali dodávky proudu pro českou část. Válka znamenala pro ostravskou dopravní síť stagnaci. Její další rozvoj nastal až po roce 1945.

V roce 1948 se otevřelo nové autobusové nádraží za Smetanovým náměstím. Během 50. let došlo k integraci úzkorozchodných drah a také vznikla nová meziměstská tramvajová trať Petřkovice – Hlučín.

Roku 1952 Ostravou projíždí třetí pilíř místní dopravy – trolejbusy. Zprvu z dílen škodovky, ale záhy je nahradily kapacitnější a robustnější Tatry T 400. Ostravská dopravní síť se stále rozšiřuje, zejména v souvislosti s výstavbou sídlišť.

Například vzniká velmi rázovité sídliště Poruba, které se součástí Ostravy stalo v roce 1957. O tři roky později je zde postavena průjezdní tramvajová vozovna. To už Ostravou brázdí tramvaje typu T1 a T2.

blank
Tramvaj T6A5 u hlavního nádraží.

V šedesátých letech byl nejen v Ostravě kladen důraz na autobusovou dopravu. Trolejbusy a tramvaje ustupovaly do pozadí, koleje se vytrhávaly a tratě rušily. Až ropný šok z roku 1973 způsobil znovuobjevení výhod elektrické trakce.

Soudruzi plánovači hodlali v Ostravě trolejbusy zrušit úplně, ale k tomu nedošlo. Naopak, později se v ulicích města objevily nové trolejbusy Škoda 9 Tr. V sedmdesátých letech se trolejbusy poprvé podívaly do Fifejd a do Heřmanic.

Zároveň pokračovala likvidace úzkorozchodných tramvají.

Do roku 1967 byla postupně zrušena karvinská dráha. Tramvaje v Bohumíně se s tratí do Ostravy udržely o něco déle, slavnostní rozloučení s nimi proběhlo 1. října 1973. Tramvajové tratě se rozvíjely v jižní části města.

V souvislosti s novou bytovou výstavbou byla v roce 1985 tramvajová trať z Hrabůvky prodloužena na Dubinu. Dopravu do Zábřehu a Výškovic od roku 1987 urychlila spojka po Výškovické ulici. Rozvoj pokračuje i nadále, například v současnosti se připravuje výstavba trati do Poruby.

blank
Ostravský nízkopodlažní trolejbus Škoda 21Tr na smyčce Důl Heřmanice.

Co se týče vozového parku z let 1994 až 1998 bylo do provozu zařazeno celkem 38 vozů Tatra T6A5. Mezi lety 1998 a 2001 je následovalo 14 nízkopodlažních tramvají Škoda 03T. Devět vozů Inekon 01 Trio pochází z let 2002 až 2004.

Od roku 2005 jsou v provozu též nízkopodlažní novostavby vozů T3 – tramvaje Vario LF. Nejnověji se do vozového parku ostravských tramvají zařazují tramvaje dodané švýcarskou společností Stadler.

Foto: wikipedia, pinterest
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Lifestyle
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Výstava: Zemědělská krajina a technika na fotografiích Miloše Sedláčka
epochanacestach.cz

Výstava: Zemědělská krajina a...

Výstava výtvarného fotografa...
Srovná se Sára Rychlíková s divokou minulostí svého miláčka?
nasehvezdy.cz

Srovná se Sára Rychlíková...

Půvabná a nadaná herečka Sára...
Nestresujte se tolik!
panidomu.cz

Nestresujte se tolik!

Kolikrát jste už tohle vyslechli, že?...
Geometrie ve službách minimalismu
rezidenceonline.cz

Geometrie ve službách...

Jasná koncepce moderní vily dává vyznít...
Ocitla jsem se v nebi?
skutecnepribehy.cz

Ocitla jsem se v nebi?

Ten, kdo nahlédne do prostoru mezi dvěma světy,...
Mystický Paimpontský les. Měl zde Merlin křišťálový zámek?
enigmaplus.cz

Mystický Paimpontský les. Měl zde...

Nedaleko zurčícího pramene se tyčí obří kamenný blok....
Válka znovu v plném proudu?
nasehvezdy.cz

Válka znovu v plném proudu?

Eva Burešová (29) se...
Zatracený bolševník: Co vám dokáže udělat 5metrový postrach?
epochalnisvet.cz

Zatracený bolševník: Co vám...

Ten tlustý dutý stonek k tomu přímo vybízel. Partička...
Pralesničky znovu spatřeny v přírodě!
21stoleti.cz

Pralesničky znovu spatřeny v...

Rod obojživelníků Atelopus, jehož zástupcům se...
Spatřil mořeplavec Henry Hudson skutečné mořské panny?
enigmaplus.cz

Spatřil mořeplavec Henry Hudson...

Příběhy o mořských pannách jsou staré téměř jako...
Studená polévka gazpacho
tisicereceptu.cz

Studená polévka gazpacho

Tradiční studená polévka gazpacho (čtěte gazpačo) je...
Unikátní vejce ozdobily kapli Pražského hradu
iluxus.cz

Unikátní vejce ozdobily kapli...

Pozvaní VIP hosté si na konci ledna měli možnost...

Předplatné časopisu

Chcete znát odpověďi? EPOCHA je pro Vás jasnou volbou. Již 17 let pro vás mícháme koktejl toho nejzajímavějšího, co se kolem nás děje!

Zvolte variantu

Epocha