Jaderná ponorka je vražedná zbraň. Může klidně několik měsíců čekat skrytá v hlubině uprostřed nekonečného oceánu, pak vypustit nukleární hlavici a zničit polovinu planety. Její podstatnou nevýhodou je ale pomalá rychlost kolem 55 km/h. To se ale nyní může dramaticky změnit.
Nejrychlejší atomová ponorka v dějinách byla ruská K 222 z titanových slitin. Její rekord v rychlosti plavby pod vodou, 44,7 uzlu, tedy 83 km/h – nebyl dodnes překonán.
Čínské námořnictvo ale nedávno oznámilo vývoj superstroje, jehož plánovaná rychlost vyráží dech.
10 000 kilometrů za 2 hodiny!
Konstruktéři z čínského Charbinu hodlají postavit revoluční ponorku, která překoná vzdálenost mezi Šanghají a San Franciskem, tedy přibližně 10 000 kilometrů, za necelé dvě hodiny.
Zní to naprosto neuvěřitelně, jenže čínští konstruktéři chtějí využít jev, který je teoreticky znám už od 40. let 20. století a skutečně by mohl fungovat.
Podvodní tryskáč startuje
Takzvaná Superkavitace vzniká, když se předmět pohybuje ve vodě velkou rychlostí, voda jej pak přímo neobtéká, ale předmět obklopuje vzduchová bublina vytvořená tlakem. Část vody se přitom mění ve vodní páru.
Aby se princip superkavitace zesílil, může se z přední části ponorky navíc vypouštět další řízené množství plynu. Plynová kapsa obklopující ponorku je pak poměrně stabilní, a to i během vysokých rychlostí.
Raketový pohon pod hladinou
Nová čínská superkavitační ponorka by tak mohla dosáhnout rychlosti zvuku, což činí pod vodní hladinou neuvěřitelných 5300 km/h. „Naše technologie je odlišná od všech dosavadních přístupů,“ tvrdí šéf výzkumného týmu profesor Li Feng-čen.
Pro vytvoření bubliny je nejprve třeba, aby ponorka vyvinula rychlost 100 km/h pomocí klasického pohonu. Pak ale motor již nemůže využívat odpor vody a musí se přejít na raketový pohon.
Sousta otazníků a technologických problémů ale stále visí nad kormidlováním takového stroje při ohromných rychlostech. Tyto problémy bude nutné s vývojem prototypu vyřešit.