Jak se v dnešní době vyhnout závislosti na digitálních technologiích a zároveň úspěšně zahnat nudu při cestování veřejnou dopravou? V londýnském metru nyní cestujícím krátí čas automaty na povídky.
K dispozici jsou pro čtení chtivé pasažéry texty s různým rozsahem. Povídky po stisknutí patřičného tlačítka vydají oranžovo-černé automaty, a to zcela zdarma.
Zařízení na tisk dodala francouzská společnost Short Édition, která tuto službu nabízí již ve Francii, v USA a v Hong-Kongu.
Stačí si jen vybrat.
Ve třech automatech, jež byly prozatím nainstalovány, si lidé mohou vybrat z většiny literárních žánrů včetně těch určených dětem. Texty se dělí na jedno-, dvou- a pětiminutové, po zvolení požadované délky vyjedou vytištěné na skládaném papíru.
Nacházejí se zde dílka od takových velikánů jako např. Virginie Woolfové (1882–1941), Lewis Carrolla (1832–1898) anebo Charlese Dickense (1812–1870) apod.
První povídka, která byla v londýnském zařízení slavnostně vytištěna, byla od britského spisovatele Anthonyho Horowitze (1955), je speciálně určená pro cestující v metru a psal ji asi tři dny – nese jméno Paní Robinsonová.
„Je to jistě výzva napsat povídku, která se dá přečíst mezi dvěma stanicemi.
Nemyslím teď obyčejnou povídku, mám na mysli velice krátkou povídku. Když každý den cestuji metrem, všímám si, že každý je na mobilu zabraný do aplikací, her anebo starých tweetů, takže poskytnout cestujícím něco, co by připomínalo alespoň literaturu s malým l, mi přijde velmi povzbudivé,“ řekl Horowitz.
Myšlenku je třeba podpořit.
V USA tento nápad oslovil i slavného režiséra legendárního Kmotra Francise Forda Coppolu (1939). Automat se oscarovému filmaři natolik zalíbil, že se rozhodl sám investovat a nechal jeden instalovat do sanfranciské restaurace Cafe Zoetrope.
Přesto nabízet ve veřejné dopravě literaturu není nápad tak úplně nový. Již v roce 1937 přišel s tzv. Penguincubatorem zakladatel nakladatelství Penguin Books, sir Allen Lane (1902–1970).
Zjednodušeně se jednalo o automat na paperbacky umístěný ve stanici podzemky. V té době byl takový krok skutečně revoluční a ostatní nakladatele doslova šokoval. Nebylo běžné, aby se dala kniha koupit za nižší cenu, než stál balíček cigaret.