Domů     Mohl Hitler bombardovat New York?
Mohl Hitler bombardovat New York?
25.10.2018

Dnes nám transatlantický let do New Yorku přijde jako samozřejmost. Ještě během druhé světové války to ale byla spíše utopie.

Přesto v rámci projektu Amerikabomber vypsal Adolf Hitler výběrové řízení na sestrojení letadel, která by byla schopna doletět z Evropy do USA, bombardovat New York a vrátit se zpět. Jak blízko měl ke splnění svého cíle?

Projekt na bombardování Spojených států byl iniciativou říšského ministerstva letectví (Reichsluftfahrtministerium neboli RLM). V jeho rámci chtěli Němci vyvinout letadlo schopné uletět cestou tam a zpět asi 12 000 km.

„Chybí mi letadla, která by mohla bombardovat New York,“ slyšela veřejnost z úst ministra letectví Hermanna Göringa dne 8. července 1938. Plán projektu byl však zhotoven až 27. dubna 1942, poté, co Německo vstoupilo do války s USA. Göring jej dostal do rukou 12. května.

Útok z Azor

Předpokladem bylo, že bombardér vzlétne z portugalských Azorských ostrovů, které v té době okupovali Němci, aby na nich tankovali své ponorky a námořní lodě. Jak vysvětluje kanadský historik Holger H. Herwig:

„Kvůli jejich poloze spatřoval Hitler v Azorských ostrovech jedinou možnost Německa, jak vést letecký útok proti USA z pozemní základny.“ Od roku 1943 však Azory začaly podporovat Spojence, čímž jim také umožnily letecky pokrýt oblast uprostřed Atlantiku.

Kdo vyrobí správné letadlo?

Specifikace na letadlo byly zaslány všem předním německým výrobcům, tedy společnostem Messerschmitt, Junkers, Heinkel, Focke-Wulf, Arado a bratrům Hortenovým.

RLM požadovalo letadlo, které by bylo schopno doletět z Azor do New Yorku a zpět a zároveň by neslo bomby o váze asi 4,5 tuny, které by na město shodilo.

(Třiatřicetistránkový plán byl nalezen v Osvětimi německým historikem Olafem Groehlerem.) Hitler doufal, že shozením bomb dosáhne toho, že se USA zaměří na budování protiletadlové obrany a omezí dodávky zbraní do Velké Británie.

Mezinárodní spolupráce

Všechny oslovené společnosti pak začaly pracovat na výrobě prototypů. Firma Focke-Wulf přišla nejprve s návrhem bombardéru Fw 300, ten ale nikdy neopustil rýsovací prkno.

Oproti tomu u bombardéru Ta 400, na jehož tvorbě se podíleli i francouzští a italští konstruktéři, došlo i na fázi testování ve větrném tunelu.

Předpokládaný dolet stroje byl 9000 km, a to rychlostí až 635 km/h.  Projekt byl ale 18. října 1943 zrušen ve prospěch vítěze tendru. Společnost se model přesto rozhodla vyrobit, ve spolupráci s Italy, ale konec války vývoj tohoto prototypu definitivně ukončil.

Nespolehlivé motory

Na své verzi dálkového bombardéru pracovala už od roku 1940 i společnost Heinkel. Göring v jednu chvíli práci na projektu sice zastavil, Hitler ji ale opět povolil.

Původně totiž šlo o vylepšování již používaného stroje He 177, jehož motory nefungovaly spolehlivě. Nakonec vznikl zcela nový prototyp He 277. Ve výběrovém řízení však tento stroj neuspěl.

Veškeré práce na něm byly ukončeny v dubnu 1944, kdy se výroba v Německu začala plně soustředit na stíhačky.

Jednou z možností byl i vylepšený model He 277.
Jednou z možností byl i vylepšený model He 277.

Létající křídla

Vznikly ovšem i exotičtější návrhy, například létající křídlo Ho XVII, poháněné šesti proudovými motory. S ním přišli bratři Hortenovi.

Göring je ovšem přinutil sdílet informace o designu a konstrukci křídla s inženýry firem Junkers a Messerschmitt, což se jim hrubě nelíbilo.

Po válce se o létající křídlo začali zajímat Britové i Američané a o více než 40 let později inspirovalo vývoj amerického bombardéru B-2 Spirit.

Šestimotorové létající křídlo navrhla i společnost Arado a označila ho jako E.555. Nakonec vzniklo 11 verzí, s různým doletem, rychlostí i vzhledem.

Konečně do vzduchu

Skutečný létající prototyp byl zkonstruován v souvislosti s letadlem Ju 390 společnosti Junkers. Práce na něm započaly už v červnu 1940. Vznikly tři verze: transportní, námořní průzkumná a konečně bombardér s dlouhým doletem.

Dopravní letoun vzlétl poprvé 20. října 1943, a protože s ním luftwaffe bylo spokojeno, objednalo si hned 26 prototypů. Ty ale vyrobeny nikdy nebyly. Existující letadlo bylo testováno až do března 1944, trénovalo se na něm například tankování za letu.

V dubnu 1945 bylo ale zničeno, aby nepadlo do rukou Spojenců. Prototyp letadla pro průzkumné lety prvně vzlétl rovněž v říjnu 1943. Co se ním ale dělo dále, není známo. Ve výběrovém řízení bombardér každopádně neuspěl.

Vítězem se stává…

Projekt na dodání bombardéru s dlouhým doletem totiž nakonec vyhrál Messerschmitt Me 264. Práce na prototypu započaly už v roce 1937, ale jelikož nebyly prioritou, postupovaly pomalu.

To se změnilo s požadavkem německého námořnictva a ministerstva letectví na konci roku 1940. Stroj měl existovat ve čtyřech verzích – ozbrojené průzkumné, dálkovém bombardéru, námořní verzi a výškovém bombardéru.

V projektu Amerikabomber konkrétně vyhrála verze druhá, nikdy ale nebyla realizována.

Bombardér  Messerschmitt Me 264 měl existovat ve 4 verzích.
Bombardér  Messerschmitt Me 264 měl existovat ve 4 verzích.

3 funkční prototypy

Nakonec vznikly tři funkční letadla Me 264, nápadně podobná americkému bombardéru B-29, který svrhl atomové bomby na Hirošimu a Nagasaki. První stroj vzlétl 23. prosince 1942. Měl křídla o rozpětí 43 metrů, ve kterých se nacházely veškeré zásoby paliva.

Kvůli tomu se ale velmi těžce ovládal, při letu nedržel stabilitu a manévrování s ním bylo složité. Následně byl zničen při jednom ze spojeneckých náletů. Druhý prototyp, stále bez výzbroje, měl větší plochu křídel a prostor pro posádku.

Byl zničen při náletu 18. července 1944. Třetí stroj měl konečně nést výzbroj, nebyl však nikdy dokončen.

Mimo soutěž

Autoři projektu Huckepack („Přepravník“) si naopak nemysleli, že by pro dosažení amerického pobřeží bylo nutné konstruovat nová letadla.

Počítali s tím, že by bombardér Heinkel He 177 dopravil co nejblíže ke břehům USA druhý stroj, Dornier 217. Ten by pak provedl bombardování amerických měst a se zbytky paliva by odletěl nad Atlantik. Posádka by vyskočila a čekala na německou ponorku.

Když však Německo přišlo o část území, které okupovalo ve Francii, projekt se už nedal, kvůli nedostatečnému doletu letadel, realizovat.

Stříbrný pták z Čech

Za zmínku stojí ještě stroj Silbervogel („Stříbrný pták“) konstruktéra Eugena Sägnera, pocházejícího z české obce Přísečnice.

Do projektu Amerikabomber vstoupil až v září 1944. Sägner předpokládal, že by jeho nadzvukový raketový bombardér startoval z rampy, načež by vyletěl do výšky 1200 metrů, kde by nastartoval raketové motory, a ve výšce přes 40 km by pak dosáhl rychlosti až 36 000 km/h.

Pak by přešel do klouzavého letu a zvolna klesal. Po svrchní, hustší vrstvě atmosféry by se tedy pohyboval jakýmisi skoky, jako když kámen dělá na hladině rybníka žabky.

Problémem ale bylo, že z výšky, ve které by stroj letěl, nebylo možné přesně zaměřit cíl, rozptyl by činil 175–500 km. Velmi podobné principy se o mnoho let později uplatnily při konstrukci raketoplánů Space Shuttle.

Stíhačky nad letadla

Projekt Amerikabomber byl oficiálně ukončen 23. září 1944, Hitler se své myšlenky na bombardování New Yorku vzdal. Důvodem bylo, že se válečná situace pro Německo nevyvíjela příznivě a síly bylo potřeba soustředit na výrobu stíhaček.

Němci pak ještě chvíli uvažovali, že by nad New Yorkem z prototypu letadla Me-261 Adolfine, který tam byl schopen doletět i z Německa, alespoň rozhodili letáky, nakonec však měli jiné starosti.

Proč to nevyšlo?

Důvodů nezdaru projektu na „americký bombardér“ bylo několik. Prvním z nich byl fakt, že práce na prototypech začaly pozdě. Kdyby byly zahájeny včas a od začátku jim bylo věnováno dostatečné úsilí, k bombardování New Yorku dojít mohlo.

Druhým problémem byla chybějící centrální autorita pro vývoj a konstrukci pokročilých zbraní včetně letadel.

Zdroje, během spojeneckého bombardování čím dál vzácnější, byly tříštěny mezi několik konkurenčních projektů, místo toho, aby se konstruktéři spojili a pracovali na vývoji bombardéru dohromady.

Vše zlé je k něčemu dobré

Na závěr nutno podotknout, že i kdyby se bombardování New Yorku zdařilo, není pravděpodobné, že by USA ve větším měřítku poškodilo.

Ztráty způsobené cílům ve Spojených státech malými bombami by se jen těžko daly srovnat se ztrátami Německa, kdyby o takový bombardér přišlo. Pokud by tedy stroj nenesl jaderné bomby, nemohl nijak významně ovlivnit výsledek války.

Pozitivním důsledkem tohoto programu je, že letadla vytvořená v jeho rámci později posloužila jako inspirace pro výrobu moderních strojů.

Foto: Shutterstock.com
Související články
Historie
Bedřich Hrozný: Pokořitel chetitského písma se postaví také nacistům!
Na chodbách panuje nezvyklý ruch, do pracovny rektora doléhají ostré německé povely. Rychle vstane a pohotově dokráčí před budovu, kde zmerčí, jak nacisté nakládají nebohé studenty na korbu auta. Vzduch okamžitě zaplní dunivý profesorský hlas. Cesta k úspěchu je trnitá a pořádně klikatá. Své o tom ví také Bedřich Hrozný (1879-1952). Vědec, jenž rozluští chetitské písmo, […]
Historie
Dýmějový mor: Nelítostný revolucionář
Dýmějový mor, který ve 14. století zdevastuje Evropu, lze pojmenovat různě. Ovšem nazvali byste ho revolucionářem? Asi těžko. A přece jím, svým způsobem, je. Epidemie moru, která v polovině 14. Století pustoší Evropu a Asii, vyhubí podle 75 až 200 milionů lidí, což je přibližně třetina nebo v případě druhého údaje více než polovina obyvatel. Vylidní […]
Historie
Marie Terezie: Odhalujeme tajemství slavné panovnice
Marie Terezie byla vládkyní, jež po sobě zanechala odkaz, který výrazně ovlivnil budoucnost nejen naší země. To, že zavedla například povinnou školní docházku, je všeobecně známo. Jaký byl ale osobní život této slavné panovnice? V éře, kdy svět ovládali muži, byly ženy často odsouvány na okraj dějin. Ale jedna žena se odmítla podvolit osudu, odhodlaná […]
Historie
Protržení přehrady Bílá Desná: Mocný živel proměnil okolí v sutiny
Největší přehradní katastrofa v českých dějinách se odehrála před 107 lety a vyžádala si 65 lidských životů. Ani ne rok po kolaudaci přehrady na řece Bílá Desná v Jizerských horách došlo k jejímu protržení a voda, která se z ní vyvalila do údolí, za sebou zanechala zničené domy a mrtvé. Co se tehdy v okolí […]
reklama
historie
Španělská chřipka: Dvojspřeží jezdců apokalypsy
Měla více obětí než obě světové války dohromady. Čtyři vlny rozpuku viru A/H1N1, které v letech 1918-1920 nakazily každého třetího člověka na planetě, zahubily až 5 % světové populace. Pandemie, která dostala mnoho přízvisek – „bolševická nemoc“, „brazilská nemoc“, či „Napoleonský voják“ – se nejvíce proslavila jako chřipka španělská.   Španělsko k ní přitom přišlo […]
Barvy nad zlato i drahé koření
Náš oděv nebýval vždy tak pestrobarevný jako dnes. Výroba barev na látky byla totiž v minulosti poměrně složitou záležitostí a vybrané odstíny barev navíc ukazovaly na společenské postavení nositele oděvu, nikoliv na jeho barevný vkus… Nejstarší záznamy o barvení látek pocházejí z mladší doby kamenné z Číny, kde lidé barvili své šaty ruměnkou. Nevíme však, […]
Po stopách Stonehenge: Začne to jednoduchým valem…
Vítejte v anglickém Amesbury. Protéká tudy slavná řeka Avona a ke Stonehenge to máme jen 3 kilometry. Právě tady je roku 2003 objeven hrob významného muže, který umírá kolem roku 2300 př. n. l. Hned dostává přezdívku Král Stonehenge. Vyloďovaly se právě v Amesbury některé z monolitů na stavbu kamenného unikátu? Ne. Řeka Avona je […]
Starověké Mohendžodaro: Nejluxusnější město světa
Davy skandují, peří létá. Kohoutí zápasy mají rituální charakter. Právě odtud, ze starověké Kukkutarmy, v překladu Kohoutího města, se rozšíří domestifikovaná drůbež do světa. Ale pozor: Zde je posvátná a nejí se!   Ve 2. tisíciletí před Kristem tu může žít až 100 000 obyvatel, což z „Kohoutova“ dělá metropoli světového významu. A živo tu […]
reklama
lifestyle
Všechno musí dolů: Striptýz jako rituál, neřest i umění
Lascivní, pružné pohyby těla. Svůdný pohled, mnohoslibný úsměv. Napětí v sále by se dalo krájet, obecenstvo nedočkavě čeká na to, až půvabná tanečnice odloží všechny své svršky. Všechno trvá nekonečně dlouho! Když nakonec dopadne na zem i poslední kousek látky, mezi diváky vypukne bouře nadšení. Tak jako mezi zápasem okresního přeboru a utkáním špičkových týmů […]
Přežijí extrémy! Globální kolaps? Preppeři jsou připraveni!
Jsou šílení, nebo stojí nohama na zemi o něco pevněji než my ostatní? V kanystrech mají připravenou vodu, v komoře trvanlivé jídlo a cukr, v garáži batoh sbalený na cestu neznámo kam. Někteří mají i podzemní kryt. Tohle jsou preppeři (z anglického prepare – být připraven). Zabývají se přežitím v extrémních podmínkách. Jsou připraveni na […]
Asketismus jako protipól bezuzdného chování?
Náboženství a víra provázejí lidstvo již od pradávna. Dodržovat pravidla určená církvemi však často není vůbec jednoduché a zkrotit vlastní mysl je zřejmě jedním z nejobtížnějších úkolů… Myšlenka asketismu byla inspirována starověkou řeckou školou stoiků, kteří tvrdili, že bychom měli popírat své nižší smyslové touhy, aby se naše duše mohla osvobodit. Stoikové se učili potlačovat […]
Úspěšní a slavní, které vyhodili z práce pro nedostatek talentu
Už od dětství si Walt Disney rád maloval, miloval však i vlaky. Často přikládal ucho ke kolejím a poslouchal, zda se nějaký neblíží. Když se s rodinou přestěhoval do Kansas City, jeho kamarád ho seznámil se světem varieté a filmu. To ho později inspirovalo při návrhu designu Disneylandů, kolem kterých musela vždy vést železnice. Walt Disney […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
5 sídel Velké Moravy: Kde leželo hlavní město dávné říše?
historyplus.cz
5 sídel Velké Moravy: Kde leželo hlavní město dávné říše?
Plameny stravují dřevěné trámoví. Obyvatelé vyděšeně zírají, jak v oblaku dýmu mizí jejich domovy. Dnes přespí pod širým nebem, ale hradiště ve Valech u Mikulčic nezanikne. Vrhnou se do práce a brzy tu bude stát nové.   Karavana kupců dorazí k dřevěnému mostu přes řeku Moravu. Po krátkém uvítání následuje hostina, poté pozvání do baziliky, pýchy
BMW Motorrad invelt ve znamení novinek: Cestovní endura ve střední třídě nadchla
iluxus.cz
BMW Motorrad invelt ve znamení novinek: Cestovní endura ve střední třídě nadchla
Při koupi motorky jsou klíčové testovací jízdy. Společnost Invelt, která se řadí mezi první dealery BMW v Čechách, připravila pro milovníky a nadšence motorek den pro zákazníky s dispozicí jedenácti z
Na sletu čarodějnic jsme zhmotnily svá přání
skutecnepribehy.cz
Na sletu čarodějnic jsme zhmotnily svá přání
Kolem zapáleného ohně se nás sešlo devět. Myslely jsme si, že to bude jenom zábava, naše kouzlení ale začalo působit. Proutěná koštátka čarovala a plnila naše přání. Na tento svátek se vždycky těšíme. Dodnes hledáme se sestrou Madlou, kam bychom vyrazily a pořádně si filipojakubskou noc neboli čarodějnice užily. Jednou v mládí jsme vzaly i naše dvě kamarádky Soňu
Unikátní ultra-temná galaxie
epochalnisvet.cz
Unikátní ultra-temná galaxie
V mnohém připomíná Mléčnou dráhu s dostatkem materiálu pro vznik miliard hvězd. Jak se ale zdá, J0613+52 žádné hvězdy nemá. Je osamoceným chuchvalcem prachu a plynu unášeným vesmírem od počátku věků. Tak alespoň galaxie pojmenovaná J0613+52 na první pohled vypadá.   Tým vedený astrofyzičkou Karen O´Neilovou bizarní objekt vzdálený 270 milionů světelných let za pomocí
Děsivá červenooká monstra: Na koho narazil lovec v temných kanadských lesích?
enigmaplus.cz
Děsivá červenooká monstra: Na koho narazil lovec v temných kanadských lesích?
Kanadský lovec Melvin Georgekish zažije v srpnu roku 2013 šok. V lese v kanadské provincii Québec totiž spatří dva páry červených očí, které na něj upřeně zírají. V mechu navíc později nalezne záhadné
Ekologická domácnost se vyplatí
panidomu.cz
Ekologická domácnost se vyplatí
Chtěli byste začít žít v souladu s přírodou a nevíte, jak začít? Není to vůbec obtížné, a navíc svou změnou nešetříte jen přírodu, ale i vlastní peněženku. Nejde jen o šetření vodou, to je úplné minimum. Jsou i další možnosti. Jaké? 1. Používejte méně chemikálií Chemie se stala neodmyslitelnou součástí našeho života. Používáme ji při úklidu, při
Unikátní expozice: Zbiroh, sídlo templářů
epochanacestach.cz
Unikátní expozice: Zbiroh, sídlo templářů
Před deseti lety zámek Zbiroh způsobil senzaci svou expozicí nazvanou Tvář Leonarda da Vinci – Příběh rytířského řádu templářů. Výstava trvala půl roku a většina jejích exponátů na místě zůstala, takže dnes může nová expozice znovu připomenout historii templářského řádu spojenou se zámkem. Výstavě dominuje takzvaná Lukánská deska – autoportrét Leonarda da Vinci, dílo, které
Křupavá kachna v těstíčku
tisicereceptu.cz
Křupavá kachna v těstíčku
Suroviny 2 kachní prsa 3 kuličky celého pepře 2 lžíce rýžového vína 2 lžíce sójové omáčky 1 celá skořice 1 bobkový list 1 lžička soli Na těstíčko 100 g hladké mouky 1 dcl ledové vody
Dcera Rybové se zakoukala do pěkného frajírka
nasehvezdy.cz
Dcera Rybové se zakoukala do pěkného frajírka
Herečka Linda Rybová (48) ze seriálu Ulice život dětí obvykle nekomentuje, tentokrát však zřejmě nemá na vybranou! Její nejstarší dcera Rozálie Prachařová (20) se totiž při natáčení seriálu Lež na pl
Čokoláda v ohrožení, pomoci má očkování i matematika
21stoleti.cz
Čokoláda v ohrožení, pomoci má očkování i matematika
Mezi přední světové producenty kakaa (Theobroma cacao) patří i africká Ghana. Její produkci však decimuje nemoc zvaná viróza zduřelých výhonků kakaovníku, přenášená drobným hmyzem vlnatkou. Od roku 19
Portugalsko je rajský kout – Evropa
nejsemsama.cz
Portugalsko je rajský kout – Evropa
Na Pyrenejském poloostrově se vedle Španělska nachází barevné Portugalsko, jehož pobřeží ohraničuje Atlantský oceán. Proč je skvělou volbou pro jarní prodloužený víkend i letní dovolenou? Země mořeplavců nabídne nejen chuť Pastéis de Nata – jednoho z nejlepších dezertů na světě. Můžete tu degustovat portská vína u legendární řeky Douro v Portu, objevovat krásnou architekturu i přírodu. Vybere si tu zkrátka každý! Z hospůdek
Moderní rezidence u rovníku
rezidenceonline.cz
Moderní rezidence u rovníku
Rezidence vznikla v rovníkovém Ekvádoru. Betonová stavba rozvržená do tvaru písmene T působí přes svou masivní konstrukci příjemně svěžím, elegantním a odlehčeným dojmem. Tři podlaží, tři obytná kř