Skip to content
reklama

Množství a kvalita spánku: Na co si dát pozor?

Obezita, nádorová bujení, Alzheimerova nemoc i vrásky v obličeji – to vše můžeme ovlivnit tím, jak kvalitně a jak moc, či málo spíme. Spánek je jedním z pilířů lidského zdraví. Dobrý spánek je důležitou podmínkou dobré kvality života.

Naopak špatné spaní může mít nepříznivé zdravotní důsledky a zhoršit kvalitu života.

Potřebné množství spánku se pochopitelně liší podle věku. Děti potřebují více, aby byly v bdělém stavu schopné se učit a hrát si.

„Spánek a správné vylučování spánkového hormonu melatoninu má podstatný význam pro vývoj dětského mozku. Podílí se na rozvoji intelektových funkcí, řeči, chování, ale i pohybových dovedností a tělesném růstu,“ vysvětluje přední česká odbornice prof. MUDr.

Soňa Nevšímalová, DrSc.

Děti potřebují spánku více než dospělí.

Neméně významný je spánek pro dospívající a dospělé jedince.

Spánek je důležitý pro regeneraci tělesných i duševních sil, paměťové procesy, imunitní reakce a hormonální a metabolické pochody včetně udržování přiměřené tělesné hmotnosti.

Rovnováha některých hormonů vylučovaných ve spánku brání vzniku obezity a metabolického syndromu,“ potvrzuje profesorka Nevšímalová. „Dostatečný spánek je prevencí zvýšeného krevního tlaku, infarktů, cévních mozkových příhod, cukrovky a je ochranou i proti růstu nádorů,“ dodává.

blank
Délka spánku u člověka je individuální. Obecně se pro dospělé osoby uvádí 7–8 hodin.

Současné výzkumy potvrzují velký význam spánku pro zdraví mozku. Během spánku mozek odplavuje toxiny, které vznikají v průběhu dne a jejich akumulace by mohla mozek poškozovat. „Pomocí glymfatického systému se hluboká spánková stádia podílejí na odplavování toxických látek z mozku a snižují tak riziko některých degenerativních onemocnění, např.

Alzheimerovy demence,“ upřesňuje prof. Nevšímalová. Spánek také pomáhá mozkovým spojením zůstat v kondici a pracovat naplno, obzvláště pokud se člověk během dne učil a potřebuje si zapamatovat nové věci.

blank
Temná ložnice je pro zdravý spánek nejideálnější.

Rytmus spánku a bdění má na starosti mozek, konkrétně hypotalamus, který řídí produkci hormonu melatoninu. Ten se vzniká v epifýze a uvolňuje se během tmavé části 24hodinového cyklu, a zpětně ovlivňuje činnost hypotalamu.

„Melatonin je tak doslova dirigentem našeho času. Pro tělo je signálem, že je noc a tedy vhodná doba na spánek,“ vysvětluje prof. MUDr. Karel Šonka, DrSc. a dodává, že melatonin má také ještě významnou roli v tom, že pomáhá synchronizovat cirkadiánní rytmus generovaný v různých tkáních těla, aby 24hodinový rytmus byl v celém těle stejný a synchronní.

blank
Postel by se měla využívat výhradně jen k sexu a spánku.

„Spánkové desatero“, jež právě vydává Světová spánková společnost: 1. Vytvořte pravidelný čas spánku a bdění. 2. Pokud jste zvyklí zdřímnout si přes den, nespěte víc než 45 minut. 3. Vyhýbejte se nadměrné konzumaci alkoholu 4 hodiny před spaním.

A nekuřte. 4. Vyhýbejte se kofeinu 6 hodin před spaním. Kromě kávy se to týká i čaje, limonád a čokolády. 5. Vyhýbejte se těžkým, kořeněným nebo sladkým potravinám 4 hodiny před spaním. Lehké jídlo před spánkem můžete. 6.

Cvičte pravidelně, ale ne těsně před spánkem. 7. Používejte pohodlné a příjemné ložní prádlo. 8. Zjistěte, v jaké teplotě se vám dobře spí, a udržujte místnost dobře větranou. 9. V noci se vyhýbejte rušivým zvukům a pokuste se co nejvíce eliminovat světlo. 10.

Vyhraňte svoji postel pouze pro spánek a sex, nepoužívejte ji k práci nebo jinému odpočinku.

Foto: pixabay, pinterest, flickr
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Navzdory těžkému dětství a mládí se z Terezy Brodské stala sebevědomá dáma
nasehvezdy.cz

Navzdory těžkému dětství a...

Talentovaná a...
Blahodárné účinky saunování
rezidenceonline.cz

Blahodárné účinky saunování

Pořídit si v dnešní době privátní saunu není vůbec...
V soutěži o největší počet měsíců ve Sluneční soustavě jde Jupiter do trháku
21stoleti.cz

V soutěži o největší počet...

Astronomové objevili dvanáct dosud neznámých měsíců...
Thajská polévka s kokosovým mlékem
tisicereceptu.cz

Thajská polévka s kokosovým...

Suroviny 3 cm zázvoru menší hrst stonků...
Byly jsme kamarádky, až děti nás rozeštvaly
skutecnepribehy.cz

Byly jsme kamarádky, až děti...

Dnes si to nedokážu vysvětlit. Jak nás...
Hledání Golgoty a Ježíšova hrobu: Kde leží místo spjaté s Kristovou smrtí?
enigmaplus.cz

Hledání Golgoty a Ježíšova...

Horu, na kterou Ježíš z Nazaretu musel během svých...
Opustí nakonec Filip Blažek svou manželku kvůli jiné?
nasehvezdy.cz

Opustí nakonec Filip Blažek...

Po pracovní stránce se...
Opary: Hlavní sezónu mají v létě, ale potrápit mohou kdykoliv
panidomu.cz

Opary: Hlavní sezónu mají v...

Příčinou je vyšší intenzita UV záření a...
Sjezdařská klasika na Lipně
epochanacestach.cz

Sjezdařská klasika na Lipně

Ze všech skiareálů je...
Plačící madona z Argentiny: Krvavé slzy léčí těžce nemocné!
enigmaplus.cz

Plačící madona z Argentiny:...

V roce 2017 začíná sošky Panny Marie v...
Realizace koupelny 2023: V módě jsou beton, dřevo, velké formáty i výrazné barvy
iluxus.cz

Realizace koupelny 2023: V módě...

Nový rok, nové projekty. Pokud se i na vašem...
Za divočinou nemusíte cestovat daleko
epochalnisvet.cz

Za divočinou nemusíte...

Evropa, ač to nemusí být na první pohled patrné, je...

Předplatné časopisu

Chcete znát odpověďi? EPOCHA je pro Vás jasnou volbou. Již 17 let pro vás mícháme koktejl toho nejzajímavějšího, co se kolem nás děje!

Zvolte variantu

Epocha