Skip to content

Množství a kvalita spánku: Na co si dát pozor?

Obezita, nádorová bujení, Alzheimerova nemoc i vrásky v obličeji – to vše můžeme ovlivnit tím, jak kvalitně a jak moc, či málo spíme. Spánek je jedním z pilířů lidského zdraví. Dobrý spánek je důležitou podmínkou dobré kvality života.

Naopak špatné spaní může mít nepříznivé zdravotní důsledky a zhoršit kvalitu života.

Potřebné množství spánku se pochopitelně liší podle věku. Děti potřebují více, aby byly v bdělém stavu schopné se učit a hrát si.

„Spánek a správné vylučování spánkového hormonu melatoninu má podstatný význam pro vývoj dětského mozku. Podílí se na rozvoji intelektových funkcí, řeči, chování, ale i pohybových dovedností a tělesném růstu,“ vysvětluje přední česká odbornice prof. MUDr.

Soňa Nevšímalová, DrSc.

Děti potřebují spánku více než dospělí.

Neméně významný je spánek pro dospívající a dospělé jedince. „Spánek je důležitý pro regeneraci tělesných i duševních sil, paměťové procesy, imunitní reakce a hormonální a metabolické pochody včetně udržování přiměřené tělesné hmotnosti.

Rovnováha některých hormonů vylučovaných ve spánku brání vzniku obezity a metabolického syndromu,“ potvrzuje profesorka Nevšímalová. „Dostatečný spánek je prevencí zvýšeného krevního tlaku, infarktů, cévních mozkových příhod, cukrovky a je ochranou i proti růstu nádorů,“ dodává.

Délka spánku u člověka je individuální. Obecně se pro dospělé osoby uvádí 7–8 hodin.

Současné výzkumy potvrzují velký význam spánku pro zdraví mozku. Během spánku mozek odplavuje toxiny, které vznikají v průběhu dne a jejich akumulace by mohla mozek poškozovat. „Pomocí glymfatického systému se hluboká spánková stádia podílejí na odplavování toxických látek z mozku a snižují tak riziko některých degenerativních onemocnění, např.

Alzheimerovy demence,“ upřesňuje prof. Nevšímalová. Spánek také pomáhá mozkovým spojením zůstat v kondici a pracovat naplno, obzvláště pokud se člověk během dne učil a potřebuje si zapamatovat nové věci.

Temná ložnice je pro zdravý spánek nejideálnější.

Rytmus spánku a bdění má na starosti mozek, konkrétně hypotalamus, který řídí produkci hormonu melatoninu. Ten se vzniká v epifýze a uvolňuje se během tmavé části 24hodinového cyklu, a zpětně ovlivňuje činnost hypotalamu.

„Melatonin je tak doslova dirigentem našeho času. Pro tělo je signálem, že je noc a tedy vhodná doba na spánek,“ vysvětluje prof. MUDr. Karel Šonka, DrSc. a dodává, že melatonin má také ještě významnou roli v tom, že pomáhá synchronizovat cirkadiánní rytmus generovaný v různých tkáních těla, aby 24hodinový rytmus byl v celém těle stejný a synchronní.

Postel by se měla využívat výhradně jen k sexu a spánku.

„Spánkové desatero“, jež právě vydává Světová spánková společnost: 1. Vytvořte pravidelný čas spánku a bdění. 2. Pokud jste zvyklí zdřímnout si přes den, nespěte víc než 45 minut. 3. Vyhýbejte se nadměrné konzumaci alkoholu 4 hodiny před spaním.

A nekuřte. 4. Vyhýbejte se kofeinu 6 hodin před spaním. Kromě kávy se to týká i čaje, limonád a čokolády. 5. Vyhýbejte se těžkým, kořeněným nebo sladkým potravinám 4 hodiny před spaním. Lehké jídlo před spánkem můžete. 6.

Cvičte pravidelně, ale ne těsně před spánkem. 7. Používejte pohodlné a příjemné ložní prádlo. 8. Zjistěte, v jaké teplotě se vám dobře spí, a udržujte místnost dobře větranou. 9. V noci se vyhýbejte rušivým zvukům a pokuste se co nejvíce eliminovat světlo. 10.

Vyhraňte svoji postel pouze pro spánek a sex, nepoužívejte ji k práci nebo jinému odpočinku.

Foto: pixabay, pinterest, flickr
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Sothys Paris představil inovativní noční péči
iluxus.cz

Sothys Paris představil...

Nádherná a pružná pleť je nejlepším módním doplňkem ženy....
Přijde svatba, nebo rozchod?
nasehvezdy.cz

Přijde svatba, nebo rozchod?

Vztahu herečky EVY...
Chybělo mu prý zázemí
skutecnepribehy.cz

Chybělo mu prý zázemí

Bývá bohužel celkem běžné, že si ženatý...
Odpad! A zase odpad! Kam s ním?
panidomu.cz

Odpad! A zase odpad! Kam s...

Už v dobách slavného fejetonu Jana Nerudy se řešila...
Krvavý dárek od duchovního
enigmaplus.cz

Krvavý dárek od duchovního

Přístavní město na pobřeží Tyrhénského moře...
Zlín: Baťa všude, kam se podíváš
epochanacestach.cz

Zlín: Baťa všude, kam se...

Východomoravská metropole...
Nejstarší lidské stopy v Severní Americe
21stoleti.cz

Nejstarší lidské stopy v...

Nový vědecký výzkum prováděný archeology v...
Má za hokejistu náhradu?
nasehvezdy.cz

Má za hokejistu náhradu?

Vypadá lépe než kdy...
Rýže s kuřecím masem a mandlemi
tisicereceptu.cz

Rýže s kuřecím masem a...

Lehounká rýže v orientálním stylu, která skvěle voní...
Tajný život Leonarda da Vinciho
enigmaplus.cz

Tajný život Leonarda da...

Leonardo da Vinci (1452-1519) byl výjimečnou a...
Funkce i design v kuchyni
rezidenceonline.cz

Funkce i design v kuchyni

Kuchyňské sestavy jsou v dnešní době variacemi na...
Co je zač děsivá příšera Momo z Missouri?
epochalnisvet.cz

Co je zač děsivá příšera...

Drobounká dívenka jménem Doris myje v kuchyni...