Skip to content

Množství a kvalita spánku: Na co si dát pozor?

Obezita, nádorová bujení, Alzheimerova nemoc i vrásky v obličeji – to vše můžeme ovlivnit tím, jak kvalitně a jak moc, či málo spíme. Spánek je jedním z pilířů lidského zdraví. Dobrý spánek je důležitou podmínkou dobré kvality života.

Naopak špatné spaní může mít nepříznivé zdravotní důsledky a zhoršit kvalitu života.

Potřebné množství spánku se pochopitelně liší podle věku. Děti potřebují více, aby byly v bdělém stavu schopné se učit a hrát si.

„Spánek a správné vylučování spánkového hormonu melatoninu má podstatný význam pro vývoj dětského mozku. Podílí se na rozvoji intelektových funkcí, řeči, chování, ale i pohybových dovedností a tělesném růstu,“ vysvětluje přední česká odbornice prof. MUDr.

Soňa Nevšímalová, DrSc.

Děti potřebují spánku více než dospělí.

Neméně významný je spánek pro dospívající a dospělé jedince.

Spánek je důležitý pro regeneraci tělesných i duševních sil, paměťové procesy, imunitní reakce a hormonální a metabolické pochody včetně udržování přiměřené tělesné hmotnosti.

Rovnováha některých hormonů vylučovaných ve spánku brání vzniku obezity a metabolického syndromu,“ potvrzuje profesorka Nevšímalová. „Dostatečný spánek je prevencí zvýšeného krevního tlaku, infarktů, cévních mozkových příhod, cukrovky a je ochranou i proti růstu nádorů,“ dodává.

blank
Délka spánku u člověka je individuální. Obecně se pro dospělé osoby uvádí 7–8 hodin.

Současné výzkumy potvrzují velký význam spánku pro zdraví mozku. Během spánku mozek odplavuje toxiny, které vznikají v průběhu dne a jejich akumulace by mohla mozek poškozovat. „Pomocí glymfatického systému se hluboká spánková stádia podílejí na odplavování toxických látek z mozku a snižují tak riziko některých degenerativních onemocnění, např.

Alzheimerovy demence,“ upřesňuje prof. Nevšímalová. Spánek také pomáhá mozkovým spojením zůstat v kondici a pracovat naplno, obzvláště pokud se člověk během dne učil a potřebuje si zapamatovat nové věci.

blank
Temná ložnice je pro zdravý spánek nejideálnější.

Rytmus spánku a bdění má na starosti mozek, konkrétně hypotalamus, který řídí produkci hormonu melatoninu. Ten se vzniká v epifýze a uvolňuje se během tmavé části 24hodinového cyklu, a zpětně ovlivňuje činnost hypotalamu.

„Melatonin je tak doslova dirigentem našeho času. Pro tělo je signálem, že je noc a tedy vhodná doba na spánek,“ vysvětluje prof. MUDr. Karel Šonka, DrSc. a dodává, že melatonin má také ještě významnou roli v tom, že pomáhá synchronizovat cirkadiánní rytmus generovaný v různých tkáních těla, aby 24hodinový rytmus byl v celém těle stejný a synchronní.

blank
Postel by se měla využívat výhradně jen k sexu a spánku.

„Spánkové desatero“, jež právě vydává Světová spánková společnost: 1. Vytvořte pravidelný čas spánku a bdění. 2. Pokud jste zvyklí zdřímnout si přes den, nespěte víc než 45 minut. 3. Vyhýbejte se nadměrné konzumaci alkoholu 4 hodiny před spaním.

A nekuřte. 4. Vyhýbejte se kofeinu 6 hodin před spaním. Kromě kávy se to týká i čaje, limonád a čokolády. 5. Vyhýbejte se těžkým, kořeněným nebo sladkým potravinám 4 hodiny před spaním. Lehké jídlo před spánkem můžete. 6.

Cvičte pravidelně, ale ne těsně před spánkem. 7. Používejte pohodlné a příjemné ložní prádlo. 8. Zjistěte, v jaké teplotě se vám dobře spí, a udržujte místnost dobře větranou. 9. V noci se vyhýbejte rušivým zvukům a pokuste se co nejvíce eliminovat světlo. 10.

Vyhraňte svoji postel pouze pro spánek a sex, nepoužívejte ji k práci nebo jinému odpočinku.

Foto: pixabay, pinterest, flickr
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Mini koblížky s medem
tisicereceptu.cz

Mini koblížky s medem

Suroviny na 12 kusů 2 vejce 200 g bílého řeckého...
Designový komfort garážových vrat
rezidenceonline.cz

Designový komfort...

Segment garážových vrat v současné době...
Zjistila, že s partnerem už nemůže být?
nasehvezdy.cz

Zjistila, že s partnerem už...

Dokonalá idylka se prý...
Kouření z generace na generaci
21stoleti.cz

Kouření z generace na generaci

Před několika lety prokázala vědecká studie, že...
Největší pomsta milence Gelemové!
nasehvezdy.cz

Největší pomsta milence...

To snad není možné!...
Já už jí vážně odpustila
skutecnepribehy.cz

Já už jí vážně odpustila

Také přátelé si někdy dokážou...
4 nejstarší města světa
epochalnisvet.cz

4 nejstarší města světa

Dávní obyvatelé sem přišli už před...
Gymnastika pro obličej
panidomu.cz

Gymnastika pro obličej

Povadlost rysů? Pravidelným cvičením můžete...
Jordán žije Táborem: Oslavy 530 let známé vodní nádrže
epochanacestach.cz

Jordán žije Táborem: Oslavy 530...

Tábor je městem nad Jordánem....
V nočním krému Ego Harmony se spojuje tisíciletá tradice s moderní švýcarskou vědou
iluxus.cz

V nočním krému Ego Harmony se...

Noční krém Argan & Opuncie od české značky...
Robert Johnson: Upsal známý hudebník svou duši ďáblu?
enigmaplus.cz

Robert Johnson: Upsal známý...

Historie zná mnoho hudebníků, kteří svým...
Případy sexu s duchy: Jde o spánkovou paralýzu či astrální projekci?
enigmaplus.cz

Případy sexu s duchy: Jde o...

Čas od času plní titulky novin lidé prohlašující, že...