Skip to content

Množství a kvalita spánku: Na co si dát pozor?

Obezita, nádorová bujení, Alzheimerova nemoc i vrásky v obličeji – to vše můžeme ovlivnit tím, jak kvalitně a jak moc, či málo spíme. Spánek je jedním z pilířů lidského zdraví. Dobrý spánek je důležitou podmínkou dobré kvality života.

Naopak špatné spaní může mít nepříznivé zdravotní důsledky a zhoršit kvalitu života.

Potřebné množství spánku se pochopitelně liší podle věku. Děti potřebují více, aby byly v bdělém stavu schopné se učit a hrát si.

„Spánek a správné vylučování spánkového hormonu melatoninu má podstatný význam pro vývoj dětského mozku. Podílí se na rozvoji intelektových funkcí, řeči, chování, ale i pohybových dovedností a tělesném růstu,“ vysvětluje přední česká odbornice prof. MUDr.

Soňa Nevšímalová, DrSc.

Děti potřebují spánku více než dospělí.

Neméně významný je spánek pro dospívající a dospělé jedince. „Spánek je důležitý pro regeneraci tělesných i duševních sil, paměťové procesy, imunitní reakce a hormonální a metabolické pochody včetně udržování přiměřené tělesné hmotnosti.

Rovnováha některých hormonů vylučovaných ve spánku brání vzniku obezity a metabolického syndromu,“ potvrzuje profesorka Nevšímalová. „Dostatečný spánek je prevencí zvýšeného krevního tlaku, infarktů, cévních mozkových příhod, cukrovky a je ochranou i proti růstu nádorů,“ dodává.

Délka spánku u člověka je individuální. Obecně se pro dospělé osoby uvádí 7–8 hodin.

Současné výzkumy potvrzují velký význam spánku pro zdraví mozku. Během spánku mozek odplavuje toxiny, které vznikají v průběhu dne a jejich akumulace by mohla mozek poškozovat. „Pomocí glymfatického systému se hluboká spánková stádia podílejí na odplavování toxických látek z mozku a snižují tak riziko některých degenerativních onemocnění, např.

Alzheimerovy demence,“ upřesňuje prof. Nevšímalová. Spánek také pomáhá mozkovým spojením zůstat v kondici a pracovat naplno, obzvláště pokud se člověk během dne učil a potřebuje si zapamatovat nové věci.

Temná ložnice je pro zdravý spánek nejideálnější.

Rytmus spánku a bdění má na starosti mozek, konkrétně hypotalamus, který řídí produkci hormonu melatoninu. Ten se vzniká v epifýze a uvolňuje se během tmavé části 24hodinového cyklu, a zpětně ovlivňuje činnost hypotalamu.

„Melatonin je tak doslova dirigentem našeho času. Pro tělo je signálem, že je noc a tedy vhodná doba na spánek,“ vysvětluje prof. MUDr. Karel Šonka, DrSc. a dodává, že melatonin má také ještě významnou roli v tom, že pomáhá synchronizovat cirkadiánní rytmus generovaný v různých tkáních těla, aby 24hodinový rytmus byl v celém těle stejný a synchronní.

Postel by se měla využívat výhradně jen k sexu a spánku.

„Spánkové desatero“, jež právě vydává Světová spánková společnost: 1. Vytvořte pravidelný čas spánku a bdění. 2. Pokud jste zvyklí zdřímnout si přes den, nespěte víc než 45 minut. 3. Vyhýbejte se nadměrné konzumaci alkoholu 4 hodiny před spaním.

A nekuřte. 4. Vyhýbejte se kofeinu 6 hodin před spaním. Kromě kávy se to týká i čaje, limonád a čokolády. 5. Vyhýbejte se těžkým, kořeněným nebo sladkým potravinám 4 hodiny před spaním. Lehké jídlo před spánkem můžete. 6.

Cvičte pravidelně, ale ne těsně před spánkem. 7. Používejte pohodlné a příjemné ložní prádlo. 8. Zjistěte, v jaké teplotě se vám dobře spí, a udržujte místnost dobře větranou. 9. V noci se vyhýbejte rušivým zvukům a pokuste se co nejvíce eliminovat světlo. 10.

Vyhraňte svoji postel pouze pro spánek a sex, nepoužívejte ji k práci nebo jinému odpočinku.

Foto: pixabay, pinterest, flickr
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Novinky v Plzni: Opravená katedrála a nový minipivovar
epochanacestach.cz

Novinky v Plzni: Opravená...

Nový minipivovar Proud,...
Na Slovácko nejen za vínem
epochanacestach.cz

Na Slovácko nejen za vínem

Pokud nevíte, kam se...
Snaží se sbalit ženatého kolegu?
nasehvezdy.cz

Snaží se sbalit ženatého...

Byla zamilovaná až po uši, ale najednou ze dne na...
Konec světa měl podle dvou předpovědí začít už vloni
enigmaplus.cz

Konec světa měl podle dvou...

Rok 2020 měl být zlomový podle dvou naprosto...
Úspěch českého SPACE týmu společnosti Atos
21stoleti.cz

Úspěch českého SPACE týmu...

Český SPACE tým společnosti Atos se bude podílet na...
Chronograf inspirovaný betonovou džunglí New York City
iluxus.cz

Chronograf inspirovaný...

Od chvíle, kdy Hublot otevřel brány svého...
Smyslně elegantní stínění
rezidenceonline.cz

Smyslně elegantní stínění

Otázku, zda si pořídit roletu, nebo žaluzii, snadno...
Zdravější pivo? Vědci poprvé upravili chmel moderní technologií CRISPR
21stoleti.cz

Zdravější pivo? Vědci poprvé...

Více léčivých látek a hořkých kyselin v chmelu...
Tajemné hrady: Třetí Pražský hrad
enigmaplus.cz

Tajemné hrady: Třetí...

Pražský hrad nebo Vyšehrad zná...
Podivná mlha na hoře Shasta. Turista v ní prý viděl zmizet zvíře
enigmaplus.cz

Podivná mlha na hoře Shasta....

Shasta je neaktivní sopka v americké...
Tradiční mramorová bábovka
nasehvezdy.cz

Tradiční mramorová bábovka

Vláčná, nadýchaná mramorová...
Vědci z Přírodovědecké fakulty se podílejí na vývoji lidské vakcíny proti zákeřné parazitární chorobě
epochalnisvet.cz

Vědci z Přírodovědecké fakulty se...

Není známá, přesto jí trpí 4 až 12 milionů...