V roce 1958 došlo v Mnichově ke zřejmě nejznámější sportovní tragédii minulého století. Letadlo s anglickým fotbalovým týmem Manchester United se v Mnichově zřítilo při pokusu o vzlet a v troskách letadla zahynulo 23 lidí včetně osmi hráčů klubu.
Tým však prošel po tragédii obrovskou představou a už o deset let později vystoupal na vrchol fotbalové Evropy. Nový tým Rudých Ďáblů, jak se klubu přezdívá, i s trenérem Busbym se stal celosvětovou sportovní legendou.
TRAGÉDIE PŘI VZLETU
Manchester United se 6. února 1958 vracel z pohárového utkání s Crvenou Zvezdou Bělehrad a po mezipřistání v Mnichově měl pokračovat do Anglie. V Mnichově však vládlo příšerné počasí, hustě sněžilo a teplota byla hluboko pod bodem mrazu.
Kapitán Kenneth Rayment a kopilot James Thain dvakrát přerušili vzlet, protože měli potíže s tahem levého motoru.
Po druhém pokusu museli hráči vystoupit a na palubu se dostavili technici, kteří pilotům poradili, aby tah motorů přidávali pomaleji, než je běžné, čímž by se měl problém odstranit. Tím však nevědomky přispěli k tragédii.
V 15:03 se Rayment a Thain rozjeli ke třetímu pokusu o vzlet a zdálo se, že vše funguje, jak má. Poté ale začal letoun ještě na dráze z neznámých příčin ztrácet rychlost.
Pilotům se příliš pomalý stroj nepodařilo zvednout do vzduchu, ten prorazil plot na konci dráhy, narazil do domu za letištěm a okamžitě vzplál.
Z 44 lidí na palubě jich zahynulo 23. Počet obětí mohl být ještě vyšší, kdyby brankář Harry Gregg, který se po havárii probral mezi prvními, nezachránil sám z vraku několik lidí. Pět týdnů po havárii zemřel v nemocnici také kapitán Rayment. Německa rodina z domu za ranvejí jako zázrakem vyvázla.
HRUBÁ CHYBA POSÁDKY, NEBO KŘIVÉ OBVINĚNÍ?
Německé úřady uzavřely vyšetřování s tím, že tragédii zavinila hrubá chyba posádky, která nenechala před vzletem odmrazit křídla pokrytá vrstvou ledu. To zapříčinilo, že letoun s nedostatečným vztlakem se nestihl odlepit od dráhy včas.
Přeživšího kopilota Thaina obvinili ze zavinění havárie a vyhodili ze společnosti. Ten se však po celou dobu hájil, že křídla namrzlá nebyla, a dlouhá léta hledal důkazy, které by jeho teorii potvrdily.
Nakonec se mu podařilo získat fotografie z osudného dne, které prokázaly, že na konci ranveje zůstal rozbředlý sníh.
Všechny letouny, které startovaly před Ambassadorem, vzlétly ještě předtím, než do něj vjely, ale Rayment a Thain, kteří museli přidávat tah volněji, to prostě nestihli včas.
Letoun najel do vrstvy sněhu, zpomalil a nedosáhl před koncem ranveje dostatečné rychlosti. Vina za tragédii tedy neležela na pilotech, ale na obsluze letiště.
Manchester United prošel po havárii přestavbou, která trvala dlouhých deset let. V roce
1968 porazil ve finále Poháru mistrů evropských zemí Benfiku Lisabon 4:1 po prodloužení, v sestavě s posledními dvěma hráči, kteří přežili mnichovskou havárii – kapitánem Bobby Charltonem a obráncem Billem Foulksem.
Po pádu téměř na úplné dno se stal tento nový tým legendárním a dodnes se mu přezdívá Busbyho děti.