Z průzkumu, který si nechala vypracovat společnost Nextbase, přední světový výrobce palubních kamer, vyplývá, že mikrospánek za volantem někdy zažilo 12 % českých řidičů – výrazně častěji muži (17 %) než ženy (6 %), bez zásadních rozdílů ve věku řidičů.
![Únavu za volantem se nevyplatí podceňovat. Foto: Pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2022/05/spanek-2-2-768x480.jpg)
Řidiči, kteří se vydávají na cestu neodpočinutí, nebo jedou mnoho hodin bez přestávek, jsou přitom nebezpeční nejen sami sobě a posádce svého vozu, ale také ostatním účastníkům silničního provozu.
Nepodceňujte únavu
Unavených řidičů se obává 5 % respondentů průzkumu společnosti Nextbase – a je jasné proč. Při rychlosti 90 km/h ujede auto za sekundu 25 metrů, takže zavřít oči na 5 sekund znamená ujet vzdálenost delší, než je fotbalové hřiště.
A při dálničních 130 km/h je to už přes 36 metrů za každou sekundu – během které se může stát cokoli.
Po dvou letech pandemických omezení můžeme v nadcházející letní sezóně očekávat výrazně vyšší provoz na silnicích, navíc Češi vyrazí na letní dovolené, což představuje mnoho hodin strávených za volantem.
S tím se zvyšuje riziko nárůstu počtu nehod způsobených únavou, mikrospánkem nebo fyzickou indispozicí řidiče.
Menší provoz na silnicích v uplynulých dvou letech se podle statistik Policie ČR projevil i ve snížení nehod z uvedených příčin – z 1 105 v roce 2019 na 879, resp. 861 v letech 2020 a 2021.
![Její prvotní příznaky jsou pálení očí a zívání, stejně jako pocit chladu a později i rozmazané vidění a nutkání k častějšímu mrkání. Foto: Pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2022/05/spanek-3-2-768x510.jpg)
Zdokumentovat chování ostatních řidičů na silnici je možné prostřednictvím palubní kamery, jejíž záznam může být velmi důležitým důkazem v případě nehody. Aby byl ale záznam z kamery použitelný, musí být dostatečně kvalitní.
![](https://rfapi.digicon.cz/img/logo/rf-hobby.cz.small.jpg)
Proto je důležité pořídit si autokameru s co nejvyšším rozlišením (některé modely podporují až rozlišení 4K), opatřenou citlivým snímačem, který produkuje kvalitní obraz za všech okolností – tedy i ve tmě a ve světle reflektorů protijedoucích vozů.
„Vyspělé algoritmy na zpracování obrazu si poradí i s extrémními podmínkami, jako jsou mlha nebo silný déšť, a senzor zrychlení při detekci nárazu uzamkne aktuální záznam proti jeho nechtěnému smazání.
A když dojde na nejhorší, dokážou některé palubní kamery prostřednictvím své SOS funkce přivolat pomoc,“ dodává Laszlo Szalontai, obchodní ředitel společnosti Nextbase pro Střední a Východní Evropu.
Co dělat?
Průzkum společnosti Nextbase rovněž ukázal, že dva ze tří řidičů (62 %) by se na svých cestách cítili bezpečněji, pokud by měli ve svém voze palubní kameru.
Vlastnictví autokamery ale samozřejmě řidiče před mikrospánkem nebo nepozorností neochrání, ale až o třetinu snižuje sklon k nebezpečné a bezohledné jízdě. Při řízení auta na dlouhé vzdálenosti ale může od nebezpečné únavy pomoci několik jednoduchých triků:
![Bohužel, prvotní příznaky hrozícího mikrospánku mnoho řidičů ignoruje. Foto: Pixabay](http://epochaplus.cz/wp-content/uploads/2022/05/spanek-4-2-768x512.jpg)
Před náročnou cestou se důkladně vyspěte, a pokud je to možné, cestujte raději přes den než v noci – zejména pokud na řízení v noci nejste zvyklí.
Každé dvě hodiny si dejte alespoň 15minutovou přestávku, kdy se projdete a napijete vody.
Pozor na energetické nápoje a kávu – jejich účinek zpravidla netrvá ani hodinu a jakmile energie dodaná formou cukru nebo kofeinu vyprchá, rychle nastupuje únava.