Skip to content
reklama

Mikrospánek za volantem zažil každý osmý český řidič

Z průzkumu, který si nechala vypracovat společnost Nextbase, přední světový výrobce palubních kamer, vyplývá, že mikrospánek za volantem někdy zažilo 12 % českých řidičů – výrazně častěji muži (17 %) než ženy (6 %), bez zásadních rozdílů ve věku řidičů.

Únavu za volantem se nevyplatí podceňovat. Foto: Pixabay

Řidiči, kteří se vydávají na cestu neodpočinutí, nebo jedou mnoho hodin bez přestávek, jsou přitom nebezpeční nejen sami sobě a posádce svého vozu, ale také ostatním účastníkům silničního provozu.

Nepodceňujte únavu

Unavených řidičů se obává 5 % respondentů průzkumu společnosti Nextbase – a je jasné proč. Při rychlosti 90 km/h ujede auto za sekundu 25 metrů, takže zavřít oči na 5 sekund znamená ujet vzdálenost delší, než je fotbalové hřiště.

A při dálničních 130 km/h je to už přes 36 metrů za každou sekundu – během které se může stát cokoli. Po dvou letech pandemických omezení můžeme v nadcházející letní sezóně očekávat výrazně vyšší provoz na silnicích, navíc Češi vyrazí na letní dovolené, což představuje mnoho hodin strávených za volantem.

S tím se zvyšuje riziko nárůstu počtu nehod způsobených únavou, mikrospánkem nebo fyzickou indispozicí řidiče. Menší provoz na silnicích v uplynulých dvou letech se podle statistik Policie ČR projevil i ve snížení nehod z uvedených příčin – z 1 105 v roce 2019 na 879, resp.

861 v letech 2020 a 2021.

blank
Její prvotní příznaky jsou pálení očí a zívání, stejně jako pocit chladu a později i rozmazané vidění a nutkání k častějšímu mrkání. Foto: Pixabay

Zdokumentovat chování ostatních řidičů na silnici je možné prostřednictvím palubní kamery, jejíž záznam může být velmi důležitým důkazem v případě nehody. Aby byl ale záznam z kamery použitelný, musí být dostatečně kvalitní.

Proto je důležité pořídit si autokameru s co nejvyšším rozlišením (některé modely podporují až rozlišení 4K), opatřenou citlivým snímačem, který produkuje kvalitní obraz za všech okolností – tedy i ve tmě a ve světle reflektorů protijedoucích vozů.

„Vyspělé algoritmy na zpracování obrazu si poradí i s extrémními podmínkami, jako jsou mlha nebo silný déšť, a senzor zrychlení při detekci nárazu uzamkne aktuální záznam proti jeho nechtěnému smazání.

A když dojde na nejhorší, dokážou některé palubní kamery prostřednictvím své SOS funkce přivolat pomoc,“ dodává Laszlo Szalontai, obchodní ředitel společnosti Nextbase pro Střední a Východní Evropu.

Co dělat?

Průzkum společnosti Nextbase rovněž ukázal, že dva ze tří řidičů (62 %) by se na svých cestách cítili bezpečněji, pokud by měli ve svém voze palubní kameru. Vlastnictví autokamery ale samozřejmě řidiče před mikrospánkem nebo nepozorností neochrání, ale až o třetinu snižuje sklon k nebezpečné a bezohledné jízdě.

Při řízení auta na dlouhé vzdálenosti ale může od nebezpečné únavy pomoci několik jednoduchých triků:

blank
Bohužel, prvotní příznaky hrozícího mikrospánku mnoho řidičů ignoruje. Foto: Pixabay

Před náročnou cestou se důkladně vyspěte, a pokud je to možné, cestujte raději přes den než v noci – zejména pokud na řízení v noci nejste zvyklí.

Každé dvě hodiny si dejte alespoň 15minutovou přestávku, kdy se projdete a napijete vody.

Pozor na energetické nápoje a kávu – jejich účinek zpravidla netrvá ani hodinu a jakmile energie dodaná formou cukru nebo kofeinu vyprchá, rychle nastupuje únava.

Foto: Úvodní foto: Pixabay
Právě v prodeji
reklama
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Zajímavosti
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články