Za necelý měsíc bude v plném proudu 56. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. Pro vítěze jednotlivých soutěžních kategorií jsou již připraveny dobře známé festivalové ceny.
Charakteristický křišťálový glóbus v obětí půvabné ženské siluety budí dojem, jako by tu byl odjakživa, symbolem festivalu se ale stal až od roku 2000. Dvaadvaceti letům křišťálových glóbů, respektive partnerství mezi festivalem a sklárnou Moser předcházel vznik návrhu na novou podobu festivalových cen.
Původní cena Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary měla tvar typické karlovarské oplatky, která byla umístěna v krabici od filmu.
Kvůli svému tvaru byla nepraktická a jen těžko uchopitelná, což občas dokonce komplikovalo hladký průběh slavnostních ceremoniálů. Nejužší tým MFF KV se proto v roce 2000 shodl na změně, jejíhož návrhu se ujal Tono Stano.
Sklo v tomto návrhu hrálo klíčovou roli a s jeho zpracováním pro významnou mezinárodní kulturní událost v Karlových Varech byla oslovena zcela logicky místní, ale mezinárodně uznávaná sklárna Moser.
Dnes důvěrně známá cena symbolizuje práci filmových tvůrců, jejich potřebu uchopit něco velkého a často abstraktního. Jakkoli toto uchopení, respektive objetí křišťálového glóbu ženskou figurou působí samozřejmě, není jednoduché ho dosáhnout.
Napasovat křišťálový objekt do náručí siluety „patřící“ Emě Černákové, druhé vicemiss ČR 2001, vyžaduje precizní broušení do ideálního tvaru.
Jedině díky umu sklářů, kteří každé z cen trpělivě věnují svou pozornost a péči, bronzová soška s na milimetry přesně vybroušeným glóbem nakonec doslova splyne.
Pevné, více než dvě dekády existující je i spojení MFF KV a sklárny Moser. „Spolupráce naší sklárny s týmem karlovarského festivalu se v rámci místa jeho konání nabízí jakoby samozřejmě.
My ji ale jako samozřejmou rozhodně nevnímáme,“ říká Martina Jirásková, marketingová ředitelka značky Moser.