Skip to content

Krachující podnikatel Henry Bethel Strousberg: Král železnic skončil s dluhem 90 miliónů zlatých

Postavím tu největší železárny v Rakousku,“ plánuje baron Strousberg směle v roce 1868, když se rozhlíží po svém novém panství ve Zbirohu. Má velké vize. Jenže kapitalistický dobrodruh se zaplete do nebezpečných machinací…

Henry Bethel Strousberg (1823–1884) původem Němec, který si v Londýně poangličtil jméno, najde svoji životní příležitost roku 1856 v Berlíně. Jako zástupce anglické pojišťovny Waterloo se tu setkává s kapitalistickou skupinou, která mu předkládá projekt několika železnic (východopruské jižní, berlínsko-zhořelické, marko-poznaňské a dalších drah).

Henry si prostuduje dokumentaci a na další schůzku už přichází rozhodnutý. „Pánové, plácneme si. Jdu do toho s vámi,“ nabídne jim a už se vidí, jak se mu peníze jenom sypou.

Původem Němec Henry Betel Strousberg chce svým podnikáním především zaopatřit svoji početnou rodinu.

Obědvá s kancléřem Jeho záměrům zatím přeje štěstí, v Rumunsku dokonce vydělává desítky milionů franků. „Železnice je ten pravý byznys pro mne,“ mne si ruce. „Král železnic,“ začíná se mu přezdívat v podnikatelských kruzích.

Na co, sáhne, to se mu daří. Sbírá pruská i rakouská státní vyznamenání, svoje křeslo má ve vídeňském říšském sněmu. „Poobědváte se mnou?“ nabídne mu jednoho dne pruský kancléř Otto von Bismarck (1815 – 1898). Strousberg si může pyšně říct, že patří mezi státníkovy přátele.

Henry Betel Strousberg vytuší v železniční dopravě velkou příležitost, Ale ne všechno vyjde podle jeho plánu.

Megazávod vychrlí 3500 vagónů Zakládá si vlastní železárny, aby vyrobil dost kovu pro tisíce kilometrů nových kolejí. „Do tří let tu bude průmyslový komplex srovnatelný s anglickým Manchesterem,“ chlubí se Henry megalomansky obchodním přátelům, když roku 1868 kupuje Zbiroh a jeho okolí.

Ocelovým srdcem nového panství se má stát nedaleký Františkov. Strousberg plánuje budování hutí, vysokých pecí, válcoven, lokomotivek, vagónek, mostáren, ale také velkých obytných kolonií pro své zaměstnance, mezinárodní hotel, lázně, nemocnice, školu a dokonce i divadlo.

Jeho závody mají ročně vychrlit 100 tisíc tun železa a 3500 vagonů.

Strousberg se pyšní tím, že patřímezi přátele německého kancléře Otty von Bismarcka.

Nové firmy kryjí machinace Jenže na rozjetí výroby potřebuje velké investice a vážné problémy pociťuje už na začátku roku 1875, kdy buduje ocelárnu a válcovnu v Kařezu. Nenechá se ovšem zaskočit tím, že se mu nedostává peněz.

„Vydám akcie v hodnotě osmi miliónů zlatých,“ prohlašuje sebevědomě. Místo toho jich ale pouští do oběhu osminásobek, což mu srazí vaz. Svým dodavatelům platí akciemi, další akcie ze své emise prodává hluboko pod jejich cenou.

Rostou mu dluhy, a tak korumpuje úředníky a zakládá nové a nové společnosti, které mají zakrýt jeho machinace. S jejich pomocí převádí peníze tam, kde je zrovna potřebuje…

Železnice skončí obrovskými dluhy. Nepomohou ani emise akcií.

Ve vězení píše paměti Brzy ale padne kosa na kámen. Kvůli krachu vídeňské burzy v roce 1873 končí jeho projekt na budování rumunské železnice přes Karpaty. „Moje poslední šance je zahraniční kapitál,“ uvažuje rozjetý podnikatel.

„Litujeme, váš projekt je příliš nákladný,“ zní ale odpověď finančníků z britských ostrovů a tak zamíří hledat do Ruska. Zakládá tu novou firmu a vydává její nekryté akcie, které ukládá v moskevské bance.

Uplácí, kde může a na akcie pak vybírá milionové zálohy. Vzápětí vyhlašuje úpadek svých podniků v Rakousku a Prusku. „Zaplaťte dluhy,“ žádá ovšem moskevská banka.

Strousberg míří z Moskvy do Petrohradu, ovšem neunikne. „Zatýkáme vás,“ zazní z úst petrohradských četníků 24. října 1875 a policie ho deportuje zpátky do Moskvy. Skončí v cele a následuje vypovězení ze země.

Své účty musí Strousberg skládat v Rakousko-Uhersku. Ve vězení sepisuje své paměti. Konkurzní správci spočítají jeho podnikatelský dluh na 90 miliónů zlatých (na úsek železnice mezi Opavou a Novým Jičínem rakouská vláda v roce 1873 vyčlenila 3 miliony zlatých).

Velkohubý Henry dožívá po propuštění z vazby od roku 1877 v Berlíně.

Foto: wikipedia.org, pixabay.com
Právě v prodeji
Sdílej!
Komentáře
Další články z rubriky Historie
Zobrazit více …

Nenechte si ujít další zajímavé články

Losa albína zabili pytláci. Místní věří, že jeho smrt přinese smůlu a neštěstí
enigmaplus.cz

Losa albína zabili pytláci. Místní...

Albinismus existuje ve světě lidí i zvířat. Obzvláště zvířata,...
Suzuki zahajuje předprodej nového SUV Across
iluxus.cz

Suzuki zahajuje předprodej...

Největší a nejvýkonnější model Suzuki všech dob, který je...
Do Olomouce i v době COVIDové
epochanacestach.cz

Do Olomouce i v době COVIDové

Co naplánovat na...
Stavbu silnice měla provázet záhadná zjevení. Prý na ní straší dodnes
enigmaplus.cz

Stavbu silnice měla provázet...

O silnici jménem Stocksbridge Bypass se říká, že...
Co je nového ve světě topení
rezidenceonline.cz

Co je nového ve světě topení

Každý rok se představují novinky ze světa radiátorů,...
Jak probíhal krvavý zrod Spojených států?
epochalnisvet.cz

Jak probíhal krvavý zrod...

Území dnešní Spojených států amerických bylo...
5G sítě mu prý ničí zdraví. Brit se před nimi chrání speciálním nátěrem
enigmaplus.cz

5G sítě mu prý ničí zdraví. Brit...

Rok 2020 je plný témat, která budí kontroverzi a...
Kvůli Ivaně změnil Karel celý svůj dosavadní život
nasehvezdy.cz

Kvůli Ivaně změnil Karel celý...

Vztah Karla Gotta (†80) a jeho manželky...
Pěší výletý jižně, ale i severně od Brna!
epochanacestach.cz

Pěší výletý jižně, ale i...

Pokud se vydáte na...
Když si auta povídají a varují před kolizí…
21stoleti.cz

Když si auta povídají a varují...

Už teď učí Češi auta „povídat“ na vybraných...
Zbavte se pupínků
nasehvezdy.cz

Zbavte se pupínků

Bohužel to není jen problém dospívajících, ale i...
HIV i nadále zůstává hrozbou
21stoleti.cz

HIV i nadále zůstává hrozbou

Ačkoliv to tak v letošním roce možná...