Domů     Když si auta povídají a varují před kolizí…
Když si auta povídají a varují před kolizí…
7.12.2020

Už teď učí Češi auta „povídat“ na vybraných úsecích českých dálnic, v několika českých městech a na několika železničních přejezdech. Už teď vybraná auta disponují moduly s funkcemi vzájemné komunikace s infrastrukturou.

Ale budoucnost bude ještě lepší. Díky evropskému projektu C-Roads s různým rozsahem, nástroji a pilotně ověřovanými službami je cílem zvýšit bezpečnost a plynulost dopravy.

Komunikace a sdílení informací sice nabízejí už některé soukromé aplikace typu Waze nebo Google Maps, ty ale systém C-Roads nemá nahrazovat (třebaže i ty využívají data ze C-Roads).

Díky budované hardwarové základně má evropský projekt mnohem větší ambice, jde napříč firmami, státními úřady, státy.

Ve vzduchu je cítit… budoucnost

V současnosti si palubní modul za desítky tisíc nepořídí asi ani velký nadšenec, ale od příštího roku by jím měla být vybavována nová vozidla.

Už teď mají palubní jednotky nejnovější modely Volkswagenu, další značky navíc budou brzy následovat (Toyota, Volvo, Škoda…). Na systému pracují i dva čeští operátoři.

T-Mobile vyvinul aplikaci, která varuje například před meteorologickými jevy s vlivem na dopravu, před kolonami, nehodami nebo informuje o předpokládaném zdržení na trase.

O2 se společností INTENS Corporation zase vyvíjejí aplikaci, kterou mohou řidiči používat místo hardwarového modulu (ten ale vyvíjí také).

Na rozdíl od dnešních řešení bude třeba umět upozornit na blížící se vozidlo IZS za vámi, nebo dát vědět, že na přejezd, ke kterému se blížíte, jede vlak.

O2 proměřila dostupnost a použitelnost stávající 4G technologie, vyvinula plně hybridní jednotku, ověřila hybridní komunikaci, v rámci projektu provozuje integrační platformu, která umožňuje fungování systémů skrze více nehomogenních provozovatelů systému, a připravila a provozuje bezpečnostní vrstvu, která umožní validovat zprávy, které se systémem posílají.

Pomocí komunikace krátkého dosahu dokážou vozy spolu sdílet informace o všem možném.
Pomocí komunikace krátkého dosahu dokážou vozy spolu sdílet informace o všem možném.

Celosvětový „chat“

Toyota v Japonsku už od roku 2015 provozuje více než 100 000 „mluvících“ vozidel. Pomocí komunikace krátkého dosahu dokážou vozy spolu sdílet informace o všem možném.

Když někde na silnici nastane problém, okamžitě to jedno vozidlo oznámí všem ostatním kolem, a ta upraví data v navigacích, aby nehodu objela.

Už před dvěma lety všechny seriózní zdroje uváděly, že auta v USA by měla spolu komunikovat počínaje rokem 2021. Plány se ale odsunuly. Toyota v Americe by nicméně měla být už připravená na to, aby zavedla technologii vzájemné komunikace automobilů do praxe. Zatím je ale ticho po pěšině.

V Americe….

Ještě za Obamovy administrativy v roce 2016 se navrhovalo, aby se regulátoři dopravy (například americký úřad pro bezpečnost dopravy NTHSA) a výrobci dohodli na společném postupu k této technologii.

Aby vzniklo něco jako americké C-Roads a aby byla technologie jednotná pro všechny. V USA autům dokonce už v roce 1999 na vzájemnou komunikaci vyhradili frekvenci 5,9 GHz. Jenže prakticky nedošlo k žádnému posunu.

Dnes v USA nabízí komunikaci vehicle-to-vehicle (v2v) pouze jediné auto – Cadillac CTS. Ovšem to si jaksi nemá s kým „povídat”.

A tak byl pilotní projekt zastaven i u koncernu GM. Přitom podle údajů by komunikační technologie V2V mohla zvýšit výkon bezpečnostních systémů vozidla a pomoci zachránit tisíce životů.

Jenom v roce 2017 došlo k 6,5 milionu nehod hlášených policií, což mělo za následek 37 133 úmrtí a 2,7 milionu zranění.

Jednou si budou auta povídat.
Jednou si budou auta povídat.

… a v Evropě

Jestliže na platformě C-Roads Česko, Rakousko a Německo a s nimi dalších 15 států Evropy pracují posledních pět let, evropští automobiloví výrobci jakbysmet – akorát vyvíjejí „vlastní“ platformy, ve kterých se sdružují, vzájemně koordinují a co je klíčové, mohou si „povídat“ s dopravní infrastrukturou.

V roce 2016 to odstartovalo Volvo, anebo „svatá“ německá trojice výrobců prémiových aut, Audi, BMW a Daimler v projektu Car2Car Communication Consortium, jenž spolupracují s firmami, zabývajícími se elektronikou (Ericsson, Huawei a Qualcomm).

Vytvořily pracovní skupinu nebo spíše sdružení 5G Automotive Association (zkráceně 5GAA).

V roce 2018 se k pracovní skupině připojily také Ford a koncern PSA. Sdílení dat a komunikace se zaměřuje na nehody, změny v řízení dopravy v daném úseku nebo různá dopravní omezení.

Zásadní je, že všechny soukromé platformy jsou plně kompatibilní s C-Roads.

Car2X zajišťuje větší bezpečnost na silnicích, snižuje riziko vytvoření dopravní kalamity a k dispozici bude i varování před lokálními nebezpečnými místy.
Car2X zajišťuje větší bezpečnost na silnicích, snižuje riziko vytvoření dopravní kalamity a k dispozici bude i varování před lokálními nebezpečnými místy.

Dokáže rozpoznat, co by mohlo přijít: Car2X

Trochu jinou platformu, která rovněž komunikuje se systémy C-Roads, nabízí Volkswagen, a sice technologii Car2X. Je jím standardně vybaven už VW Golf v 8. generaci, který komunikuje s ostatními vozidly přes wifi (pWLAN).

Car2X zajišťuje větší bezpečnost na silnicích, snižuje riziko vytvoření dopravní kalamity a k dispozici bude i varování před lokálními nebezpečnými místy.

Volkswagen přitom nečeká na 5G technologii, která tu nebude ještě tak pět let. Má jinou platformu, která zvedá síťové řízení na zcela novou úroveň.

Díky WLANp získávají vozidla informace za několik milisekund od ostatních účastníků provozu a jejich vlastního prostředí. Komunikují se semafory na křižovatkách nebo vozidly uzavírající jízdní pruhy na dálnicích.

WLANp je technická norma speciálně navržená pro místní komunikaci s vozidlem. Umožňuje přenášet dynamická a dočasná data v reálném čase. V závislosti na okolí může signál dosáhnout 150 m ve městě a až 800 m na venkovských silnicích a dálnicích.

Signál pokrývá rozsah 360 ° a neexistují žádné průběžné náklady na komunikaci. Car2X je založen na rádiovém připojení a nevyžaduje Wi-Fi nebo mobilní připojení k internetu.

„Jelikož na pozadí nedochází k ukládání dat s lokálním přenosem dat, na rozdíl od připojení k mobilní síti, je také zajištěno zabezpečení dat,“ vysvětluje Thomas Biehle, ředitel kooperativní bezpečnosti a elektronických procesů ve společnosti Volkswagen.

Foto: Volvo, archiv, PX FUEL
Předchozí článek
Další článek
Související články
Lifestyle
Burning Man: Festival plný divočiny odstartuje rozchod!
Kdyby někdo šel náhodou kolem, usmyslí si, že se nejspíš stal terčem fata morgany. V dálce totiž vidí vzducholoď na kolečkách, vůz připomínající létající talíř a v dálce dokonce automobil ve tvaru ryby! Všemu přihlíží několikametrová dřevěná socha! Za vším hledej ženu, podobně je na tom i týdenní americký festival Burning Man (Hořící muž). Hosté se sjíždějí […]
Lifestyle
Voňavá domácí kosmetika: Jak si ji vyrobit?
Výroba domácí kosmetiky je zábavná, jednoduchá a navíc ušetříte i nějakou tu korunku. Spoustu surovin pro výrobu najdete doma v kuchyni. Základní recepty na výrobu domácí kosmetiky jsou složeny pouze z tuků, proto je potřeba si pořídit pár olejů, které budete používat k výrobě kosmetických produktů. Oleje můžete obohatit dalšími léčivými účinky bylinek. Výborná jsou […]
Lifestyle
Z historie tetování: Jak staré vlastně je?
Nejen slavný Ötzi, jenž byl roku 1991 nalezen v Alpách, ale i dvojice egyptských mumií, žena a muž, ve stáří asi 5 000 let, nám dokládají, že tetování je pravděpodobně ještě mnohem starší než oni. Bylo totiž provedeno tak kvalitně, že jistě již v jejich době bylo zvládnuté na vysoké úrovni. Tato tetovaná starověká dvojice […]
Lifestyle
Od kočáru po superjachty. Jak šel čas s cestováním pro bohaté?
Cestování a poznávání nových světů lákalo lidi odnepaměti. Zatímco chudší vrstvy musely obvykle po svých, v lepším případě na koni, ty bohatší na tom byly mnohem lépe. Pro boháče totiž vždycky existovaly možnosti, jak si cestu zpříjemnit… Ulicemi starověkých měst se bohatí obyvatelé nechávali přepravovat na nosítkách, nesených otroky. K prvním případům cestování na dlouhé vzdálenosti docházelo […]
reklama
záhady a tajemství
Když si konspirátoři nedají pokoj: Potrhlý mýtus o nepřistání na měsíci
„Je to malý krok pro člověka, ale velký pro lidstvo.“ Tuto slavnou větu vyslovil 20. července 1969 americký pilot a astronaut Neil Armstrong ihned poté, co se jeho bota zabořila měsíčního prachu. Lidstvo v ten okamžiku dokázalo své schopnosti a odhodlání, když se poprvé dotklo jiného vesmírného tělesa než mateřské planety. Dodnes však řada lidí […]
Papežka Jana: Mýtus, nebo historická postava?
Kdesi v Anglii patrně v 9. století žila mladičká Jana, kterou čekal tradiční úděl žen tohoto věku – práce, rození dětí a zřejmě i předčasná smrt. Jana se však rozhodne jít jinou cestou. Jana cítí, že byla vyvolena pro jiný osud, a tak se rozhodne v převleku za muže nastoupit na dráhu teologie. Stoupá církevní hierarchií […]
Záhada neplodných Rožmberků: Proč Vilém zemřel bezdětný?
Potomků se nedočkal ani Petr Vok, ani jeho starší bratr Vilém z Rožmberka. Dokonce ani dvě z celkem čtyř jejich sester také děli neměly, přestože se vdaly. Jaká byl Vilémův život a co mohlo být příčinou neplodnosti? V červenci 1572 umírá polský král Zikmund II. August (* 1520) a s ním vymírá i vládnoucí jagellonská dynastie. Polský trůn chtějí […]
Lucifer: Jitřenka, nebo čiré zlo?
Pokud se ráno a k večeru podíváte na oblohu, spatříte obvykle tři nejnápadnější objekty: Slunce, Měsíc… a Venuši! Její oběžná dráha leží mezi námi a Sluncem – a pokud jde o fáze, v lecčem nám připomíná Měsíc. Není divu, že ji lidstvo pozoruje již celé věky.   „Chak ek!“ nazývají ji s posvátností Mayové. V […]
reklama
historie
Zálety Lucemburků: Utíkal Karel IV. od milenky oknem?
Postavení českého krále si žádalo nákladný životní styl. Ten vyznávali i Lucemburkové, když usedli na náš trůn. Krásné ženy si vybírali, milovali je a věnovali jim pozornost. Nespokojili se jenom s manželkou. Do jejich lože uléhaly i milenky. Rozkoš mu rozhodně není cizí. Český král Jan Lucemburský (1296-1346) je aktivní i mimo manželské lože. Z aférky s neznámou […]
Atentát, který změnil svět: Šokující vražda Caesara
Historické události se často daly do pohybu kvůli válkám, sňatkům nebo obchodním dohodám. Nezřídka byly ale motorem změn také vraždy a atentáty. Pokud se jejich obětí stal vlivný a mocný člověk, mohlo to znamenat zásadní společenské otřesy, nebo dokonce významné politické změny. Představujeme ty nejvíce šokující atentáty historie. Které vraždy přepisovaly dějiny? Římská republika se […]
Spisovatel Rudolf Těsnohlídek a jeho žena Jindra aneb příliš mnoho sebevražd
Ačkoliv se proslaví jako autor něžného příběhu o Lišce Bystroužce, v reálném životě má dekadentní zálibu ve smrti. Například Boženu Hodačovou, manželku svého přítele Stanislava Kostky Neumanna, přemlouvá k sebevraždě. Žena naštěstí odmítne. Zaměstnání jeho otce mu v dětství vypálí cejch vyděděnce. „„Rudla rasů hrál na basu,“ pokřikují na Rudolfa Těsnohlídka (1882–1928) spolužáci. Plivou po něm, někteří […]
Václavové II. a III.: V jejich náručí se střídaly krásné ženy
Mít milenku, ta patří mezi vládci na středověkém dvoře k bontonu. Přítomnosti krásných žen ve své loži si proto užívají i čeští králové. Nejednou se jejich milenky těšily stejnému postavení jako zákonité manželky. Ty musely tento nelehký úděl překousnout. Kronikář Otakar Štýrský (asi 1265–1318/1319), autor Štýrské rýmované kroniky, tvrdí, že český král Václav II. (1271–1305) měl po […]
Nenechte si ujít další zajímavé články
Dulce: Dobrota, které neodoláte
panidomu.cz
Dulce: Dobrota, které neodoláte
Ta dobrota se jmenuje dulce de leche a možná už jste ji objevili v obchodech. Ale nepochybujte o tom, že doma připravená bude ještě lepší. Název je španělský a znamená jednoduše „mléčná sladkost“. Původ ovšem není úplně jednoznačný, o autorství této receptury se pře hned několik latinskoamerických zemí a k tomu Francie, kde se traduje,
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
historyplus.cz
Ferdinand I. zatrhl šizení na tržištích
„Prvotřídní kvalita, dovoz z Itálie,“ přesvědčuje kupec s látkami bohatou pražskou měšťanku. Žena pečlivě osahává štůček mušelínu. „Vezmu si pět loket,“ prohlásí. Kupec rychle naměří požadovanou délku. Pořádný kus mu přitom zůstane za prsty…   „Na šaty ho bude málo, milostpaní. Stačí jenom na sukni,“ zhodnotí švadlena množství růžového mušelínu. „Ošidili vás, podívejte.“ Vezme do ruky dřevěnou
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
nejsemsama.cz
Kouzlení s vodou z potoků a studánek
Voda má v magii zvláštní místo. Má jedinečné vlastnosti, které pro vás mohou být nejen zdrojem osvěžení, ale i duchovní síly a léčení. Voda z potoků a studánek má moc přinést do vašeho života pozitivní změny a obnovit vaši energii. Využitím těchto přírodních zdrojů v magii můžete obohatit své rituály a přinést do svého života větší harmonii a klid. Je důležité
Ten můj chlap je prostě báječný
skutecnepribehy.cz
Ten můj chlap je prostě báječný
Jsem holka Štěstěny, tvrdila moje máma, když jsem doma představila Mirka. Mohla na něm oči nechat. To nadšení ji neopustilo nikdy. Myslím, že mi trochu záviděla, ale nikdy jsem jí to neřekla. Tátu měla ráda, ale co si pamatuji, tak jsme s Mirkem byli zamilovaní mnohem víc. Jsme spolu moc rádi Tehdy byla jiná doba, když
Září Svobodová díky nové lásce?
nasehvezdy.cz
Září Svobodová díky nové lásce?
Přestože jí osud připravil až příliš kruté momenty, nikdy nepřestala věřit, že bude znovu šťastná. Sympatická herečka ze seriálu Ulice Ilona Svobodová (64) se má už několik týdnů potkávat se stejně
Hříbková omáčka
tisicereceptu.cz
Hříbková omáčka
Královskou houbou českých lesů je pravý hřib. Suroviny 400 g houby 1 větší cibule 2 lžíce másla 200 ml šlehačky 100 ml zakysané smetana 1 bobkový list 5 kuliček nového koření petrželka ne
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
enigmaplus.cz
Krvavé maltské podzemí a tajemná Petra
V oblasti Paola na předměstí hlavního města La Valetta na Maltě se v roce 1902 dostala skupina dělníků do problémů. S několika se při rozbíjení skal propadla zem. „Dostaňte nás odsud, něco tady je,“ z
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
epochanacestach.cz
Historické Boskovice: Procházka od hradu k zámku
Návštěvou jednoho města si snadno zajistíme program třeba na celý víkend. Boskovice totiž nabízejí hned dvě významné architektonické památky, vzdálené od sebe jen půl kilometru. A tak se vydejme za hradem i za zámkem do krásné jihomoravské krajiny. Trhová osada Boskovice na okraji Drahanské vrchoviny vznikla někdy ve13. století, a už v roce 1313 kronikáři zaznamenali
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
epochalnisvet.cz
Pátrání po nacistickém zlatě: Je ukryté pod hladinou německého jezera?
Nad vodou se převalují chuchvalce mlhy, ze kterých se náhle vynoří siluety několika člunů. Mají velmi podivnou posádku. Dobře živení, po zuby ozbrojení muži v černých uniformách a na straně druhé: zubožená těla oblečená v chatrných vězeňských hadrech. Co tato přízračná scéna znamená?   Je jaro roku 1945, druhá světová válka se chýlí ke konci. Jezero Stolpsee
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
21stoleti.cz
Stinná stránka rozvinutějších mozků: rychleji stárnou
Lidský mozek, více než jakýkoliv jiný orgán, odlišuje náš druh od ostatních. Během posledních přibližně sedmi milionů let se jeho velikost a složitost výrazně zvýšila, což nám umožnilo používat jazyk,
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
iluxus.cz
&Beyond: Nezapomenutelné safari napříč východní Afrikou pro romantiky i dobrodruhy
&Beyond, světově uznávaný lídr v oblasti luxusní ekoturistiky, představuje své rozmanité portfolio safari lodgů a kempů ve východní Africe. Jako lídr v oblasti zodpovědného cestovního ruchu organi
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
rezidenceonline.cz
Dechberoucí „katedrála“ v oblacích
Třípodlažní penthouse na vrcholu nejvyššího věžáku severně od 72. ulice v New Yorku „patřil“ jednomu z protagonistů populárního seriálu, mapujícího život milionářské rodiny Royových. Jakkoliv jsou jejich osudy fiktivní, nemovitosti, v nichž „žijí“, jsou velmi reálné. Ohromující luxusní byt s pěti ložnicemi, čtyřmi koupelnami a výhledem na Husdon Yards je přitom jenom jednou z nemovitostí
Provozovatel: RF HOBBY, s. r. o., Bohdalecká 6/1420, 101 00 Praha 10, IČO: 26155672, tel.: 420 281 090 611, e-mail: sekretariat@rf-hobby.cz