Když se jeden z nejzkušenějších letců posadí za knipl osvědčeného stroje, jeho posádka ani cestující netuší, že se právě vydávají na poslední cestu. Jak se mohlo letadlo beze stopy ztratit?
Je geniální taktik a vyniká i diplomatickými schopnostmi. Z piedestalu leteckých es ho nikdo nemůže sesadit. Nesnáší vulgarity, nekouří, nepije a dobře si volí přátele. Může se pochlubit 15 vysokými vojenskými oceněními.
Řeč je o maršálu Arthurovi Coninghamovi (1895–1948), muži, který 30. ledna 1948 bez nejmenší stopy mizí na východním pobřeží Spojených států.
Sbohem, Lisabone!
Coningham dostal povolení k opuštění vzdušných sil 1. srpna 1947. Když 28. ledna 1948 usedá v Lisabonu spolu s dalšími 24 cestujícími a šestičlennou posádkou do letadla G-Star AHNP Tiger, kterému se přezdívá Hvězdný tygr, možná si spřádá velké plány o životě v důchodu.
Na pilota nemůže říct křivého slova – za sebou má 11 transatlantických letů a nalétáno přes 575 hodin.
Ticho ve vysílačce
Cesta se protáhne. Kvůli špatnému počasí raději pilot nařídí půldenní přestávku na zemi. Když se Tiger opět odlepí od ranveje, provází ho nikterak dramatické záchvěvy větru. G-Star AHNP se blíží nad oblast Bermud. Ve výšce 610 metrů panuje relativní klid.
Přesto najednou vypadne komunikace. Od 3.50 30. ledna 1948 se již s letadlem nepodaří spojit. Ve 4.40 již vyrážejí první záchranné týmy.
882 hodin marného hledání
Všechny mate, že letadlo nevyšle žádný nouzový signál. Vždyť je v okolí bezpočet přijímačů! Po Hvězdném tygrovi pátrá 26 letadel dlouhých pět dní. Marně. Letadla součtem stráví ve vzduchu 882 hodin. Neobjeví ale ani těla pasažérů, ani trosky letadla!
„Tak matoucí vyšetřování zde ještě nebylo, zmizení letadla zůstává záhadou,“ komentuje po neúspěšném pátrání tajemník civilní dopravy Harry Louis Nathan (1889–1963).