Hydraulické posilovače nebo laicky hřebenové řízení patřilo mezi řidiči mezi jeden z vůbec nejlepších vynálezů, neboť velkou měrou usnadňovalo otáčení volantem a kol – řízení tedy přestalo být tolik namáhavé.
V posledních letech jsou ale hydraulické posilovače řízení, i díky tlaku na emise, nahrazovány těmi elektrickými, které přináší novou dimenzi jízdních vlastností i funkcí řízení.
Díky elektrickému řízení můžeme například samočinně parkovat nebo adaptivně přizpůsobovat řízení automobilu měnícím se podmínkám. Elektrické řízení se stává standardem nižší střední třídy a je standardem u dražších vozidel.
Zejména skrze operativní leasing luxusních vozidel se na trh dostává obrovské množství vozidel s elektrickým řízením. Jak fungují tyto elektrické posilovače řízení, jež jsou dnes montovány prakticky do všech nových aut?
Oproti minulosti už není součástí řízení řemenem motoru poháněné čerpadlo s hydraulickou kapalinou, která byla ve správný okamžik stlačována, díky čemuž se po otevření ventilů jednoduše řečeno zmenšoval tlak nutný k otáčení volantu.
Princip fungování elektrického řízení se ale až na absenci těchto komponent nezměnil, o vše podstatné se každopádně nyní stará výhradně elektromotor – ten tak nahradil mechanickou činnost založenou na působní tlaku.
Za vším hledejte senzory
Aby mohl elektromotor plně nahradit tlakovou kapalinu, tak celý systém řízení ovládají senzory, jež dokáží rozpoznat, zdali je s volantem točeno, případně jakou intenzitou.
Senzory pak následně vše v reálném čase vyhodnotí a v případě, že je s volantem točeno, tak elektromotor se okamžitě postará o ulehčení točení na jednu, či druhou stranu.
Elektrické řízení je tedy díky senzorům aktivní pouze ve chvílích, kdy se skutečně volantem otáčí. Oproti čerpadlu tedy nikdy neběží na prázdno. V tomto případě to znamená, že nedochází ke zbytečnému plýtvání elektrickou energií.
U konvenčních spalovacích vozidel je plýtvání energií zažitým standardem nicméně u elektrických vozidel je něco takového nemyslitelné.
Lépe přizpůsobitelné, avšak hůře reagující
Tento systém elektrického řízení navíc umožňuje lepší dávkování tuhosti řízení, není totiž závislý na fyzických možnostech posilovače, nýbrž jej plně ovládají počítačové systémy.
Při přepínání mezi jízdními režimy tak poznáte změnu v tuhosti a odporu řízení prakticky okamžitě. To vám umožní si řízení přizpůsobit tak, jak vám nejvíce vyhovuje (samozřejmě v rámci výrobcem daného rozsahu).
Obecně vzato však elektrické řízení působí o něco tužším dojmem než to klasické mechanicko-hydraulické. Elektrické řízení přináší benefity zejména ve směru od řidiče na vozovku.
V opačném směru, tedy přenášení reakce kol do volantu, tam elektrické řízení pokulhává. Problémem je zejména to, že počítačové systémy nedokáží reagovat tak dobře na pohyby kol jako kapalina.
Výsledkem je tedy, že řízení vůbec nereaguje na nečekané změny pohybu kol, např. při najetí na překážku, která kola vozu mírně vychýlí. Otázkou pak zůstává, do jaké míry to je pouze věc týkající se komfortu, a do jaké míry je to pro uživatele nepříjemné.
Obecný tlak zkušeben a pojišťoven na snížení výdajů za povinné ručení v kombinaci s nástupem elektromobility znamená přechod na dominanci elektrického řízení.